L’escalfament global: dades, alarmes i incerteses

Recull de dades imprescindibles per entendre la nostre situació referent a l’escalfament global.

Ens trobem en un moment decisiu, en què les decisions de política energètica que es prenguin ara seran determinants per al que succeeixi al nostre planeta en les properes dècades. Sembla clar que cal realitzar esforços, tant científics com econòmics per canalitzar adequadament un problema que amenaça el futur de les nostres societats.

Ignacio Mártil
Catedrático de Electrónica de la Universidad Complutense de Madrid y miembro de la Real Sociedad Española de Física

La preocupación por el calentamiento del planeta no para de crecer, en especial en este año, en el que vemos con agradable sorpresa (al menos, por mi parte) como se multiplican las manifestaciones de un colectivo que hasta el momento había permanecido en silencio: los que yo denomino “extraordinariamente jóvenes”, alentadas por una joven activista sueca, Greta Thunberg, que ha logrado lo que a mí me parece un milagro, movilizar a la juventud europea con manifestaciones masivas urgiendo a los dirigentes políticos a “hacer los deberes”, en sus propias palabras. Continua la lectura de L’escalfament global: dades, alarmes i incerteses

Entra en vigor la taxa de 12,50 lliures (uns 14,50 euros) que hauran de pagar els vehicles contaminants per entrar a la Zona d’Emissions ultrabaixes (ULEZ) del centre de Londres. Se suma a una altra que ja han de pagar els vehicles contaminants entre les 7.00 i les 18.00 hores.

Aquest dilluns ha entrat en vigor a Londres la zona d’emissions ultrabaixes (ULEZ en anglès), que estableix uns límits molt més estrictes i uns peatges més elevats per als vehicles que vulguin accedir a la part central de la capital britànica. Es tracta de la primera que s’estableix al món.

Bàsicament, les mesures afectaran tots els vehicles dièsel anteriors als 2015 i tots els vehicles de gasolina que es van posar en circulació abans del 2005. Per entrar al centre de Londres aquests hauran de pagar 12,50 lliures (14,50 euros) si es tracta de cotxes, motos o furgonetes. Però per als camions de més de 3,5 tones o els autocars i busos de més de cinc tones el preu pujarà a 100 lliures (116 euros).

Es tracta de preus diaris. És a dir, donaran dret a circular només durant aquell dia. La ULEZ estarà vigent 24 hores al dia, cada dia de l’any, festius inclosos, sense cap excepció. L’alcalde de Londres, Sadiq Khan, n’ha explicat així els motius:

“La contaminació de l’aire és actualment un repte significatiu per a Londres i un tema de gran prioritat per als residents. La ULEZ s’està introduint per millorar l’aire que respirem amb mesures que promoguin el repartiment més eficient de mercaderies, perquè es camini més i es faci servir més el transport públic.”

Més ingressos per asma

La ULEZ s’inaugura pocs dies després que es fes públic un estudi encapçalat per Heather Walton i altres investigadors del King’s College de Londres. Finançat per la Greater London Authority, assenyala que la contaminació ha provocat més de 4.000 admissions hospitalàries entre el 2014 i el 2016.

Segons els autors, els nens han estat molt afectats. Uns mil ingressos en aquests tres anys es poden atribuir a alts nivells de contaminants, com els òxids de nitrogen. Això significa la desena part del tot els ingressos de nens per asma.

El nombre d’adults afectats és inferior: uns 600 ingressos. Però torna a ser molt elevat en gent gran. Tot i les dificultats per diferenciar les causes dels ingressos, els investigadors calculen que la contaminació va empitjorar els problemes d’asma i de malaltia pulmonar obstructiva crònica i que això va dur a 2.500 admissions extres als hospitals.

Continua la lectura de Londres cobra ja gairebé 28 euros per circular pel centre amb un cotxe contaminant