Coneixement del Medi

Espai per aprendre i gaudir
  • rss
  • El planeta Terra
  • Seqüència didàctica

Seqüència didàctica

EL PLANETA TERRA (6è de primària)

Objectius

Aquesta seqüència didàctica té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:

  1. Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural.
  2. Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts de l’àrea.
  3. Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.
  4. Reconèixer en el medi natural els canvis i les continuïtats relacionades amb el pas del temps, comprendre algunes relacions de successió i simultaneïtat, de cronologia i de durada, i aplicar aquests coneixements en la interpretació del present, la comprensió del passat i en la construcció del futur.
  5. Utilitzar de manera responsable i creativa les TIC
  6. Apreciar el gaudi que comporta arribar a trobar explicacions racionals dels fets i problemes que s’identifiquen en el nostre entorn i de la utilitat de l’aplicació de procediments i actituds científiques.

Competències i relació amb el currículum

Aquesta seqüència didàctica està relacionada amb les següents competències:

  • Tractament de la informació i competència digital
  • Competència matemàtica
  • Competència d’aprendre a aprendre
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal

I, a més, està molt estretament vinculada al bloc de les competències específiques centrades en conviure i habitar el món:

  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència social i ciutadana

Ja que, entre d’altres, desenvolupar aquesta seqüència implica:

  • situar-se en l’espai i orientar-s’hi utilitzant plànols i mapes.
  • plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en la Terra vista com a planeta.
  • participar en la vida col·lectiva de la classe posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
  • actuar en el marc de projectes col·lectius per resoldre problemes.

Criteris i sistema d’avaluació

  • Ser capaç d’explicar, oralment i per escrit, individualment i en grup, els continguts treballats.
  • Utilitzar plànols i mapes a diferents escales per situar-se en l’espai i orientar-s’hi.
  • Situar els oceans i els continents del nostre planeta.
  • Utilitzar els recursos de les TIC.

El sistema d’avaluació es basarà en:

  • avaluació inicial, per tal de partir dels coneixements previs dels alumnes.
  • avaluació continua, que tindrà en compte l’evolució dels alumnes al llarg de la seqüència, tot observant-los a classe i duent a terme les activitats proposades.
  • avaluació final, en forma de prova en la qual, a més de respondre a un sèrie de preguntes concretes, hauran d’explicar amb les seves paraules els continguts treballats, com per exemple la formació de la Terra.

Seqüència d’activitats proposades

Per tal de desenvolupar les següents activitats, organitzarem als alumnes en petits grups de treball (grups de tres o quatre alumnes, com a màxim).

  • Avaluació inicial: com creieu que es va formar la Terra?

Pluja d’idees en un document de Google que compartirem amb cada un dels grups de treball per tal d’editar-lo tots a l’hora.

Cerca d’informació per tal de descartar idees errònies.

  • Com es va formar el nostre planeta?

Visionat d’un vídeo explicatiu.

Cerca d’imatges a través de la xarxa.

Editar el document de Google per tal de recollir, únicament, les idees correctes.

  • Activitat de PDI.

Primera sessió: estructura interna de la Terra i plaques tectòniques.

Segona sessió: meridians i paral·lels, coordenades. L’activitat de coordenades serà omplerta per cada grup de treball i compartida amb la mestra (avaluació continua).

Tercera sessió: continents i oceans. L’activitat serà omplerta de manera individual per cada alumne i compartida amb la mestra (avaluació continua).

  • Exposició oral dels continguts treballats.

Cada petit grup de treball s’encarregarà d’exposar a la resta del grup classe un dels continguts treballats, oralment i amb el suport d’un Impress (editor de presentacions de LibreOffice). Així, sent grups d’experts, prepararem l’avaluació final.

  • Avaluació final: prova escrita individual.

Educació inclusiva

Pertany al grup classe un alumne nouvingut, procedent del Paquistán, amb el qual la llengua vehicular dificulta l’adquisició de continguts.

El fet de treballar fent ús de les tecnologies de la informació i la comunicació permet que pugui visionar i cercar la informació en anglès, la seva segona llengua. De manera que les TIC es converteixen en una eina inclusiva.

Tanmateix, el fet de treballar en petit grup i exposar els continguts treballats, li permet fer ús del català amb el recolzament dels seus companys i companyes, tot potenciant la parla i l’escolta sentint-se part activa del grup.

Per últim, l’avaluació final li serà adaptada, per tal que sigui més visual i amb menys text (a través d’imatges, paraules clau, etc.).

Comments are closed.

Articles recents

  • Coordenades terrestres
  • Recordem l’activitat de PDI
  • Galeria d’imatges

Comentaris recents

    Arxius

    • gener 2016
    • desembre 2015
    • novembre 2015

    Categories

    • General

    Etiquetes

    Activitat de PDI Coordenades terrestres Galeria d'imatges

    Meta

    • Entra
    • RSS dels articles
    • RSS dels comentaris
    • WordPress.org

    Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.ç

    rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox