Descobreixen Farout, el planeta més llunyà del sistema solar

Astrònoms nord-americans han descobert un petit planeta, l’objecte més llunyà que s’ha detectat mai dintre del sistema solar. És 120 vegades més lluny del Sol que la Terra.

Els tres autors del descobriment són Scott S. Sheppard, de la Carnegie Institution of Science; David Tholen, de la Universitat de Hawaii, i Chad Trujillo, de la Universitat del Nord d’Arizona. Les imatges que han fet possible la troballa es van prendre amb el telescopi japonès Subaru, que té una lent de vuit metres de diàmetre i està instal·lat al con del Mauna Kea, un volcà adormit de Hawaii de més de quatre mil metres d’altura.

El nom provisional i sistemàtic del nou planeta és 2018 VG18. Però els descobridors li han volgut donar una mica més d’atractiu i per això l’han anomenat Farout. Expliquen que és el que va exclamar Sheppard quan el va veure. El nom comprimeix en una sola paraula una expressió, “far out”, que significa molt lluny, però que en llenguatge informal també vol dir “genial” o “fantàstic”.

El descobriment ha estat descrit a la pàgina web de la Carnegie Institution of Science, Forma part de la recerca que fa l’equip d’investigadors d’objectes molt llunyans al sistema solar. Un dels objectius és localitzar l’hipotètic Planeta X, un gran astre que es trobaria en els confins del nostre sistema planetari i que seria responsable, amb la seva força gravitatòria, de les peculiars òrbites observades en diversos planetes més petits.

L’existència del planeta X va ser proposada el 2014 per l’equip que ara ha descobert Farout, quan ells mateixos van observar per primer cop el 2012 VP113, que van batejar com a Biden, per qui aleshores era vicepresident dels Estats Units, sota el mandat d’Obama.

Biden és a una distància de 84 Unitats Astronòmiques (UA), és a dir, 84 vegades més lluny del Sol que la Terra –una UA és la distància Terra-Sol i equival a 150 milions de quilòmetres. Els mateixos astrònoms van descobrir l’octubre passat un altre planeta, 2015 TG387. El van anomenar Goblin –follet–, perquè va ser vist per primer cop quan s’acostava la nit de Halloween. És a 80 UA.

Tots aquests astres són massa lluny dels planetes gegants del sistema solar, com Neptú, perquè les seves òrbites en rebin la influència. Això fa pensar en algun gran astre en aquella regió de l’espai. Seria el Planeta X.

Farout és a 120 UA, tres vegades i mitja més lluny del Sol que Plutó, el planeta que fa anys va baixar de categoria i ara es considera planeta menor. Els astrònoms diuen que trigaran uns anys a determinar la seva òrbita, però que probablement triga més de mil anys a completar una volta completa al Sol. Aquest gràfic mostra les distàncies relatives dels planetes respecte al Sol.

Distàncies relatives dels planetes al Sol (Roberto Molar Candanosa – Cortesia de Carnegie Institution for Science)

Tot i aquest moviment tan lent, el que permet descobrir planetes és precisament que, poc o molt, modifiquen la seva posició. Els estels també es mouen, però estan tan allunyats de nosaltres que aquest moviment és imperceptible en curts períodes de temps, com si fossin vaixells vora l’horitzó que, aparentment, estan aturats.

Els investigadors el van descobrir gràcies a la comparació de dues imatges consecutives. La fletxa verda assenyala la posició del planeta, que s’ha mogut en referència al fons d’estels i galàxies, que semblen fixos.

Imatges preses amb el telescopi Subaru (cortesia de Scott S. Sheppard i David Tholen)

Fins ara, el planeta més llunyà que es coneixia era Eris, que és a 96 AU. Ara, els investigadors continuaran escrutant aquella regió de l’espai per descobrir nous cossos. I entre ells esperen trobar, algun dia, el gran planeta X, que seria el novè del sistema solar.

Es el objeto más remoto del Sistema Solar captado por los astrónomos, el primero observado a más de 100 veces la distancia entre la Tierra y el Sol.

Se trata de un planeta enano a 120 unidades astronómicas de nuestra estrella. Y una unidad astronómica es la distancia entre la Tierra y el Sol, es decir, 150 millones de kilómetros.

