Els científics flairen el genoma sencer de la rosa

“És el temps que has perdut en la teva rosa el que fa a la teva rosa tan important.”Deia “El petit príncep”, poc podria sospitar Antoine de Saint-Exupéry que podria existir el sentit estricte i purament científic d’aquestes paraules. Un equip d’investigadors ha seqüenciat per primer cop el genoma de la rosa.En aquest estudi, s’ha fet la seqüenciació completa de la Rosa chinensis.

Hauria estat una notícia ideal per Sant Jordi, però ha arribat una setmana més tard. Un equip d’investigadors ha seqüenciat per primer cop el genoma de la rosa. Això obre la porta a conèixer i controlar millor una flor de gran importància cultural i econòmica.

L’ampli equip ha estat dirigit per Mohammed Bendahmane, del Laboratori de Reproducció i Desenvolupament des Plantes de la Universitat de Lió (França). Està format bàsicament per investigadors francesos. Però també inclou alguns científics xinesos, un dels països on el cultiu d’aquesta flor està present des de l’antiguitat. Els resultats s’han publicat online a la revista “Nature Genetics”.

Una de les grans dificultats amb què es trobaven els investigadors és la complexitat dels genomes de la rosa, de la qual existeixen unes 200 espècies. Els genomens descrits fins ara eren força fragmentats.

En aquest estudi, s’ha fet la seqüenciació completa de la Rosa chinensis, una espècie moderna coneguda com “Old Blush”, que es pot veure en aquesta foto de Mohammed Bendahmane.

Els resultats obtinguts donen llum sobre processos genètics i metabòlics responsables dels trets de color i aroma de la flor.

Segons els autors, tota aquesta informació permetrà trobar varietats que necessitin menys reg, tinguin una aroma més potent o fins i tot allarguin la breu vida d’aquesta flor. També es podrien buscar roses més resistents a patògens i que, per tant, necessitin menys plaguicides.