Primer nounat amb coronavirus, segons l’Hospital de Nens de Wuhan

Li pot haver transmès la mare durant l’embaràs i un altre nadó es pot haver contagiat a través de la mainadera o la mare.

Un nadó hauria nascut amb el coronavirus, transmès per la seva mare, que tenia la infecció. Així ho ha explicat la CCTV (Televisió Central de la Xina) citant metges de l’Hospital de Nens de Wuhan. La CCTV és la cadena de televisió més gran de la Xina i depèn del govern.

Això indicaria que les dones embarassades poden transmetre el virus al fetus. El nadó va néixer el diumenge 2 de febrer i els metges li van practicar les anàlisis al cap de 30 hores.

Segons les mateixes fonts, els signes vitals del nadó eren estables i no tenia febre ni tos, però sí que patia de falta d’aire. Els signes de la infecció també es podien veure amb imatges de raigs X del coll i s’observaven algunes anormalitats en les funcions del fetge.

Un segon nadó amb el coronavirus

El mateix hospital ha informat sobre el cas d’un altre nadó, nascut el 13 de gener. A la mainadera li van diagnosticar el virus i més tard també li van detectar a la mare. El nadó va començar a mostrar símptomes de la malaltia el 29 de gener. L’origen de la transmissió no està clar, segons el cap del Departament de Medicina Neonatal de l’hospital, Zeng Lingkong:

“Si va ser la la mainadera qui va passar el virus a la mare i aquesta al nadó, no ho podem assegurar, de moment. Però podem confirmar que el nadó estava en contacte estret amb pacients infectats amb el nou coronavirus i això indica que els nounats també es poden infectar”.

Cap dels dos nens, però, es trobaven en situació crítica, ha afegit.

Creueristes en quarantena

Mentrestant, els confinaments s’han estès. Si bé el brot va sorgir a la província de Hubei, a la qual pertany la ciutat de Wuhan, ara també s’han confinat els habitants de tres districtes de Hangzhou, a 750 quilòmetres de Wuhan. Es tracta d’una ciutat moderna i activa, seu del gegant del comerç electrònic Alibaba.

Tampoc els creuers de luxe se salven dels controls. L’han hagut de passar els 1.800 passatgers i la tripulació del World Dream, ancorat a Hong Kong. Tres persones havien donat positiu. El creuer no va ser autoritzat a entrar a port a Taiwan.

Al Japó, un altre creuer té el mateix problema. El Diamond Princess és fora del port a la costa de Yokohama, vora Tòquio. Porta 2.666 passatgers i 1.045 tripulants. Tots han de guardar quarantena i deu han donat positiu del nou coronavirus.

Uno de los casos, con menos de 30 horas de vida, indicaría que el virus puede transmitirse en el útero

Crece la preocupación entre la comunidad científica china después de haber confirmado un positivo en el nuevo coronavirus en un recién nacido con sólo 30 horas de vida, lo que indicaría que el virus, cuya expansión se originó en Wuhan -capital de la provincia de Hubei- se puede contraer en el útero, tal y como alerta el South China Morning Post.

La emisora estatal CCTV ha informado, citando fuentes del hospital infantil de la ciudad, que dos bebés estaban infectados con el virus, el más joven de apenas 30 horas. “La madre del recién nacido era una paciente confirmada del coronavirus. En la actualidad, los signos vitales del bebé son estables “, dice el informe.

Zeng Lingkong, médico principal del departamento neonatal del hospital, dijo que el caso era una señal de que “deberíamos estar preocupados por la posible nueva ruta de transmisión del coronavirus”. El Hospital de Niños de Wuhan había reservado un área para tratar a mujeres embarazadas con síntomas sospechosos, y ha alertado a las mujeres que, si están en cinta, deberían tomar más precauciones.

(Anthony Wallace / AFP)

Esta preocupación se suma a la ya existente y confirmada de que el virus también se transmite entre personas que no muestran tener síntomas de la enfermedad. Li Xingwang, jefe experto en enfermedades infecciosas del Hospital Ditan de Beijing, dijo que la mayoría de los portadores “inactivos” estaban relacionados y habían contraído el virus de pacientes con síntomas.

En las nuevas pautas de tratamiento y diagnóstico publicadas el miércoles, la Comisión Nacional de Salud dijo que las personas con síntomas más leves, como fiebre, fatiga, tos pero sin infección pulmonar, deben ser puestos en cuarentena y tratados para frenar nuevas infecciones.

Las directrices también decían que las infecciones en el aire y en el tracto digestivo eran otros modos posibles de transmisión después de que se encontraran rastros del coronavirus en las heces de los pacientes.