Troben tres exoplanetes que podrien ser la clau per comprendre la formació planetària

El Satèl·lit de Sondeig d’Exoplanetes en Trànsit (TESS, per les sigles en anglès) llançat per la NASA el 2018, ha trobat tres nous mons al voltant d’una estrella ‘veïna’, situada a 73 anys llum. En la troballa han participat científics de la Universitat de Granada (UGR).

Es tracta dels tres més petits i propers que es coneixen fins ara, d’un tipus de planeta que no existeix en el nostre sistema solar i poden constituir un ‘baula perduda’ a la formació planetària, ja que són d’una grandària intermèdia i podrien ajudar els investigadors a determinar si planetes petits i rocosos com la Terra i mons gelats més massius com Neptú segueixen la mateixa trajectòria de formació o evolucionen per separat. Stephen Kane, professor associat d’astrofísica planetària de la Universitat de Califòrnia a Riverside (Estats Units), explica que el nou sistema d’estrelles, anomenat TESS Object of Interest (TOE Object of Interest, TOI-270) és exactament l’objectiu per al qual el satèl·lit va ser dissenyat.

Aquests tres planetes fora del Sistema Solar reuneixen característiques totalment diferents a les de cap altre conegut fins ara.

El nou “caçador” de planetes de la NASA, el Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), ha descobert tres exoplanetes, és a dir tres planetes fora del nostre Sistema Solar. Es podria tractar de la baula perduda per comprendre la formació planetària. Reuneixen unes característiques totalment diferents a les de cap altre planeta conegut fins ara.

El descobriment el publica la revista Nature Astronomy, que assenyala que l’estrella amfitriona del sistema és TOI-270. L’estudi diu que l’exoplaneta més petit dels tres -una mica més gran que la Terra- podria estar en el que es coneix com una “zona habitable”, a una distància de la seva estrella més propera prou allunyada per permetre l’existència d’acumulacions d’aigua líquida.

El satèl·lit TESS el van llançar l’any passat de Cap Canaveral amb la missió d’analitzar prop de 20.000 exoplanetes i esbrinar les possibilitats que en alguns d’ells es donessin les condicions necessàries per poder-hi viure.

En aquest projecte hi han participat diversos països. Per part espanyola hi han participat institucions científiques d’Andalusia i les Canàries.

Universidad Granada