“El teniente Galbán” per Jordi Estrada

Aquí us deixem el text que ens va llegir Jordi Estrada a mode de cloenda la passada Diada de Sant Jordi al nostre centre.

EL TENIENTE GALBÁN

Es deia teniente Galbán i li agradaven els llibres. El que no li agradava era llegir-los, però sentia una curiositat irrefrenable per saber què deien. Considerava que passar-se tota una tarda o unes hores llegint un llibre era una solemne pèrdua de temps. I ell preferia perdre’l en altres activitats més gratificants, com jugar a futbolín, alternar amb oficials de més graduació, fer unes copetes de Chinchón o distreure la vista i el pensament amb les pàgines de colors d’una revista anomenada Interviu.

Explico tot això perquè jo vaig fer el servei militar sota les ordres del teniente Galbán. I obro un parèntesi per explicar què era això del servei militar. A Espanya, durant el franquisme i fins i tot durant uns anys després, els joves érem destinats per sorteig en algun punt de la península, a més de Ceuta i Melilla, a fer l’aprenentatge de les armes durant un any i mig, en el transcurs del qual qualsevol descuit podia ser motiu d’arrestament, humiliació o consell de guerra.

La meva tasca i la dels meus companys consistia a obrir forats al terra, clavar-hi un pal ben alt, enfilar-nos al pal i fer passar un cable de pal a pal. Tot plegat era un pal i dels grossos. Perquè després calia recollir el cable, desclavar els pals i tapar els forats. Si com a mínim tots aquells esforços, sovint sota la pluja i amb fred o massa sol, haguessin servit per portar la llum o el telèfon a una casa o un poble aïllats, però no: tot això s’esdevenia al cor dels Monegros, un desert sense altra cuca vivent que uns joves soldats, arrossegant-se en la pols o el fang, com cucs desorientats i esclaus d’una missió patròtica sense cap missió coneguda.

El cas és que, un bon dia, el teniente Galbán, a qui agradaven els llibres però no li agradava llegir-los, va saber (a l’exèrcit tot se sap) que a mi també m’agradaven els llibres i m’agradava llegir-los. Al teniente Galbán li va faltar temps per fer-me cridar al seu despatx i proposar-me un canvi de vida. Entendreu que quan un militar diu proposo, de fet, vol dir ordeno. Va ordenar-me, doncs, que deixés de cavar pals i em posés a llegir per a ell. El tracte (per no dir el manament) consistia a llegir un llibre cada tres dies i al quart explicar-lo al teniente Galbán, que s’ho escoltava amb un ull obert i l’altre tancat. Mentre amb l’ull tancat escoltava el relat amb l’obert retallava les estampes de l’Interviu, que després guardava amb molta cura en un dels calaixos de la seva taula de despatx.

Aviat vaig descobrir que els llibres que a mi m’agrada llegir no eren els mateixos que agradaven al teniente Galbán. L’home tenia gustos poc semblants als meus. Durant el primer mes vaig llegir ( o vaig fer com si hagués llegit, perquè tot sovint m’inventava els arguments) dos llibres del filòsof i assagista espanyol, Ortega y Gasset, titulats España invertebrada i La rebelión de las masas; un llibre de memòries d’un general excombatent de guerra; un manual de quiromància, d’autor ara oblidat; Los cipreses creen en Dios y Un millón de muertos de José María Gironella; i dues novel·les més: una de de caire militar (Bastardos sin honor) i una altra de picantona, titulada (Dejen salir antes de entrar), la qual va fer les delícies del teniente. Ho sé perquè mentre jo li feia la narració de com l’ascensorista s’ho feia amb tots els usuaris del servei – fossin venedors de corbates, comercials de llenceria, clients dels magatzems…- bavejava com no ho havia vist fer mai abans, llevat del meu germà petit quan no se li posava bé la llet amb pa que la mare ens obligava a beure’ns, si no de grat per força.

Una vegada explicat el llibre, el teniente Galbán obria tots dos ulls i sentenciava. Si el llibre, per l’explicació que jo li havia fet, no li resultava gaire atractiu, comentava: ” Vaya tostón de libro, chaval! Todo este tiempo que me he ahorrrado” Si, en canvi, li feia el pes, exclamava, content: ” Pues no está mal, chaval! De verdad que me vienen ganas de leerlo, si no fuera porque es como si ya lo hubiera leído, chaval!” Fins que no va passar el que va passar, jo sempre vaig ser el chaval del teniente Galbán.

