Sucre : el pitjor ingredient de la dieta moderna


En l’assignatura de projecte xarxa a 2n ESO  en la qual es potencia l’autonomia i el treball cooperatiu es va alertar dels efectes nocius que presenta un excés de sucre en la nostra dieta . Aquest article previ a l’article ofert perECOticies al respecte  està escrit per Laura Pérez de 2B.

Què és el sucre?
Sucre és el nom comú que és dóna als diferents tipus de sucres refinats. El nom de sucre també s’utilitza per a diferents monosacàrids i disacàrids, que normalment tenen un gust dolç.

D’on prové el sucre?
El sucre prové de fonts vegetals com per exemple el bambú. Les dues collites de sucre més importants són:
• La canya de sucre: La primera producció de sucre de canya va ser a l’Índia. La major part de la producció de canya de sucre prové de països amb climes càlids com per exemple Brasil, Xina… Des de el segle VI abans de Crist, el sucre de canya ha estat utilitzada per extreure’n i filtrar-ne el suc. Els productors després, tracten el líquid per treure les impureses. A continuació bullen el suc. Finalment, després d’haver colat el líquid dolç, el cristal·litzen formant cristalls de sucre.

• La remolatxa: El sucre de remolatxa prové de regions amb climes freds com per exemple el nord est i l’est d’Europa. Els productors de sucre, tallen la remolatxa rentada,i n’extreuen el suc amb aigua calenta. Després treuen les impureses i ho filtren. Finalment, per evaporació dels líquids, cristal·litzen la porció sòlida, i n’extreuen els cristalls de sucre.

• Tipus de sucre
El sucre es pot classificar pel seu origen ( canya de sucre o remolatxa) però també pel grau de refinació.
Hi ha diferents tipus de sucre:
• Sucre bru: S’obté del suc de canya de sucre i no es sotmet al procés de refinació. El sucre bru és un producte integral per això te menys sacarosa que altres sucres que no siguin integrals.
• Sucre ros: És menys fosc que el sucre bru, però amb un major percentatge de sacarosa.
• Sucre blanc: És un dels sucres amb més percentatge de sacarosa. Té un 99,5 de sacarosa.
• Sucre refiant: És el més pur, és a dir, té entre un 99,8 i un 99,9 percentatge de sacarosa. Al sucre refinat li apliquen reactius com carbonats o calç per extreure la major quantitat d’impureses, fins aconseguir la màxima puresa. En el procés de refinament es desfan alguns dels seus nutrients com minerals i vitamines.

Productes alternatius del sucre
A part de tots els sucres que coneixem també hi ha una gran quantitat de productes alternatius al sucre. Els més populars són els següents:
– L’ Estèvia: És un producte amb un gust fort i molt dolç. És recomanable per els diabètics, ja que regula de forma natural els nivells de sucre a la sang, i millora la tolerància a la glucosa.

– Xarop d’Atzavara: L’Atzavara és una planta d’origen mexicà. Es considera el doble de dolç que el sucre. Gràcies al seu baix nivell de glucosa, no produeix pujades de sucre a la sang.

– Xarop d’Auró: L’Auró té el seu origen al Canadà i al nord dels Estats Units. És ric en nutrients i dolç amb lleuger gust a vainilla.

– La mel: La mel és produïda per les abelles i formada per glucosa, fructosa i minerals. La mel és un aliment dolç casi com el sucre però com és un aliment natural format per fructuosa porta menys sacarosa que el sucre refinat.

– La fructosa: És una forma de sucre trobada en els vegetals, la fruita i la mel. El consum de la fructosa és indicat en pacients que pateixen diabetis.

– La sacarina: És un edulcorant artificial. És més dolç que el sucre i també està indicat pels diabètics.

• Beneficis i inconvenients del sucre
El sucre és una font important d’energia per l’organisme encara que es troba associada a calories buides que no contenen vitamines ni minerals.
Els principals beneficis del sucre són:
– Alimenta al sistema nerviós, el sucre és l’ encarregat d’ alimentar les neurones que només ho fan de glucosa.
– Efecte relaxant, prendre la quantitat adequada de sucre té un efecte relaxant, doncs això es produeix quan el sistema nerviós està ben alimentat.
– El consum moderat de sucre durant la infància és molt important perquè aquest ingredient té un paper fonamental en el desenvolupament dels teixits.
Un consum de sucre excessiu té els seus inconvenients:
– Empitjorament de la salut, doncs el consum en excés de sucre refinat fa que s’ acumuli greix poc saludable per l’organisme.
– Provoca fatiga i falta d’ energia perquè disminueix la capacitat d’ absorció dels nutrients.
– Afavoreix l’ obesitat, el sucre és una de les causes més importants de l’ obesitat tant en nens com en adults. Continua la lectura de Sucre : el pitjor ingredient de la dieta moderna

Premis nobel: 2ona part

Ja vaig posar un article sobre la famosa carta dels 110 premis nobel acusant als que no defensen els transgènics de estar d’acord amb  els crims contra la humanitat (veure http://blocs.xtec.cat/cienciasexperimentals/2016/07/05/es-or-tot-el-que-llueix-en-larros-daurat/).

Avui, i sense més comentaris, penjo un excel·lent article publicat a la web “Camino a gaia” (veure http://caminoagaia.blogspot.com.es/2016/07/110-premios-nobel-para-criminalizar-la.html). Esta tant ben elaborat que penso que no cal dir ja res més sobre el tema. Qui vulgui que entengui i qui no que segueixi defensant l’indefensable.

Continua la lectura de Premis nobel: 2ona part