La corrosió de materials pot afectar el dipòsit de residus nuclears

La investigació, realitzada per la Universitat Estatal d’Ohio (Estats Units), analitza les interaccions entre diferents productes que s’usen junts per emmagatzemar residus radioactius, ja que fins ara s’avaluava només la corrosió de materials individualment sense tenir en compte el contacte entre ells .

No tots els residus radioactius són iguals. Des del punt de vista de la seva gestió final, la classificació de residus radioactius a Espanya tal com es refereix en els successius informes nacionals sobre la Convenció per a la Seguretat de la Gestió del Combustible Gastat i dels Residus Radioactius (Convenció Conjunta), consta de les següents categories:

Residus de molt baixa activitat (vida curta i mitja).
Residus de molt baixa activitat (vida llarga).
Residus de baixa i mitja activitat (vida curta i mitja).
Residus de baixa i mitja activitat (vida llarga).
Residus d’alta activitat.

La classificació té en compte l’activitat inicial dels residus i el període de semidesintegració dels radionúclids que contenen majoritàriament, que poden ser de vida curta i mitja (menor de 30 anys), o bé de vida llarga quan el seu període de semidesintegració és superior a aquest valor.

https://www.lavanguardia.com/vida/20200127/473168474424/la-corrosion-de-materiales-puede-afectar-al-deposito-de-residuos-nucleares.html

La corrosión del vidrio y la cerámica se acelera cuando entra en contacto con contenedores metálicos y podría afectar de manera significativa a la vida útil de los recipientes que almacenan residuos nucleares, según un estudio publicado hoy en la revista Nature Materials.

La investigación, realizada por la Universidad Estatal de Ohio (Estados Unidos), analiza las interacciones entre diferentes productos que se usan juntos para almacenar residuos radioactivos, ya que hasta ahora se evaluaba solo la corrosión de materiales individualmente sin tener en cuenta el contacto entre ellos.

Los desechos radioactivos, generados a partir de la actividad de las centrales nucleares, se entierran a grandes profundidades.

Algunos se almacenan en recipientes de vidrio o cerámica, que a su vez se encierran en contenedores metálicos para evitar el contacto con el medio ambiente y, finalmente, en un depósito profundo bajo tierra.

Los expertos señalaron que, a lo largo del tiempo, el entorno del recipiente puede penetrar en los residuos.

El equipo de científicos, liderado por Gerald Frankel de la Universidad Estatal de Ohio, estudió la corrosión del vidrio de borosilicato y la cerámica de titanato de bario en condiciones de depósito simuladas y comprobó que se acelera al entrar en contacto con el acero inoxidable.

Así, alertaron de que este efecto acelerador sobre la corrosión puede provocar la liberación de radionúclidos al medio ambiente y urgieron a que esto se considere detalladamente al evaluar la seguridad de la eliminación de residuos y la selección de materiales utilizados en ella. EFE

https://www.csn.es/ca/clasificacion-de-residuos-radiactivos