Detecten amiant als baixos d’un comboi del metro de Barcelona

La pintura conté un baix percentatge (entre el 5% i el 10%) d’amiant blanc o crisòtil, un derivat que no desprèn fibres. Aquest component s’utilitza com un aïllant per disminuir el soroll. TMB no retirarà els vagons afectats i assegura que no suposa cap risc per als usuaris i els treballadors.

L’asbest, o amiant, és el nom amb què es coneix un grup  de minerals metamòrfics fibrosos, generalment amosita, crisolita, crocidolita i les formes fibroses de la tremolita, l’actinolita i l’antofil·lita, que es poden trobar en estat natural.

 Fibres d’asbest afectant teixit pulmonar.

L’asbest afecta principalment els pulmons i la membrana que els envolta, la pleura. Inhalar alts nivells de fibres d’asbest durant molt de temps pot produir lesions que semblen cicatrius als pulmons i a la pleura. Aquesta malaltia s’anomena asbestosi i normalment afecta als treballadors exposats a l’asbest, però no a la població en general. La gent amb asbestosi té dificultats en respirar, sovint té tos, i en els casos més greus pateix dilatació del cor. L’asbestosi és una malaltia greu que, eventualment, pot produir incapacitat i, fins i tot, la mort.

https://www.naciodigital.cat/noticia/165007/detecten/amiant/baixos/comboi/metro/barcelona

https://ca.wikipedia.org/wiki/Asbest

http://www.ccma.cat/324/es-detecta-amiant-en-tres-vagons-de-la-linia-1-del-metro-de-barcelona/noticia/2881391/

Transports Metropolitans de Barcelona ha detectat amiant en els baixos de tres vagons d’un comboi de la línia L1 del metro aquest dimarts, segons ha informat a la plantilla en un comunicat intern que ha estat difós pel sindicat CGT. La companyia assegura que “no hi ha cap risc per a les persones”, però està fent inspeccions als trens de la sèrie afectada i també en d’altres, per descartar totes les possibilitats.

En concret, l’empresa ha detectat “amiant no friable (crisotil en percentatge entre el 5% i el 10%) a la pintura bituminosa” dels tres vagons. TMB explica als treballadors que és el primer tren en què es detecta aquest material després d’analitzar-ne quatre de les sèries 3.000 i 4.000. També indica que el producte està aplicat en una zona fora de l’abast del passatge.

 Al comunicat intern, TMB explica que la pintura bituminosa antisonora es troba a la zona sota el bastidor i a l’estructura interior de la caixa dels tres vagons. Afegeix que en tots els mesuraments ambientals fets als tallers del metro, als trens i a la resta de la xarxa, des de l’entrada en vigor l’any 2006 del Reial Decret de treballs amb risc d’amiant, “no s’ha detectat presència d’amiant que suposi un risc per a la seguretat i salut de les persones”.

Trens dels anys 80

La companyia també explica que ha estat auditant especialment combois dels anys 80 del segle passat, quan aquest material -extremadament cancerigen- era completament legal a l’Estat, i usat en tota mena de construccions.

Ara, TMB ha indicat a la plantilla que identificarà els tres vagons afectats amb l’etiqueta internacional de presència d’amiant, i que no hi farà activitats que provoquin una degradació de la pintura, ni en aquests ni en cap altre tren on es pogués trobar el producte tòxic.

També farà un reforç de formació dels treballadors de Material Mòbil de les línies L1 i L3 i accelerarà les inspeccions de presència d’amiant a tots els trens de les sèries 3.000 i 4.000.