El pequeño planeta fue descubierto por un equipo internacional de astrónomos que utilizó telescopios en Hawái y Chile.

El planeta enano fue designado provisionalmente como 2018 VG18 y apodado “Farout“, término en inglés que significa muy lejano o remoto.

“Todo lo que sabemos por ahora de 2018 VG18 es su distancia extrema del Sol, su diámetro aproximado y su color”, señaló en un comunicado David Tholen, investigador de la Universidad de Hawái y parte del equipo que descubrió al planeta.

Una vuelta de 1.000 años

El descubrimiento fue anunciado por el Centro de Planetas Menores de la Unión Astronómica Internacional.

Farout tiene cerca de 500 km de diámetro y su color de tono rosado podría indicar que es rico en hielo.

Imagen de Farout captada por el telescopio SubaruDerechos de autor de la imagenSCOTT S SHEPPARD/DAVID THOLEN
Image captionEsta imagen del planeta 2018 VG18 o Farout fue captada por el telescopio Subaru en Hawái el 10 de noviembre.

“Como 2018 VG18 es tan distante, se desplaza muy lentamente y le toma cerca de 1.000 años dar una vuelta alrededor del Sol“, afirmó Tholen.

Farout desbanca de su podio al que era hasta ahora el objeto más distante detectado en el Sistema Solar, el planeta enano Eris, que se encuentra a aproximadamente 96 unidades astronómicas del Sol.

La nave Voyager 2 de la NASA recientemente ingresó al espacio interestelar a cerca de 120 unidades astronómicas y abandonó la esfera de influencia del Sol o heliopausa, donde los objetos experimentan el efecto del viento solar.

El elusivo Planeta 9

Los astrónomos investigan objetos muy distantes en busca de indicios de la influencia gravitacional del llamado Planeta X, un planeta varias veces más grande que la Tierra que sería el hipotético Planeta Nueve, el noveno luego de Mercurio, Venus, la Tierra, Marte, Júpiter, Saturno, Urano y Neptuno.

El Planeta 9 nunca fue observado, pero los astrónomos creen que sí existe debido a su efecto en las órbitas de otros cuerpos menores.

Ilustración que muestra la distancia relativa del planeta enano FaroutDerechos de autor de la imagenROBERTO MOLAR CANDANOSA/SCOTT S. SHEPPARD/CARNEGIE
Image captionEsta ilustración divulgada por el Instituto Carnegie para la Ciencia muestra la distancia relativa de 2018 VG18 en comparación con otros objetos del Sistema Solar.

“La similaridad de las órbitas de cuerpos distantes del Sistema Solar fue lo que nos llevó en primer lugar a afirmar que debe haber un planeta enorme a cientos de unidades astronómicas influenciando las órbitas de estos objetos pequeños”, explicó Scott Sheppard, investigador del Instituto Carnegie para la Ciencia en Washington y miembro del equipo que descubrió a Faraout.

Otro de los planetas enanos influenciado por el hipotético Planeta Nueve es El Duende, un planeta a 80 unidades astronómicas descubierto por el mismo equipo y anunciado en octubre.

Plutón, que se encuentra a 39,5 unidades internacionales y durante décadas fue considerado el noveno planeta del Sistema Solar, fue reclasificado en 2006 en medio de un intenso debate como “planeta enano”.

“Logro internacional”

Las primeras observaciones de Farout fueron realizadas en noviembre con el telescopio japonés Subaru, de ocho metros, situado en Hawái.

La existencia del planeta fue luego confirmada por el telescopio Magallanes, del observatorio chileno de Las Campanas.

“Este descubrimiento es verdaderamente un logro internacional. Se usaron telescopios en Hawái y Chile, operados por Japón, con la participación de un consorcio de instituciones de investigación y universidades en Estados Unidos”, señaló Chad Trujillo, astrónomo de la Universidad del Norte de Arizona y también integrante del equipo que descubrió a Farout.

“Con las nuevas cámaras digitales de campo ancho colocadas en algunos de los telescopios más grandes del mundo, estamos finalmente explorando los confines del Sistema Solar, mucho más allá de Plutón”.