Leonardo Da Vinci: El Desconegut “Metge Forense”

“Lo mismo que el hierro se oxida por falta de uso y el agua estancada se vuelve putrefacta, también la inactividad destruye el intelecto”.

Aquesta és una de les moltes frases cèlebres atribuïdes al geni del Renaixement italià. Nascut a un poble de la Toscana – Vinci- el 15 d’abril de 1452, era fill il·legítim d’un notari. La seva infantesa i joventut la va passar a Florencia on va treballar amb el seu mestre Verrocchio. Posteriorment es va traslladar a viure a Milán on va treballar per al llavors poderós Ludovic Sforza, duc de Milán. Al llarg de la seva vida, Leonardo va gaudir sempre d’un prestigi excepcional; tant és així que, malgrat que en moltes ocasions els encàrrecs que rebia de pintures o escultures les deixava inacabades, sempre treballada per a gent amb indiscutible poder social, com ara el propi rei Luis XIII de França.

La vida del pintor de “la Gioconda” però, no es coneix amb profunditat. Pocs dels seus gustos o costums han transcendit. Se sap que era vegetarià, i se sap també que estava obsessionat per la perfecció, era un incansable observador de la naturalesa, la qual intentava reproduir en els seus dibuixos on utilitzava la tècnica de l’sfumato ( difuminar les línies dels contorns ) amb el màxim de fidelitat. Leonardo representa un trencament amb els paràmetres estètics del “Quattrocento”. No accepta com a dogma la representació de la “bellesa ideal”, sinó que es decanta per una reproducció total de la pròpia naturalesa, on s’inclouen naturalment les imperfeccions.

A més de pintar, Leonardo també dibuixava i ho feia amb una precisió mil·limètrica en els seus esbossos. El seu interès per l’anatomia humana el va portar a dibuixar els diferents òrgans i parts dels cos humà a partir de les disseccions que practicava als cadàvers als que tenia accés i en complet secret. Va ser capaç de reproduir l’aparell circulatori amb tot luxe de detalls. Per aquella època ( segle XVI ) l’església prohibia expressament la manipulació dels cadàvers sota pena fins i tot de mort, però en ell podia més la curiositat científica que la por.

A Leonardo da Vinci, se’l coneix com el gran pintor del Renaixement, però en realitat, es pot assegurar que es tractava d’una persona amb una gran inquietud intel·lectual amb interessos tan diversos com la pintura, la poesia, la filosofia, la medecina o la enginyeria. Va dissenyar moltes màquines, els dibuixos de les quals que ens han arribat demostren que aquelles màquines, en certa manera eren precursores de les que tenim als nostres dies, com és el cas del precursor de l’helicòpter.

El tornillo aéreo (arriba), 1486, considerado el antecesor del helicóptero. (abajo) Experimento sobre la fuerza de sustentación de un ala.

Al següent enllaç es pot accedir a un vídeo que explica la vida i obra d’aquest genial artista i científic del Renaixement:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *