Les tres pioneres que van trencar el ‘sostre de vidre’ de les Ciències

Fa cent anys, el 8 de març de 1910, la Gaseta de Madrid va publicar una Reial Ordre del Ministeri d’Instrucció Pública, que dirigia llavors el Comte de Romanones, permetent per primera vegada la matriculació d’alumnes en tots els establiments docents. Aquesta ordre derogava altra Reial ordre, de l’11 de juny de 1888, que admetia l’entrada de dones a la universitat com a estudiants privats, però requeria l’autorització del Consell de Ministres per a la seva inscripció com a alumnes oficials. Aquest important fita en l’avanç cap a la igualtat, va ser possible per la tenacitat i decisió d’algunes dones que van decidir rebel·lar-se contra regulacions injustes que impedien el seu accés al coneixement i el seu ple desenvolupament com a éssers humans. Fins llavors era il·legal.

El 1924 sota el mandat de Primo de Rivera, es va autoritzar una “vot femení amb restriccions”, en què només podia votar en eleccions municipals aquelles dones majors de 23 anys que estiguessin “emancipades”. Quedaven excloses al dret al vot les dones “casades” i les “prostitutes”. Fins llavors el vot femení era il·legal.

La història sempre ens ensenya que tots els sostres es poden trencar i el sentit comú supera sempre a una legalitat canviant  . Aquest article homenatja les primeres químiques Vicenta Arnal, Ángela García de la Porta i Maria Antònia Zorraquino, les primeres dones en aconseguir el grau de doctor en Ciències a Espanya, el 1929 i 1930.

“Mi madre estaría sorprendida con tanto homenaje. Siempre dijo que había hecho lo que tenía que hacer, y nunca pensó que hubiera hecho nada excepcional”, explica María Pilar Alfaro. Lo que hizo su madre, Ángela García de la Puerta, junto con Jenara Vicenta Arnal y María Antonia Zorraquino, fue romper en 1929 y 1930 uno de los ‘techos de cristal’ de la universidad al convertirse en las primeras doctoras en Ciencias de la universidad española.

García de la Puerta, natural de Soria y segunda en obtener el doctorado tras su amiga Arnal, había quebrado otro ‘techo de cristal’ académico un año antes, cuando fue la primera mujer en ocupar una plaza de catedrática de Física y Química en un instituto, y superaría otro en los años 30 como directora del Miguel Servet, también en Zaragoza.

La Facultad de Ciencias de la universidad de Zaragoza, en la que las tres iniciaron sus estudios de Química en los años 20, rindió este jueves un homenaje a las tres pioneras, que alcanzaron el doctorado cuando no hacía ni tres lustros que el Ministerio de Instrucción Pública había allanado, en marzo de 1910, el camino de la presencia femenina en los campus. De hecho, la primera mujer que se matriculó en esa materia en la capital aragonesa lo había hecho en 1915, recordó el decano, Luis Oriol. Continua la lectura de Les tres pioneres que van trencar el ‘sostre de vidre’ de les Ciències

Tres quartes parts dels insectes voladors a les reserves naturals d’Alemanya han desaparegut en 25 anys, amb serioses conseqüències per a tota la vida a la Terra, segons diuen els científics.

L’abundància d’insectes voladors ha caigut en tres parts durant els últims 25 anys, segons un nou estudi que ha sorprès als científics.

Els insectes són una part integral de la vida a la Terra com a poI·linitzadors i preses d’altres flors i es va saber que algunes espècies com les papallones estaven disminuint. Però l’escala recentment revelada de les pèrdues a tots els insectes ha provocat advertències que el món està “en curs per l’Armagedón ecològic”, amb profunds impactes en la societat humana.

“El fet que la quantitat d’insectes voladors disminueixi a una velocitat tan elevada en una àrea tan gran és un descobriment alarmant”, va dir Hans de Kroon, de la Radboud University als Països Baixos i va liderar la nova investigació.

La investigació, publicada a la revista Plos One , es basa en el treball de desenes d’entomòlegs aficionats d’Alemanya que van començar a utilitzar mètodes estrictament estandarditzats de recollida d’insectes el 1989. Es van utilitzar botigues especials anomenades trampes de malabars per capturar més de 1.500 mostres de tot volant insectes a 63 reserves naturals diferents.

Warning of ‘ecological Armageddon’ after dramatic plunge in insect numbers

Three-quarters of flying insects in nature reserves across Germany have vanished in 25 years, with serious implications for all life on Earth, scientists say

Continua la lectura de Advertència de ‘Armagedón ecològic’ després d’un salt dramàtic en nombres d’insectes