Abans d’explicar què va passar deixeu-me dir que per a mi sempre va ser una incògnita d’on aconseguia aquelles lectures obligatòries. No comprava llibres ni freqüentava biblioteques. Els llibres apareixen i desapareixien de les seves mans com per art de màgia. I tot hauria acabat bé si no fos perquè un dia que jo havia d’explicar al teniente Galbán l’argument d’El soldado fanfarrón de Plaute, em va fer detenir per dos policies militars, que em van conduir en presència d’un teniente Galbán indignat i ple d’ira, que en veure’m va posar-se a cridar, rabiós: “Nunca me hubiera imaginado eso de usted. Se va a enterar de lo que vale un peine, chaval.” I adreçant-se als policies que m’acompanyaven,va dir-los: “Queda arrestado hasta el fin de sus días”.

I vaig quedar arrestat, és a dir, reclòs a la caserna militar, pelat al zero i pelant patates tot el sant dia, fins al final dels meus dies de mili. Jo estava ben confós. No entenia res. Si més no, no era conscient d’haver incomplert cap norma del reglament. Tot de vegades vaig demanar de què se m’acusava, però no vaig obtenir mai resposta. Les nits, sol a la cel·la de càstig, se’m feien eternes. El meu cap i els meus peus no paraven de donar voltes. Hauria volgut llegir, trobar en la lectura una mica de distracció i consol, però els llibres m’havien estat prohibits. Però no només a mi, m’havien estat prohibits. Algun militar superior havia ordenat que en aquella caserna els llibres quedaven arrestats, com hi havia quedat jo, la biblioteca i el teniente Galbán. Sí senyor! Estant a la cuina pelant patates vaig sentir explicar que el teniente Galbán havia estat suspès de feina i sou durant un mes. I que es trobava arrestat a la sala de banderes, acusat d’ultratjar la pàtria. Es veu que en una reunió amb altres oficials de l’exèrcit, amb qui se solia trobar habitualment per fer tertúlia i comentar lectures, van sortir a parlar del llibre d’Ortega y Gasset, La España invertebrada, i ell, fent-se l’entès, va posar en boca del filòsof tantes bajanades i tan grosses que a un comandant que hi era present li va faltar temps per enviar-lo al calabós de dret.

Aquella nit vaig donar més voltes que cap altra nit. Finalment podia fer-me la idea del que havia passat, però tampoc no n’hi havia per a tant, jo pensava. Al capdavall un cuc és un animal invertebrat, no? El que jo havia explicat al teniente Galbán, inspirat pel títol del llibre, era que Espanya estava formada per un conjunt de cucs que es passaven la vida fent forats a terra clavant i desclavant banderes, desorientats i esclaus d’una missió patriòtica sense cap missió coneguda.

Al cap de mig any, vaig llicenciar-me, i abans d’abandonar aquell lloc per sempre més, vaig voler acomiadar-me del teniente Galbán. Sempre m’he tingut per una persona educada i gens rancuniosa. L’home, però, no em va voler rebre, senyal que encara estava ofès. No sóc rancuniós, ja ho he dit, però tampoc suporto que la gent es faci l’ofesa. Així és que, vaig esperar que el teniente Galbán sortís de l’oficina, i fent-me passar pel chaval del teniente Galbán, vaig accedir al seu despatx, vaig obrir el calaix on guardava les fotografies de color de l’Interviu i vaig abocar-hi al damunt tota una ampolla de Chinchón.

Quasi quaranta anys després de tot això encara de vegades, just abans de despertar-me, sento una veu que em diu: “Chaval, nunca me hubiera imaginado eso de usted”. Qui sap si encara el llegeix, l’Interviu, aquell home.

Sant Jordi 2014 a l’escola

Aquest any hem celebrat a Lledoners el Sant Jordi 2014 amb un seguit d’actuacions i personalitats que han omplert la nostra franja horària d’11h a 13h.

Per una banda, hem tingut la visita d’en Joan Vilamala, conegut creador d’auques. Amb ell hem creat l’Auca de Lledoners, utilizant el versos que havien fet els alumnes a classe expressament per l’ocasió. Aquí la teniu!

