L’escassetat d’aigua amenaça a cinc mil milions de persones, alerta l’ONU

Segons un informe de l’ONU sobre l’estat de l’aigua mundial, més de 5 mil milions de persones podrien patir escassetat d’aigua per al 2050 a causa del canvi climàtic, l’augment de la demanda i els subministraments contaminats.

El complet estudi anual adverteix de les amenaces de conflicte i civilització a menys que es prenguin mesures per reduir l’estrès als rius, llacs, aqüífers, aiguamolls i embassaments.

Els humans utilitzen uns 4.600 quilòmetres cúbics d’aigua cada any, dels quals un 70% es dirigeix ​​a l’agricultura, un 20% a la indústria i un 10% a les famílies, segons l’informe, que es va iniciar al començament del triennal Fòrum Mundial de l’Aigua . La demanda mundial ha augmentat sis vegades durant els últims 100 anys i continua creixent a un ritme de l’1% anual.

Per a l’any 2050,  es preveu que la població mundial arribi entre els 9.400 milions i els 10.000 milions (actualment 7,7 mil milions), amb dos de cada tres persones que viuen a les ciutats. La demanda d’aigua es preveu que augmenti més ràpidament als països en desenvolupament. Mentrestant, el canvi climàtic posarà més èmfasi en els subministraments, ja que farà que les regions humides siguin més seques i humides.

La sequera i la degradació del sòl ja són el major risc de desastres naturals, diuen els autors, i aquesta tendència probablement empitjori. “Les sequeres són, sens dubte, la més gran amenaça del canvi climàtic”, assenyala. El repte ha estat més evident aquest any a Ciutat del Cap, on els residents s’enfronten a severes restriccions com a conseqüència d’una sequera una vegada a 384 anys. A Brasília, l’amfitrió del fòrum, a prop de 2 milions de persones han desactivat les seves aixetes una vegada cada cinc dies, a causa d’un període sec de temps inusualment prolongat.

El 2050, segons l’informe, hi haurà entre 4.8 i 5.800 milions de persones que viuran en zones escassos d’aigua durant almenys un mes per any, fins a assolir els 3.600 milions d’avui, mentre que el nombre de persones en risc d’inundacions augmentarà a 1,6 mil milions, des de 1.200 milions.

En els cinturons de sequera que abasten Mèxic, Sud-americà occidental, sud d’Europa, Xina, Austràlia i Sud-àfrica, probablement es reduirà la pluja. Nosaltres estem en aquest grup. L’escassetat no es pot compensar amb els subministraments d’aigua subterrània, un terç dels quals ja estan en perill. Tampoc és la construcció de més embassaments i embassaments susceptibles de ser una solució, ja que aquestes opcions es veuen limitades per l’eliminació de residus, l’escolament i el fet que s’han identificat els llocs més rendibles i viables dels països desenvolupats.

La qualitat de l’aigua també es deteriora. Des de la dècada de 1990, la contaminació ha empitjorat en gairebé tots els rius d’Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina, i s’espera que s’esgoti més en les pròximes dues dècades, principalment a causa de l’escolament de fertilitzants agrícoles i altres productes agroquímics que carreguen subministraments d’aigua dolça amb nutrients que condueixen al creixement dels patògens i les flors d’algues fregades. La indústria i les ciutats també són un problema important. Al voltant del 80% de les aigües residuals industrials i municipals són descarregades sense tractament.

L’ Informe Mundial sobre el Desenvolupament de l’ Aigua , llançat a Brasília afirma que és possible un canvi positiu, especialment en el sector agrícola clau, però només si hi ha un pas cap a solucions basades en la naturalesa que es basen més en sòls i arbres que l’acer i el formigó.

https://www.theguardian.com/environment/2018/mar/19/water-shortages-could-affect-5bn-people-by-2050-un-report-warns Continua la lectura de L’escassetat d’aigua amenaça a cinc mil milions de persones, alerta l’ONU

Igual que el tabac, aquest producte tampoc es pot vendre a menors d’edat. Salut alerta que pot fer revertir la baixada de joves fumadors dels últims anys. Alguns instituts ja han començat a alertar les famílies de l’ús de les cigarretes electròniques perquè parlin amb els seus fills dels riscos que comporten.

La moda de les cigarretes electròniques, o vapejadors, entre els joves i adolescents preocupa les autoritats sanitàries perquè no són del tot innòcues i són una nova porta d’entrada al tabaquisme.

Les campanyes de prevenció del tabaquisme i la llei que en prohibeix l’ús a la majoria d’espais públics han afavorit que el consum del tabac entre els adolescents s’hagi reduït a gairebé la meitat en l’última dècada.

El 2004, fumaven un 23% dels joves d’entre catorze i divuit anys. Actualment, aquest percentatge s’ha reduït a l’11 per cent. Continua la lectura de La moda de les cigarretes electròniques, nova porta al tabaquisme entre els joves