Ús didàctic del material multimedia

Hola a tots,

Cada cop més, ens adonem que estem rodejats de tecnologia; sense anar més lluny, cuinem amb aparells que poden èsser controlats pel mòbil, podem estar al cas de les notícies desde qualsevol dispositiu de casa nostra, i treballem amb eines que requereixen suport informàtic.

Així, si nosaltres hem normalitzat en la nostra vida quotidiana, també hem de ser capaços de portar-ho a les aules, i ensenyar a aquestes noves generacions que han nascut en l’era digital, a fer un ús correcte i responsable d’aquestes eines, per tal que el dia de demà es puguin desenvolupar com a professionals i persones gràcies als recursos que tenen al seu abast.

A les aules, cal integrar eines com el BUBBL.US per poder fer esquemes de qualsevol tipus.  Cal que ensenyem a utilitzar correctament l’escriptori de windows, amb els programes bàsics com l’EXCEL, el WORD, el POWER POINT…

Hem de reinventar la manera d’ensenyar per fer una proposta atractiva pels alumnes i tanmateix, formar-los en l’ús del material multimèdia i dels suports informàtics, però sempre conscienciant-los de l’ús responsable dels mateixos.

Serem capaços de dur a terme aquesta fita?

La pell i la papallona…

Ahir, 25 d’octubre, va ser el día internacional dels malalts amb pell de papallona.  Sembrada que la malaltia és anecdòtica, o fins i tot el nom suggeriria cert romanticisme, però res més lluny de la realitat: és una malaltia cruel, doncs els que presenten aquesta malaltia genètica pateixen, a la seva pell, lesions constants, ferides, ampolles i, fins i tot, desprendiments de teixits extremadament dolorosos.

S’estima que entre 15 i 19 nounats, entre un milió, pateixen la malaltia, el que fa que actualment, a la península, es parlin d’uns 500 afectats.

Científicament, la malaltia es coneix com Epidermòlisi Bulbosa (EB), i la seva descripció afecta a diferents gens que s’encarreguen de mantenir teixits del teixit epitelial units; així, depenent dels gens afectats, la malaltia presenta una simptomatologia més o menys agressiva.

Els malalts de pell de papallona necessiten cures diàries d’entre 1 i 4 hores amb materials i venes específics que poden arribar a cobrir pràcticament la totalitat del seu cos.

Al torn, la malaltia, a part de la manifestació externa, també té manifestació clínica a l’interior del cos, doncs el teixit epitelial recobreix molts òrgans.  Així, els malalts pateixen dolor constant, exteriorment amb qualsevol fregament de la seva pell, i dolor intern, a l’empassar aliment.

Així, les necessitats especifiques dels malalts d’EB passen per cures diàries, alimentació específica, triturada i a temperatures molt neutres i basades en aliments suaus, i una vigilància constant de l’entorn i de les eines que fan servir.

Els afectats per la malaltia poden presentar altres complicacions com anèmia, sindactilia (fusió dels dits de mans i/o peus), disfàgia, desnutrició, estrenyiment, osteoporosi, distròfia muscular, cardiomiopatia, insuficiència renal i càncer.

Com a professionals, ens toca conscienciar-nos  per poder treballar en el dia a dia d’aquests pacients, per tal de millorar la seva qualitat de vida en la mesura del possible i evitar empitjorar els signes i símptomes.

Com a persones, cal que prenguem consciència de la necessitat d’investigació d’aquesta malaltia i sobretot, dels possibles tractaments que es podrien arribar a desenvolupar per reduïr, disminuir o alleujar la vida d’aquests malalts, des de que són nens, i volen jugar o aprendre, fins a que comencen a estudiar per formar-se com a professionals.  Cal fer un esforç per entendre’ls e integrar-los en la mesura de les seves necessitats a la nostra societat.

Lluitem pel seu futur, doncs també és el nostre!

Us deixo un enllaç interessant per tal de saber més de la malaltia, els malalts i l’ajut que els podem donar

Qué es la Piel de Mariposa

Novetats farmacològiques en la millora de la menstruació

Adjunt he col·locat el link d’un article que he trobat a La Vanguàrdia, referent a la problemàtica de moltes dones durant la menstruació, i les noves teràpies que estan sorgint per minimitzar els efectes, regular-los i controlar-los. Crec que és un tema força interessant.

http://www.lavanguardia.com/ciencia/cuerpo-humano/20180124/44240833472/reducir-sangrado-menstrual-abundante-regla-menstruacion.html

Cures Respiratòries

Dins el temari del Cicle Formatiu de Grau Mig de Tècnic en Cures Auxiliars d’Infermeria, hi ha un important apartat que tracta de les Cures Respiratòries dels malalts i malaltes que es troben els auxiliars a clíniques, hospitals, residències…

Per tal d’ajudar, motivar i aclarir determinats aspectes de com ha d’actuar l’auxiliar, què millorarà la salut del pacient, previndrà o, fins i tot, pal·liarà una patologia, s’ha creat un vídeo, “CURES RESPIRATÒRIES”, fent servir el suport de l’eina IMovie per a Mac, que tambè està disponible per IPad i IPhone (però es poden fer servir altres programes a l’abast de tothom com el Movie Maker, què és un software d’edició de vídeo creat per Microsoft).  L’IMovie conté característiques tals com efectes, transicions, títols o crèdits, pistes d’audi, narració cronològica, etc., que ajuda a mostrar, de forma visual, alló que els alumnes (i els professionals) escolten i veuen en els seus pacients i de vegades costa identificar.

 

Vull saber més!