L’AUCA DE LA PRESÓ DELS LLEDONERS

1. Aquí teniu, si senyor,

un auca d’una presó.

2. La presó dels Lledoners,

que és moderna d’allò més.

3. Tenim hort, camp de futbol,

tenim ombra i tenim sol.

4. Un gimnàs, biblioteca,

l’economat ple de teca,

5. … i una piscina molt maca

que és plena de fullaraca.

6. Quan ens llevem al matí

“Bon dia” ens diu el veí.

7. I aviat un funcionari

controla tot l’inventari.

8.Ens compten tres cops al dia.

Mai no falta ni sa tia.

9. Després d’un bon esmorzar

tots comencem a “currar”.

10. Uns quants entrem al tallers,

on penquem per pocs calés.

11. Els que sabem de cuinar

ens n’anem a fer el dinar.

12. Altres anem a l’escola

on aprenem de dir “Hola”.

13. En anglès o en català,

que una bona falta fa.

14. O bé anem uns a la fleca,

altres a la biblioteca.

15. I el que no sap què farà

se’n va a la sala d’estar.

16. Tard o d’hora tots un dia

passem per bugaderia.

17.Per mantenir el cos més fort

també sovint fem esport.

18. Una cosa que ens incita

és rebre alguna visita

19. …de la gent que ve de fora

que voldríem a la vora.

20. Molts abans del vis a vis

anem al bany a fer un pis.

21 I així l’hivern i l’estiu

aquí anem fent la viu-viu.

22. Amb ganes de tocar el dos,

però de sortir-ne millors.

23. Esperant, ves qui ho diria!,

que tots pugem tenir un dia

24. … la nova oportunitat,

i aquesta auca s’ha acabat.

Us ha agradat?

Seguidament, hem pogut gaudir de les actuacions musicals del grup de Música del centre.

A continuació, s’ha mostrat el projecte creat per alguns alumnes de GES 2 i Català 3. En ell, s’explica la història del Timbaler del Bruc. Aquesta peça també es va presentar a l’acte de Sant Jordi de Sant Joan de Vilatorrada, com a mostra de l’aportació que fa el nostre centre a la Diada.

També s’ha fet un tastet d’algunes narratives digitals que s’han fet al centre durant el segon trimestre, les quals expliquen en pròpia persona la dura història que molts alumnes han viscut per arribar al nostre país. Podeu veure’n algunes a les entrades anteriors d’aquest bloc.

Finalment, en Jordi Estrada, coordinador dels centres de formació d’adults de la Catalunya Central, ha fet la cloenda de l’acte, animant a tots els alumnes a endinsar-se en la lectura. Per fer-ho, ha utilitzat el text anomenat “El Teniente Galbán”, que tothom hem gaudit, per curiós i divertit.

Podeu llegir-lo en aquesta entrada. No us defraudarà!

 http://blocs.xtec.cat/cfacarmekarr/2014/05/11/el-teniente-galban-per-jordi-estrada/

CFA Carme Karr

Sant Jordi 2014

APADRINAMENT LECTOR

Enguany s’ha dut a terme un altre projecte d’innovació, l’apadrinament lector.

 Aquest projecte pretén aprofitar els recursos que els propis alumnes de nivells més elevats poden tenir envers la llengua i posar-los a disposició d’altres alumnes d’escola els quals necessitarien ajuda personalitzada per assolir els seus objectius acadèmics.

 Amb aquest objectiu principal es vol aconseguir despertar sentiments com l’empatia, la col·laboració i solidaritat entre alumnes i així fomentar la sensació de pertinença al mateix grup.

Es vol treballar sobre la idea de utilitzar la llengua com un instrument per a l’adquisició de nous aprenentatges, el desenvolupament del pensament, així com per afavorir  la comprensió i l’anàlisi de la realitat social i cultural. En altres paraules, pensem en la llengua com instrument de comunicació i treballem en equip per fer-ho possible.

 Com a mestre responsable del projecte, penso que els resultats que s’estan obtenint són força positius. Per una banda els alumnes de formació instrumental 1 i castellà que estan participant, agraeixen i valoren molt positivament l’esforç de l’alumne que els ajuda a millorar. Participen activament de les seves activitats i els agrada molt dur-les a terme.

