La nul·la oferta a les universitats catalanes per estudiar magisteri a distància ha provocat que uns 300 alumnes que aspiren a ser mestres estiguin matriculats en la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR), que des del curs 2009/2010 permet cursar en línia els graus d’educació infantil i primària. Els estudis estan convalidats a Catalunya –com qualsevol altra titulació que es cursi a l’Estat– i l’únic requisit per exercir de mestre és acreditar el nivell C de català.
La paradoxa és que la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que ofereix 42 titulacions oficials de manera no presencial en català, va sol·licitar posar en marxa aquests estudis però no va obtenir el vistiplau del Consell Interuniversitari de Catalunya. Segons fonts de la UOC, la negativa es va argumentar per no perjudicar les matriculacions en la resta d’universitats del país. Actualment, els graus per ser mestre d’infantil i primària s’imparteixen presencialment a la Universitat de Barcelona i a l’Autònoma, així com a les de Girona, Lleida, Tarragona i Vic. També hi ha oferta en tres universitats privades.
En opinió de la UOC, el fet que 300 alumnes catalans s’hagin matriculat a la UNIR demostra que hi ha un nínxol de mercat. “Ja oferim el grau d’educació social, perquè vam posar sobre la taula el nombre d’estudiants catalans que ho feien en castellà i amb una visió espanyola a la UNED, la universitat a distància estatal. Aquest és el mateix cas”, raona un portaveu de la UOC.
Porta oberta
La secretaria d’Universitats assegura que la petició no va ser formal, mentre que la universitat virtual sosté que la sol·licitud es va plantejar durant una reunió de la comissió de programació i ordenació acadèmica del Consell Interuniversitari, celebrada el curs passat. En tot cas, el govern afirma que no s’ha tancat la porta a la UOC per oferir aquests ensenyaments. Tot dependrà de si es considera adequat que titulacions com ara la de magisteri es puguin cursar a distància.
A la UOC, s’entén aquesta preocupació, però recorden que el màster per formar professors de secundària, que imparteixen en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra, ja incorpora una part presencial.
Guillem
