Quantes vegades hem vist a nens que els hi costa escriure. Van molt lents, tenen una mala lletra o tenen una bona lletra, però hi ha una prensió excessiva i el que escriuen es pot llegir per la textura pel darrera del full, esgotant-se més aviat per la força que li posen…
Com que els hi costa es desmotiven vers la pròpia tasca. Com a professionals hem d’observar com el nen agafa el llapis, quina és la manera que fa la pinça quan escriu, com es posiciona al davant del full, amb quin ull mira el que escriu…
Una gran majoria de nens presenten problemes d’aquest tipus.
Quines són les múltiples causes? Si un nen no ha gatejat, la mà no ha estat estimulada amb el contacte amb el terra, manca de treball previ manipulatiu escolar per estimular la mà per urgència de treballar la lectoescriptura, reflex palmar que encara no ha estat inhibit, reflex tònic cervical asimètric no inhibit …
Reeducació
És necessari un treball d’estimulació sensorial de la mà amb una dissociació dels moviments de la resta del cos i d’inhibició dels reflexes que puguin estar actius.
És molt recomanable els jocs de dits i de mans, fer pa, plastilina, fang, retallar, estripar paper amb els dits, pintar amb els dits, fer mitja, enfilar collarets…
Laura Pla (mestra Educació Especial)