Londres cobra ja gairebé 28 euros per circular pel centre amb un cotxe contaminant

Entra en vigor la taxa de 12,50 lliures (uns 14,50 euros) que hauran de pagar els vehicles contaminants per entrar a la Zona d’Emissions ultrabaixes (ULEZ) del centre de Londres. Se suma a una altra que ja han de pagar els vehicles contaminants entre les 7.00 i les 18.00 hores.

Aquest dilluns ha entrat en vigor a Londres la zona d’emissions ultrabaixes (ULEZ en anglès), que estableix uns límits molt més estrictes i uns peatges més elevats per als vehicles que vulguin accedir a la part central de la capital britànica. Es tracta de la primera que s’estableix al món.

Bàsicament, les mesures afectaran tots els vehicles dièsel anteriors als 2015 i tots els vehicles de gasolina que es van posar en circulació abans del 2005. Per entrar al centre de Londres aquests hauran de pagar 12,50 lliures (14,50 euros) si es tracta de cotxes, motos o furgonetes. Però per als camions de més de 3,5 tones o els autocars i busos de més de cinc tones el preu pujarà a 100 lliures (116 euros).

Es tracta de preus diaris. És a dir, donaran dret a circular només durant aquell dia. La ULEZ estarà vigent 24 hores al dia, cada dia de l’any, festius inclosos, sense cap excepció. L’alcalde de Londres, Sadiq Khan, n’ha explicat així els motius:

“La contaminació de l’aire és actualment un repte significatiu per a Londres i un tema de gran prioritat per als residents. La ULEZ s’està introduint per millorar l’aire que respirem amb mesures que promoguin el repartiment més eficient de mercaderies, perquè es camini més i es faci servir més el transport públic.”

Més ingressos per asma

La ULEZ s’inaugura pocs dies després que es fes públic un estudi encapçalat per Heather Walton i altres investigadors del King’s College de Londres. Finançat per la Greater London Authority, assenyala que la contaminació ha provocat més de 4.000 admissions hospitalàries entre el 2014 i el 2016.

Segons els autors, els nens han estat molt afectats. Uns mil ingressos en aquests tres anys es poden atribuir a alts nivells de contaminants, com els òxids de nitrogen. Això significa la desena part del tot els ingressos de nens per asma.

El nombre d’adults afectats és inferior: uns 600 ingressos. Però torna a ser molt elevat en gent gran. Tot i les dificultats per diferenciar les causes dels ingressos, els investigadors calculen que la contaminació va empitjorar els problemes d’asma i de malaltia pulmonar obstructiva crònica i que això va dur a 2.500 admissions extres als hospitals.

A las 00.01 horas de la noche del domingo al lunes entró en vigor la tasa de 12,50 libras (unos 14,50 euros) que tendrán que pagar los vehículos contaminantes para entrar en la Zona de Emisiones Ultrabajas (ULEZ) del centro de Londres, una medida para atajar la contaminación a la que se le atribuyen miles de muertes prematuras.

Las autoridades municipales esperan que la iniciativa reduzca las emisiones del tráfico rodado en un 45%, ya que esta tasa se suma a la Tasa de Congestión que ya tienen que pagar los vehículos contaminantes por entrar en el centro de Londres entre las 7.00 y las 18.00 horas. En total en ese horario un vehículo paga 24 libras (27,9 euros).

La medida se aplica a vehículos diésel que no cumplan el estándar Euro6, obligatorio desde 2015. En el caso de autobuses y camiones que no cumplan estos criterios, tendrán que pagar 100 libras.

Las tasas se pagan mediante un sistema de reconocimiento de matrículasconectado a la base de datos de la Agencia de Licencias para Conductores y Vehículos (DVLA, por sus siglas en inglés), que incluye el tipo de emisiones de cada vehículo.

El alcalde de Londres, Sadiq Khan, ha argumentado con un estudio que casi 1.000 personas son hospitalizadas al año en la ciudad por asma causado por la contaminación. De hecho, la intención del alcalde es ampliar la ULEZ en octubre de 2021 a todas las áreas que quedan dentro de las carreteras de circunvalación norte y sur.

La teniente de alcalde para Medio Ambiente, Shirley Rodrigues, ha defendido la iniciativa como una medida de justicia social. “Es menos probable que los pobres tengan un coche y más probable que vivan en una zona muy contaminada”, ha apuntado.

Más de dos millones de personas —incluidos 400.000 niños— viven en zonas en las que la calidad del aire incumple la normativa sobre límites de dióxido de nitrógeno. Estos mínimos se incumplen en mediciones de hasta 451 colegios de la ciudad.