SOS al Maresme: el canvi climàtic amenaça tren, càmpings i ports

Els experts alerten que cal fer desaparèixer infraestructures de la primera línia de la costa per evitar mals majors

https://www.ccma.cat/catradio/catalunya-al-dia/sos-al-maresme-el-canvi-climatic-amenaca-tren-campings-i-ports/noticia/3162569/

El Maresme és una de les comarques més vulnerables per l’escalfament del planeta i l’augment del nivell del mar. Davant l’alarma, el consell comarcal ha encarregat un estudi estratègic per saber com afrontar-ho i un grup de científics han presentat els resultats del seu primer informe.

Risc entre 4 i 5 de temporals

En una escala de l’1 al 5 pel que fa a risc meteorològic i marítim, la comarca del Maresme està entre 4 i 5. Un risc que suposa pluges intenses, inundacions, temporals de vent i d’altres fenòmens naturals i que ja hem començat a veure en els últims anys, com el temporal Glòria o les incidències a les vies del tren de rodalies.

Jordi Bonet és tècnic de medi ambient del Consell Comarcal:

“El Maresme és l’exemple mundial de comarca vulnerable que patirà més els efectes de la degradació. El grau de temperatura que ja ha pujat a tot el planeta, aquí s’està convertint en un grau i mig.

Nosaltres ja hem superat els objectius que ens va marcar París. Ja estem incomplint el que deien que no havia de passar.”

SOS al Maresme: el canvi climàtic amenaça tren, càmpings i ports
Un dels temporals de mar va descalçar la via del tren a Santa Susanna ( Marta Bellés / Catalunya Ràdio )

Adeu a les infrastructures de primera línia de mar

Davant del risc que fenòmens meteorològics sacsegin una vegada més la costa del Maresme, el Consell Comarcal ha encarregat un informe per traçar l’estràtegia a seguir. També ha creat una taula de treball formada per una quarantena de científics.

Bonet explica com ha afectat, de moment, les infraestructures fetes fins ara a primera línia de mar:

“Els ports que s’han construït des de Mataró a Premià i al Masnou fan que tots els sediments i el flux de sorres hagin fet desaparèixer completament algunes platges. També s’ha hagut de defensar la via del tren, la carretera, la via del tren i els passejos amb esculleres.

Un cas diferent seria el de Mataró cap a Malgrat. Allà només tenim el port d’Arenys, el port pescador, que té tot el sentit del món, i allà sí que s’ha de fer una tasca de regeneració de platges.”

SOS al Maresme: el canvi climàtic amenaça tren, càmpings i ports
La construcció del port de Mataró ha fet desaparèixer platges de sorra ( Marta Bellés / Catalunya Ràdio )

Una vegada analitzada la situació, els tècnics alerten de les accions que caldria fer entre la zona sud i la nord del Maresme per salvar el futur de la costa:

“Tots els informes vaticinen que el nivell del mar és imparable i que l’augment de l’energia de l’atmosfera també. Això ens provocarà més temporals.”

Hem de començar a planificar la retirada de totes aquestes infrastructures que fan que les sorres no puguin transitar bé perquè la regeneració de les platges es produeixi de forma natural.

Parlem de retirar ports, càmpings, vies del tren o passejos marítims.

SOS al Maresme: el canvi climàtic amenaça tren, càmpings i ports
Els experts alerten que caldria eliminar la via del tren de la primera línia de costa ( Marta Bellés / Catalunya Ràdio )

Amb els resultats a la mà, ara s’està pendent d’una segona fase en què s’ha de parlar amb els ajuntaments, les empreses i amb les parts afectades del territori per acordar les accions que finalment s’arribaran a fer.