El 30 de novembre de 1920 Francesc Layret fou assasinat

Aquí tenim un extracte de les conferències pronunciades per Francesc Layret, el 10 de novembre i l’1 de desembre de 1918 (Fragments).

“Els nostres principis nacionalistes són ara proclamats per un demòcrata i fins i tot han estat reconeguts per la Constitució dels Soviets de Rússia. Veieu, doncs, la raó que teníem quan dèiem que el principi nacionalista no era un principi arcaic i atàvic, sinó un credo de Llibertat i de Dret que havia d’ésser defensat pròpiament per les esquerres i mai no encarnat per les dretes.

Ja estem cansats de fer de comparses perquè damunt les nostres espatlles, i amb l’amor a Catalunya només als llavis, s’enfilin als ministeris i des d’allà dalt ens diguin: Catalans, no és aquesta l’oportunitat del nostre problema. Hem d’ajornar les reivindicacions de la nostra terra.

El problema social era el més greu abans de la guerra; continua essent-ho ara, agreujat encara, i continuarà essent-ho demà.

El món està dividit en dues classes enemigues: la classe dels que posseeixen i la dels qui no res tenen (…), a l’extrem a què hem arribat, el problema social no es resol amb pal·liatius, suavitats, ni draps calents. No ho resoldrem amb les pensions obreres, assegurances socials, augments de salaris, disminució de la jornada de treball, etcètera. Tot això està molt bé, però no resol el punt fonamental (…). I el punt fonamental és un traspàs del poder.”

Aquest article s'ha publicat dins de Associació d'alumnes i ex-alumnes, Biblioteca, Castellano, Català, Comunicació i etiquetat amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.