La concentració de CO2 en el planeta trenca el màxim històric

En una notícia publicada al diari “EL Diario” (veure http://www.eldiario.es/sociedad/concentracion-CO2-planeta-maximo-historico_0_572893520.html), podem llegir com s’han superat les 400 ppm. La dada la difon l’Agència meteorològica Mundial (veure http://public.wmo.int/en/media/press-release/globally-averaged-co2-levels-reach-400-parts-million-2015). És interessant llegir el petit cartell amb que l’agència il·lustra la notícia: “Global CO2 levels have reached new levels, fuelled by El Niño. El Niño has ended. Climate change from human activities has not”

Si bé El Niño (fenomen del qual ja hem parlat abastament en aquest bloc) ha ajudat a assolir aquests nivells, el cert és que El Niño s’ha acabat però les nostres activitats no ho han fet. I aquestes activitats no tant sols estan darrera de l’increment de CO2 observat per l’agència, sinó que si llegim l’informe de les observaciuons de l’any 2015 fetes per aquest organisme veurem que també s’han incrementat els nivells de metà, òxids de nitrogen, l’hexafluorur de sofre, els CFC’s i altres gasos halogenats.

I la situació no té aspecte de canviar. El responsable final de tot aquest desgavell rau en el nostre model de créixer-créixer al qual anomenem BAU. Mentre aquest segueixi dominant, seguirem utilitzant tots els recursos possibles per tal d’aconseguir el creixement a qualsevol preu. I aquest qualsevol preu significa que el medi ambient es vist com un bé que podem explotar sense cap problema, sense tenir en compta cap aspecte ecològic. El resultat és la degradació progressiva i constant del mateix i, per tant, del planeta en el qual vivim.

Per tant s’imposa ja un canvi de model si volem frenar tot aquest conjunt de problemes. De no fer-ho la situació pot empitjorar i molt (aquí recomano el interessant llibre de Carlos Taibo, “Capitalismo, crisis ecológica y colapso” (veure http://pangealibros.es/no-ficcion-literararia/17193-colapso-carlos-taibo.html) per tal de fer-se una idea del problema, de les conseqüències de no fer res i de les accions que es poden prendre).

La concentración de CO2 en el planeta rompe el máximo nivel histórico

Este gas de efecto invernadero ha superado de manera planetaria el simbólico umbral de la 400 partes por millón

La Organización Meteorológica Mundial advierte de que esa concentración se mantendrá todo 2016 sin expectativas de rebajarse

El Niño y las sequías en las áreas tropicales están detrás de este alto nivel, según el análisis de la organización

Se acorta el tiempo para mitigar el cambio climático, dice el informe de la OMM
Se acorta el tiempo para mitigar el cambio climático, dice el informe de la OMM EFE

La concentración de dióxido de carbono (CO2) en el planeta ha roto su techo histórico: ha superado las 400 partículas por millón (ppm) de manera constante y global, según ha informado la Agencia Meteorológica Mundial. Este umbral dibujaba un límite simbólico para este gas de efecto invernadero.

Las mediciones habían arrojado cifras por encima de las 400 ppm anteriormente pero de manera puntual y localizada en algunos lugares de la Tierra. Ahora, según la OMM, la estación de Mauna Loa en Hawai (EE UU) predice que la alta concentración de CO2 va a prolongarse durante todo el año 2016 sin visos de bajar.

Entre las causas que la organización señala para explicar esta escalada del dióxido acumulado en la atmosféra, se encuentra el fenónemo de El Niño (especialmente fuerte entre 2015 y 2016) y las sequías prolongadas en la zonas tropicales que han menguado la capacidad  de los bosques y los océanos para actuar como sumideros de este gas: lo captan y acumulan impidiendo que se liberen en la atmósfera. Así evitan su efecto de forzamiento, base del calentamiento global y el cambio climático.

El secretario general de la OMM, Petteri Taalas, ha explicado tras conocerse los datos que “el verdadero problema es el dióxido de carbono que permanece en la atmósfera durante miles de años y en los océanos aún más tiempo. Sin abordar las emisiones de CO2, no podemos abordar el cambio climático ni intentar dejar el ascenso de la temperatura global por debajo de los 2 grados”. El límite establecido en la Conferencia del Cambio Climático de París de diciembre de 2015.