El ‘nen de gel’ reobre el debat sobre la pobresa infantil a la Xina

Quan anar a l’escola és dur de veritat. Un nen xinès de 8 anys, conegut com ‘Noi de Gel’ pels usuaris de les xarxes socials després d’aparèixer en unes imatges arribant al col·legi amb les mans inflades i gebre als cabells i les celles, ha suscitat de nou un intens debat ‘on line’ al voltant de la pobresa infantil a la Xina.

Molts internautes assenyalen que les fotos del petit Wang, que es van viralitzar aquest dilluns, ressalten que no s’està fent prou per ajudar els nens de les famílies pobres de la Xina rural. Són usuaris que simpatitzen amb els durs viatges que el petit Wang està obligat a suportar per arribar a la seva escola al comtat de Ludian, a la província de Yunnan

Un alumne xinès de 8 anys, que les xarxes socials han batejat amb el sobrenom de “nen de gel”, s’ha convertit en un fenomen viral a la Xina i a tot el planeta després de publicar-se la seva fotografia arribant a l’escola amb els cabells i les pestanyes cobertes de gel. El petit Wang, nom amb què ha estat identificat a la premsa, ha reobert també el debat sobre la pobresa infantil a la Xina.

Wang viu al comtat de Ludian, al sud-oest de la província de Yunnan, al sud del país. Pertany a una familia pobra d’una zona rural i poc desenvolupada. Per anar a l’escola, camina uns 4,5 quilòmetres. Un viatge que dura aproximadament una hora i amb temperatures que, en dies com aquest en què es va prendre la fotografia, poden arribar als 9 graus sota zero.

A la imatge, a més dels cabells glaçats, també s’observa la fina camisa que porta el nen, les galtes envermellides pel fred i la reacció dels seus companys, que es riuen de la situació. En una segona foto que també s’ha viralitzat a la xarxa, es poden veure les petites mans de Wang, brutes i congelades. Segons indica la BBC, hi porta un paper d’examen. El resultat: una nota de 99 sobre 100.

Ambdues fotografies han estat compartides per desenes de milers de persones a internet, moltes de les quals han remarcat que el govern de Pequín no fa prou per combatre la pobresa a les zones rurals de la Xina. Els usuaris han aprofitat per criticar el govern, però també per solidaritzar-se amb el nen.

Onada de solidaritat

Periodistes del popular programa xinès Pear Video van visitar el petit Wang per veure com viu, segons informa la BBC. “La seva llar està feta de fang i maons i està molt malmesa”, van indicar els reporters, que també van descobrir que Wang viu amb la seva àvia i la seva germana.

Segons Pear Video, Wang és un de tants “nens abandonats” de la Xina. És a dir, els pares d’aquests nens s’han traslladat a les ciutats per trobar feina i sostenir econòmicament la família. Al seu pare, Wang el veu només cada quatre o cinc mesos, que és quan pot tornar a casa. La seva mare, explica el mateix Wang al reportatge, els va deixar quan era molt jove.

A més de a les xarxes, la història de Wang ha provocat una gran reacció als mitjans de comunicació xinesos, que també han fet campanya perquè s’ajudi els nens abandonats. Algunes empreses locals ja han reaccionat. Segons la televisió estatal, CCTV, la Lliga Comunista Provincial de la Joventut ha donat 100.000 iuans (uns 12.744 euros) perquè cada nen a l’escola pugui tenir una roba millor i que l’escola millori el seu sistema de calefacció.