Carregar el cotxe als endolls públics, fins a tres vegades més car que a casa

El Gremi del Motor, ERC i Cs critiquen la decisió de l’Ajuntament de fer pagar els usuaris dels punts de recàrrega públics i asseguren que pot suposar un desincentiu per electrificar el parc. Tot això en moments de pandèmia…

https://beteve.cat/mobilitat/cost-punt-carrega-public-cotxe-electric-triple-car-casa/?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=beteve

Des d’aquest dilluns, 18 de gener, els punts públics de recàrrega de cotxes i motos elèctrics són de pagament. Segons la pàgina web oficial de l’Ajuntament, Endolla.barcelona, la tarifa bàsica per utilitzar el servei és de 0,49 €/kWh.

betevé hem comparat el cost dels endolls públics amb les dues alternatives més habituals (punts de recàrrega en pàrquings i punts de recàrrega domèstics), i es dona la circumstància que carregar el cotxe o la moto a la xarxa pública és fins a tres vegades més car que fer-ho a casa.

L’Ajuntament justifica el pagament

L’empresa pública B:SM assegura que el pagament servirà per garantir un ús eficient de la infraestructura, mentre que el govern municipal creu que atraurà inversors privats per fer més electrolineres

Què surt més a compte: al carrer o a casa?

Per fer la comparativa hem agafat com a referència un cotxe amb una bateria estàndard de 40 kWh, i hem plantejat la hipòtesi de voler-la carregar fins al 50 % (és a dir, 20 kWh).

  • Punts públics: Posem pel cas que som usuaris esporàdics de la xarxa de carregadors de l’Ajuntament; en aquest cas haurem de pagar 0,49 €/kWh (perquè no tenim cap abonament que en rebaixi el cost). Omplir mig dipòsit costarà 9,8 €.
  • Punt en un pàrquing privat: Les tarifes oscil·len en funció de cada pàrquing, però es poden situar al voltant dels 0,45 €/kWh. Omplir mig dipòsit costarà 9 €. A més, caldrà sumar-hi el cost de l’aparcament en si.
  • A casa: La llum regulada, a data de 18 de gener, té un cost mitjà de 0,15 €/kWh i, per tant, omplir mig dipòsit costarà 3 €.
comparativa preus recarrega electrica

A més a més, cal tenir en compte que les companyies elèctriques ofereixen tarifes adaptades a cada client. Així doncs, en funció de la potència contractada, carregar el cotxe a casa pot sortir fins i tot més barat que en el cas de l’exemple.

Punts de recàrrega per a vehicles elèctrics

Consulta sobre el plànol els 500 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics que hi ha a la ciutat de Barcelona

Roura (Gremi del Motor): “Això no és ajudar”

El president de FECAVEM i del Gremi del Motor, Jaume Roura, ha carregat contra la decisió d’acabar amb la gratuïtat del servei. En una entrevista a betevé, Roura ha lamentat que el govern d’Ada Colau i Jaume Collboni hagin tret una ajuda per renovar el parc mòbil: “Això no és ajudar a l’objectiu que volen, transformar la Barcelona verda”.

ERC i Cs, també crítics amb el pagament de l’electricitat

El cost dels punts públics de recàrrega ha generat diferents crítiques. Des de l’oposició, Jordi Coronas (ERC) ha admès que “és lògic que s’hagi de pagar”, però ha lamentat que s’hagi pres la decisió “quan encara no hi ha ni una xarxa suficient de recàrrega elèctrica”.

Per la seva banda, Paco Sierra (Cs) ha avisat que el pagament suposa “una trava important per al foment del cotxe elèctric”. També ha dit que “Colau i el PSC prioritzen l’afany recaptatori”, en comptes d’oferir ajudes per afavorir l’electrificació del parc de cotxes de la ciutat.

seccions