Contractacions en origen i el monocultiu global de la maduixa

Protegir a aquestes dones exigeix assegurar la seva igualtat de drets amb la resta de treballadors i treballadores, que és justament el que el programa de contractació en origen impedeix, articulant desigualtats de gènere, classe, origen i precarització jurídica, així com qüestionar el model productiu de la maduixa.

Las insostenibiilidades del actual sistema agroalimentario son múltiples y generalmente las relacionamos con su impacto medioambiental, sus efectos nocivos sobre la salud o la destrucción de las producciones y modos de vida campesinos. No obstante, las violencias que se ejercen sobre la mano de obra que trabaja en condiciones de gran precariedad en los campos de la agricultura global forman parte estructural de este sistema aunque queden, a menudo, invisibilizadas.  Continua la lectura de Contractacions en origen i el monocultiu global de la maduixa

5 Raons per Treballar a els Objectius de Desenvolupament Sostenible a l’aula

Magnífic article publicat a “El diari de l’educació”.  Aquesta és l’única sortida per a la supervivència de la nostra espècie al planeta Terra.

“En alguna ocasió al llarg de la teua vida docent t’han preguntat si transformes la vida dels teues alumnes? T’has imaginant com serà el món al 2030? Què podem fer des de la nostra aula per mantenir el món on vivim i millorar-los? Et convidem a descobrir les 5 raons per portar els #ODS a la teua aula.”

5 raons per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a l’aula

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, proposats per l’ONU el 25 de setembre de 2015, identifiquen 17 objectius per finalitzar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tots, amb l’horitzó del 2030; és la coneguda Agenda 2030.

Aquests 17 objectius van des de l’acció sobre el clima, els ecosistemes terrestres, la vida submarina, i l’educació de qualitat, entre d’altres, fins la igualtat de gènere, la fam i la fi de la pobresa, o aigua neta. Però…

Què ens ofereixen els #ODS dins de l’aula? Ens donen la possibilitat de treballar els objectius dins de les nostres activitats, des dels continguts currículars a la renovació de la metodologia. Arreu del món s’estan treballant molts projectes col·laboratius focalitzats en diferents #ODS, com el ClimateAction Project. Hi van participar més de 530 escoles d’arreu del món, i va ser liderat per Koen Timmers amb un plantejament centrat en l’objectiu de canvi climàtic. O el projecte And you, how do you sing to love?, que centra les propostes educatives en la igualtat de gènere i analitza els rols de les dones en la comunicació, des de la poesia dels trobadors a les cançons de determinants gèneres musicals actuals.

Quines són les 5 raons per incorporar els #ODS dins de les aules?

1a Raó: Aprenentatge basat en projectes

Els #ODS a l’aula són una excel·lent forma de desenvolupar projectes basats en un producte final, tant si el volem determinar prèviament, o si optem per deixar que els alumnes siguin els qui arribem a descobrir-ho, com resposta a un procés d’aprenentatge. Si com a mestres podem enllaçar els nostres continguts curriculars amb els 17 objectius de sostenibilitat, contribuirem a comunicar l’agenda de l’ONU per assolir un món millor i fer que els nostres alumnes siguen protagonistes dels seus aprenentatges.

2a Raó: Treball col·laboratiu

Com hem comentat a la primera raó, amb els aspectes metodològics que estem desenvolupant a les nostres aules amb els #ODS, farem palès el compromís vers la transformació de l’escola. El que estem vivim els darrers anys és un context idoni per a que els alumnes treballen de forma col·laborativa, ja que els #ODS són la columna vertebral d’aquests projectes. Són un bon moment per desenvolupar el treball col·laboratiu, per equips de 4 o per parelles, ja que en la interacció aprendran un dels altres, millorant les seves competències.

3ª Raó: Consolidar les Competències

Gràcies a les metodologies i la vinculació directa amb la realitat més propera dels nostres estudiants, els #ODS són un excel·lent vehicle per al treball en el currículum les anomenades softSkills o habilitats “suaus” com l’empatia, la gestió del conflicte, i l’ètica i la justícia. Aquests són elements importants que caldrà en un futur molt proper que determinem com societat, perquè tothom pugui entendre allò que està bé i allò que no ho està per assolir un món just.

4a Raó: Resolució de problemes reals de la seua vida

Però una de les raons més importants per als estudiants és el fet que gràcies als #ODS podem connectar els seues projectes amb la realitat més pròxima: treballar la igualtat de gènere, fer accions per millorar la situació dels refugiats, de la qualitat de l’aigua, de les seues platges, de la Igualtat de gènere, i dels reptes que poden trobar al seu entorn més pròxim.

5à Raó apoderament de la veu de l’alumnat

I sens dubte, treballar amb el #ODS a l’aula ens permet sentir la veu dels estudiants, capacitant-los per prendre decisions, i per reflexionar amb exemples sobre quines accions volen portar a terme, o quines volen realitzar per millorar el seu entorn.

Encara et falta raons?… Segur que no!

Si vols trobar més informació sobre com fer-ho possible et deixem aquestes adreces per començar.