Arxiu mensual: octubre de 2018

Ús didàctic del material multimedia

Hola a tots,

Cada cop més, ens adonem que estem rodejats de tecnologia; sense anar més lluny, cuinem amb aparells que poden èsser controlats pel mòbil, podem estar al cas de les notícies desde qualsevol dispositiu de casa nostra, i treballem amb eines que requereixen suport informàtic.

Així, si nosaltres hem normalitzat en la nostra vida quotidiana, també hem de ser capaços de portar-ho a les aules, i ensenyar a aquestes noves generacions que han nascut en l’era digital, a fer un ús correcte i responsable d’aquestes eines, per tal que el dia de demà es puguin desenvolupar com a professionals i persones gràcies als recursos que tenen al seu abast.

A les aules, cal integrar eines com el BUBBL.US per poder fer esquemes de qualsevol tipus.  Cal que ensenyem a utilitzar correctament l’escriptori de windows, amb els programes bàsics com l’EXCEL, el WORD, el POWER POINT…

Hem de reinventar la manera d’ensenyar per fer una proposta atractiva pels alumnes i tanmateix, formar-los en l’ús del material multimèdia i dels suports informàtics, però sempre conscienciant-los de l’ús responsable dels mateixos.

Serem capaços de dur a terme aquesta fita?

La pell i la papallona…

Ahir, 25 d’octubre, va ser el día internacional dels malalts amb pell de papallona.  Sembrada que la malaltia és anecdòtica, o fins i tot el nom suggeriria cert romanticisme, però res més lluny de la realitat: és una malaltia cruel, doncs els que presenten aquesta malaltia genètica pateixen, a la seva pell, lesions constants, ferides, ampolles i, fins i tot, desprendiments de teixits extremadament dolorosos.

S’estima que entre 15 i 19 nounats, entre un milió, pateixen la malaltia, el que fa que actualment, a la península, es parlin d’uns 500 afectats.

Científicament, la malaltia es coneix com Epidermòlisi Bulbosa (EB), i la seva descripció afecta a diferents gens que s’encarreguen de mantenir teixits del teixit epitelial units; així, depenent dels gens afectats, la malaltia presenta una simptomatologia més o menys agressiva.

Els malalts de pell de papallona necessiten cures diàries d’entre 1 i 4 hores amb materials i venes específics que poden arribar a cobrir pràcticament la totalitat del seu cos.

Al torn, la malaltia, a part de la manifestació externa, també té manifestació clínica a l’interior del cos, doncs el teixit epitelial recobreix molts òrgans.  Així, els malalts pateixen dolor constant, exteriorment amb qualsevol fregament de la seva pell, i dolor intern, a l’empassar aliment.

Així, les necessitats especifiques dels malalts d’EB passen per cures diàries, alimentació específica, triturada i a temperatures molt neutres i basades en aliments suaus, i una vigilància constant de l’entorn i de les eines que fan servir.

Els afectats per la malaltia poden presentar altres complicacions com anèmia, sindactilia (fusió dels dits de mans i/o peus), disfàgia, desnutrició, estrenyiment, osteoporosi, distròfia muscular, cardiomiopatia, insuficiència renal i càncer.

Com a professionals, ens toca conscienciar-nos  per poder treballar en el dia a dia d’aquests pacients, per tal de millorar la seva qualitat de vida en la mesura del possible i evitar empitjorar els signes i símptomes.

Com a persones, cal que prenguem consciència de la necessitat d’investigació d’aquesta malaltia i sobretot, dels possibles tractaments que es podrien arribar a desenvolupar per reduïr, disminuir o alleujar la vida d’aquests malalts, des de que són nens, i volen jugar o aprendre, fins a que comencen a estudiar per formar-se com a professionals.  Cal fer un esforç per entendre’ls e integrar-los en la mesura de les seves necessitats a la nostra societat.

Lluitem pel seu futur, doncs també és el nostre!

Us deixo un enllaç interessant per tal de saber més de la malaltia, els malalts i l’ajut que els podem donar

Qué es la Piel de Mariposa