L’augment constant dels contagis empeny Itàlia i Grècia a tancar escoles, restaurants i activitats no essencials

Itàlia i Grècia endureixen restriccions i es confinen per Setmana Santa per la nova onada. Els dos països tanquen escoles, bars, restaurants i botigues no essencials i reforcen les restriccions de cara a la Setmana Santa. Nosaltres anirem darrere?

La rapidesa de l’expansió de la variant britànica ha fet replantejar a alguns governs europeus el relaxament de les restriccions per la Covid. Itàlia i Grècia han anunciat un enduriment de les mesures restrictives que afecten l’escola, el comerç i la restauració.

El govern italià ha aprovat aquest divendres un decret que augmenta les restriccions a la meitat de regions a partir de dilluns i les aplica a totes durant els 3 dies festius de Setmana Santa.

És la resposta de l’executiu presidit per Mario Draghi a la nova onada d’infeccions per coronavirus, amb xifres que s’equiparen a les del novembre.

En concret, en les últimes 24 hores s’han registrat 26.824 nous positius i 380 morts, mentre que als hospitals hi ha 26.570 persones ingressades per Covid-19, 2.914 de les quals a les UCI.

La Piazza Navona de Roma, aquest divendres (Reuters)

Escoles, restaurants i botigues tancats

El decret, aprovat per gairebé tots els partits del Parlament, converteix a partir de dilluns les regions que superin els 250 casos per 100.000 habitants en “zones vermelles“.

En aquestes regions s’aplicarà entre el 15 de març i el 6 d’abril el que s’ha qualificat de “confinament tou“, però que implica el tancament d’escoles i també de bars i restaurants.

Només podran obrir les botigues considerades essencials, i els únics moviments autoritzats seran els necessaris per anar a treballar, per urgències sanitàries i anar a comprar.

11 regions “vermelles”

Es preveu que seran 11 de les 20 regions: Llombardia, Piemont, Emília-Romanya, Friül-Venècia Júlia, Vèneto, Trentino, Marques, Campània, Pulla, Molise i Laci.

La resta de regions es mantindran en un nivell mitjà d’alerta, amb restriccions però amb escoles i botigues obertes. L’excepció és l’illa de Sardenya, que pràcticament no té restriccions.

I els tres dies de la Setmana Santa que són festius a Itàlia, el 3, el 4 i el 5 d’abril, tot el país serà considerat “zona vermella”.

Un any després d’haver-se convertit en el primer país occidental a afrontar la pandèmia, Itàlia torna a preparar-se per a un nou tancament. S’acaba de superar fa poc la xifra dels 100.000 morts per Covid-19 i els contagis no paren d’augmentar: fa sis setmanes consecutives que la corba epidemiològica creix, i les noves variants del coronavirus, en particular la britànica, estan posant a prova el sistema sanitari.

Per això, ahir el govern de Mario Draghi va aprovar un nou decret llei amb les mesures per als pròxims dies. Ja des de dilluns, totes les regions que superin els 250 casos setmanals per cada 100.000 habitants passaran a ser zona roja, amb les restriccions més estrictes.

Les mesures estaran vigents del 15 de març al 6 d’abril i, per tant, la gran majoria d’italians passaran la seva segona Setmana Santa en confinament. Es preveu que 14 de les 20 regions entraran en zona roja, el que significa que estaran tancats tots els bars, restaurants i negocis no essencials, incloent-hi museus i perruqueries, i que es podrà sortir de casa només per anar a treballar o per motius justificats.

Estaran tancades, també, les escoles, els instituts i les universitats. La Llombardia, el Piemont, la Campània o l’Emília-Romanya ja se sap que estaran en zona roja, i gairebé amb tota seguretat el Laci, amb la capital del país, Roma, també. La resta quedarà en zona taronja: amb restriccions, però els negocis i les escoles estaran oberts. L’única zona d’Itàlia que s’ha mantingut fins ara de color blanc; és a dir, en el nivell més lax de restriccions, és l’illa de Sardenya.

Més ajudes

Durant les festes de Pasqua –el 3, 4 i 5 d’abril–, a més, tot el país, llevat de “les regions en zona blanca”, o sigui, Sardenya, passarà per decret a ser considerat zona roja independentment de l’índex de contagis.

D’aquesta manera, hi haurà un confinament domiciliari a tot el país semblant al que hi va haver durant les vacances de Nadal. El govern de Draghi manté la línia de l’anterior, el de Giuseppe Conte, d’endurir el confinament durant les festivitats per impedir desplaçaments. “Sé que aquestes mesures tindran conseqüències en l’educació dels fills, en l’economia i en l’estat psicològic de tots nosaltres, però són necessàries per evitar un empitjorament”, va assegurar ahir Draghi.

Segons l’expresident del Banc Central Europeu, el país afronta “una nova onada del coronavirus” i, si no s’aplicaven aquestes mesures, d’aquí a poc n’haurien calgut d’encara més severes. Draghi va assegurar que acompanyarà les noves restriccions d’ajudes per fer front al tancament forçós, com ara subsidis per als autònoms o un allargament dels ERTO. Mentrestant, la vacunació va a poc a poc. Fins ara només 1,8 milions d’italians (de 60 milions) estan vacunats.

Més ajudes