Malbaratament de recursos i Etiòpia..

Dues notícies relacionades, però no aparentment. Totes dues son articles del diari “El Diario” (veure http://www.eldiario.es/theguardian/alimentos-producen-Unidos-terminan-basura_0_537196621.html i http://aguaysemillasetiopia.eldiario.es/etiopia-peor-sequia-50-anos/).

Per una banda llegim que la meitat dels aliments que es produeixen als USA acaben als contenidors. Perquè? Per l’actual sistema de consum que fa que els aliments hagin de tenir una aparença determinada, de forma que els que no la tenen acabin descartant-se. De fet el problema és l’actual dieta occidental….

Per altre banda llegim que a Etiòpia els efectes del Niño estan sent devastadors, acabant amb les possibilitats de tenir cap collita i acabant també amb el bestiar. D’aquesta forma els camperols no tenen ja ni llavors per poder poder plantar altre cop ni ramats per poder subsistir. A més es preveu que un cop acabi el Niño, que està provocant una sequera de proporcions bíbliques, arribin les inundacions amb la Niña que acabaran de malmetre el poc que quedi. El resultat final: fam, morts i desplaçaments de gran quantitat de gent fugint de la zona.

Relació entre les dues notícies? El canvi climàtic,  que el Sr. Trump diu que no existeix, amplifica els efectes del Niño i la Niña que estan relacionats amb la dinàmica atmosfèrica. A la vegada l’actual producció d’aliments, sobretot als USA, comporta la utilització de grans quantitats de combustibles fòssils (en maquinària, en transport, en fertil·litzans, en pesticides…). Una gran utilització de combustibles fòssils comporta grans emissions de CO2. A la vegada la degradació del sòl produïda per aquest tipus d’agricultura extensiva, també contribueix al alliberament de CO2 i metà. L’actual cultura de la carn present als USA i als països desenvolupats, per la qual una persona pràcticament menja carn cada dia, comporta una ramaderia intensiva que també allibera CO2, metà i productes residuals (purins) que contribueixen al canvi climàtic i la degradació del medi ambient.

Algunes solucions semblen obvies: reduir el malbaratament d’aliments en aquest cas contribuiria, i molt, a la disminució de gasos d’efecte hivernacle i la millora de la qualitat del medi ambient. Una millor redistribució dels recursos alimentaris contribuiria a disminuir la fam en el món. Un canvi en el model agroalimentari milloraria les condicions ambientals i també reduiria el canvi climàtic ( a banda de una millora en la salut de les persones). Per a tot això no calen transgènics i els 110 premis nobel, amb la seva suposada capacitat intel·lectual, també ho podrien haver proposat. Però ja se sap que tot depèn del cristall a través del qual es mira i, en aquest cas, el cristall dels interessos predomina sobre el de la ciència, la salut o el patiment de les persones.

Un bon video per començar a entendre el problema i explicar-lo als alumnes pot ser “How to feed the world” (veure https://www.youtube.com/watch?v=QloMOOG-bbE). Continua la lectura de Malbaratament de recursos i Etiòpia..

El canvi climàtic provocarà el descens en la població de zones tropicals

L’estudi publicat a Scientific Reports , indica que persones , animals i fins a plantes hauran de recórrer centenars de quilòmetres en una immigració forçosa. L’esmentada la uniformitat de la temperatura tropical és un fet bàsic de l’estructura de la temperatura de la Terra, i el s’elevarà amb els canvis climàtics. Segons els càlculs, algunes poblacions oceàniques i continentals hauran de moure fins a mil 500 quilòmetres o més per romandre dins del seu ” pressupost de temperatura ” . Davant d’aquesta situació, es pronostica que les vores més freds dels tròpics es atestaran , ja que és aquí on les poblacions teòricament podrien pujar en un 300 per cent o més. Aquest augment en les densitats , portarà amb si la propagació de les malalties i els conflictes pels recursos. Continua la lectura de El canvi climàtic provocarà el descens en la població de zones tropicals