Torment (1944) Típica classe de llatí

“Torment” (1944) és una pel·lícula sueca dirigida per Alf Sjöberg amb guió d’Ingmar Bergman, qui iniciava així una carrera al cinema que el convertiria en un dels directors més influents de les dues dècades següents.

Veient el vídeo ens queda clar que Bergman volia criticar amb el film l’autoritarisme del sistema educatiu de l’època. Però, al mateix temps, ens estava donant una dada interessant per nosaltres: que el Llatí podia arribar a ser la matèria més dura del currículum. “Torment”, de fet, no és l’únic cas en què apareix un professor de Llatí cruel amb els seus alumnes: tenim, per exemple, el cas de “La versió Browning” (1951 i 1994) o “Adéu Mr. Chips” (1939, 1969 i 2002), però d’alguna manera aquests dictadors escolars acabaven redimint-se.

No és el cas de “Calígula” (sobrenom d’aquest malvat professor), qui farà la vida impossible especialment a un dels seus alumnes: Jan-Erik Widgren. Intenteu fer les mateixes preguntes als alumnes del batxillerat actual i veureu quines cares posen… En Jan-Erik, de tota manera, se’n va sortint, però en arribar als verbs que es construeixen amb genitiu… ai! comencen les dificultats: el verb “camor” sembla inventat, “mercior” hauria de ser “mercor”, i “dono” no apareix amb aquest valor a les gramàtiques.

Hem d’entendre al pobre Jan-Erik: ha conegut una dona casada i aquesta relació el despista una mica dels seus deures. Per cert, es tracta de la dona de “Calígula”!!!