Dins del cicle formatiu de Cures Auxiliars d’Infermeria, promovem que els nostres alumnes ampliin les mires del cicle com a professionals i com a persones.  És per aquest motiu que impulsem diferents activitats dins de l’aula, per tal que els alumnes es vegin en la necessitat d’ampliar coneixements o idees sobre un tema.

Fins ara, la pràctica docent utilitzava els treballs en grup, sobre temes concrets dins de les matèries impartides, però poc a poc, al veure que aquestes matèries no estan desconectades unes de les altres, els docents s’han anat posant d’acord, per demanar treballs de grup que copsaven dos o tres àmbits al mateix temps.

Potser ara és el moment adequat, per fer un pas més, i aprofundir amb aquests treballs e inquietuds dels alumnes, lligant diferents conceptes i opcions, i aprofitant això com a eina avaluativa i de creixement personal.

Amb aquesta idea al cap, se’ns va oferir la possibilitat que els nostres alumnes poguessin rebre una formació extra dins d’un camp concret de la infermeria, com seria la diàlisi.

Imagen relacionada

Fins ara, l’accès al món laboral com a professional dins una unitat de diàlisi no havia sorgit, però degut al moment actual que estem vivint, i a la necessitat de personal cada cop més qualificat, una empresa privada ens va ofertar l’opció de fer un monogràfic sobre hemodiàlisi, tema que ja es toca dins d’un crèdit del cicle (cal recordar que el cicle de grau mig de Cures Auxiliars d’Infermeria encara pertany a legislació educativa LOGSE).  Però d’acord amb l’empresa, vàrem pensar que no només calia tractar el tema des del punt de fista anatòmic i fisiològic, també era important el tema psicològic del pacient, les bones pràctiques a l’empresa i fins i tot, des de la higiene en el medi hospitalari i la gestió d’un centre, així com la gestió de residus.  Tot plegat, podria fer que el tema es pogués tractar des de 5 o 6 crèdits diferents.

Amb aquesta idea al cap, després que els alumnes rebessin informació escrita i oral sobre el funcionament d’un centre d’hemodiàlisi, se’ls va proposar un petit cas pràctic sobre com actuar davant un problema que podria sorgir en un moment concret d’un cicle d’hemodiàlisi.  També se’ls va demanar que fessin un “role-playing” sobre una crisi dins del centre, per tal que empatitzessin des de qualsevol punt de vista, a l’hora de solucionar el problema.  I finalment, es va programar una visita a un centre de l’empresa organitzadora, i una pràctica “in situ” sobre el muntatge i desmuntatge d’una màquina d’hemodiàlisi.

Imagen relacionada

Un cop plantejat tot això, calia preparar un projecte amb les eines informàtiques que es fan servir, per tal que quedés a l’abast dels alumnes i veiessin un resum del que feien, per tant, utilitzant un movie-maker, o una eina similar, varem fer un muntatge amb les fotografies que haviem anat fent, posant una explicació del que es veia a cada imatge, i tot això, fent ús d’un fil musical actual, per fer atractiva la presentació.  Cada grup, que havia estat avisat des de l’inici del monogràfic que haurien de presentar una memòria sobre  el curs, va anar realitzant fotos i al final, varen presentar els seus projectes a la classe, per tal que poguessim veure sota l’ull de cada component del grup, què havia estat important per a ells, què els havia colpit, interessat o fins i tot impressionat, podent ser avaluats pels professors dels diferents cicles, d’alló que havien treballat durant l’any.

De cara als alumnes, l’ús de les noves tecnologies dins l’aula per aplicar a un projecte és molt enriquidor, doncs els motiva a esforçar-se molt més, per tal que el seu sigui el treball més maco, millor plantejat, més esclaridor, amb un muntatge més original… i al mateix temps, és un arma de doble tall, doncs els pren temps d’organització i d’aprofundiment en altres coses que podrien ser importants per al projecte que desenvolupen. A mesura que l’ús d’aquestes eines sigui cada cop més normal i habitual, farà que el nivell d’atenció a aquestes disminueixi (es perdrà la novetat) i augmentarà l’interés pel contingut, que és, al cap i a la fi, el més important.

Tot aquest projecte, molt enriquidor per al professorat i per a l’alumnat, ha estat l’inici de búsqueda de nous projectes per al cicle, per tal d’ampliar el coneixement dels nostres alumnes.

Resultado de imagen de diaverum mataro freta

Inteligència emocional i nens

Adjunt us poso l’enllaç a un llibre mític sobre intel·ligència emocional dels anys 90.  És la base de la concepció de com educar en la sensibilització dels nostres nens per aconseguir adults amb valors i triomfadors en qualsevol àmbit.

Resultat d'imatges de Lawrence E. Shapiro

http://www.holista.es/spip/IMG/pdf/INTELIGENCIA_EMOCIONAL_DE_LOS_NINOS.pdf

Disseny d’interiors i centres educatius

Rosan Bosch és una cèlebre dissenyadora d’interiors holandesa que amb les seves solucions imaginatives està revolucionant la forma de concebre els espais dels centres educatius.

Adjunt trovareu un article molt interessant com la pedagogia i la docència poden començar a les aules amb l’ordre i l’estructura de les mateixes… cal començar a canviar visions i punts de vista!

 

http://diarieducacio.cat/

Rosan Bosch: “En una escola cada espai és una eina pedagògica”

 

 

Daniel Goleman y su teoría sobre la inteligencia emocional

Adjunt us trobareu un link d’un article sobre intel·ligència emocional que ens proposa una mirada ample i oberta per aconseguir el màxim d’un mateix i dels demès. És molt enriquidor, us el recomano.

https://lamenteesmaravillosa.com/daniel-goleman-teoria-inteligencia-emocional