Per altre banda, l’alumne que apadrina, descobreix la importància de la comunicació i les dificultats que suposa no poder fer-ne un ús autònom de la mateixa.

 Marta (mestra responsable)

 

 He de dir que es una experiència que m’agrada molt,ensenyar a d’altres el què un sap,és molt reconfortable, i a mi hem motiva.

No és que sigui un expert en la matèria del català, però tinc a la mestra que si no sé o tinc dubtes sobre alguna cosa, li demano i m’ho resolt.

 A les classes que faig tinc quatre alumnes i amb uns dossiers d’activitats,anem fent, els explico que han de fer i els ajudo en tot moment a llegir una paraula i a escriure-la.

Hem sorprèn l’atenció que posen i lo ràpid que volen anar a escriure,però jo els hi dic que no hi ha presa, que no per córrer molt s’aprèn més i riuen.

Ells aprenen i les activitats estan adaptades al seu nivell acadèmic, fem petites lectures, treballem les paraules amb dibuixos i els verbs com a accions que surten a les imatges.

Et pregunten molt i els agrada perquè aprenen una llengua. S’acaben espavilant i sent més autònoms.

Sí que n’hi ha que demanen fer-ho en castellà,però jo els hi dic que el català és una altre llengua i que és divertit aprendre-la. Llavors, seguim treballant.

 És una molt bona experiència ,a mi m’agrada, em serveix a nivell personal per treballar la meva vergonya i l’habilitat social.

Totalment recomanable!.

 Jordi (alumne participant)

Article des del pupitre

La veritat es que al principi era contrari a anar a l’escola,primer per vergonya i segon perquè pensava que no me’n recordaria de res.

Però també he d’aprofitar el temps aquí a dins,així que vaig apuntar-me. He de dir que els primers dies van ser una mica estranys ,però ràpid vaig veure que ho podia fer,i que si, que la vergonya no marxa, però va passant.

Penso que la tasca que fan els professors és complicada per la situació en la que estem. Un dia pots estar bé i tenir ganes de fer alguna cosa però l’endemà poder t’has aixecat malament o tens males notícies i no tens ganes de res. Jo trobo i o dic perquè m’he trobat,que va  passant aquest neguit perquè vas pensant en la feina a fer a classe i si poses una mica de voluntat i et vas animant aprens i t’oblides una mica de que estàs aquí (a la presó).Perquè encara que faci molt temps que no estudiaves hi han coses que et van venint al cap i recordes.

Les classes hi han dies que són més divertides que d’altres,a vegades veiem películ·les,documentals, però sempre o casi sempre relacionat amb l’activitat que fem. També es pot donar que hi ha matèries que no hem vist cap vídeo o tampoc hem anat als ordinadors,tot depèn de la tasca que fem. També hem fet algun joc a classe i ens hem divertit,hem fet alguna cosa que en el futur ens pot servir per trobar feina,com per exemple elaborar un currículum, això si,sempre hi havia gent que o aprofitava i gent que no,però és una opció personal.

En quan a la matèria que s’impartetix,  hi ha coses que de vegades al principi són complicades però els professors t’ajuden,sempre estan disposats. Sí que és veritat que quan expliquen segons què, se’t fa carregós però simplement si no ho entens li tornes a preguntar i t’ho expliquen altre vegada.

Jo he aprés coses noves,i m’ha vingut a la memòria coses del passat en l’època d’estudiant.

Aquesta és la meva visió des del pupitre. No és que tothom tingui la mateixa sensació,però com he dit, hi ha gent que ho aprofita i gent que no,i si jo haig d’estar aquí, millor aprofitar el temps!!!!!

 

Jordi (alumne de GES1A)

Consorci de residus del Bages

Consorci de residusEls alumnes de Formació instrumental vam anar de visita al Consorci de Residus del Bages.

Dins l’activitat de l’hort escolar, hem començat una col·laboració amb aquesta entitat. Ells ens proporcionen el compost necessari per el nostre hort i enguany també ens han donat una compostadora per tal de poder crear el nostre propi compost.

L’objectiu de la nostra visita era conèixer el procés de creació del compost, d’on surt i com es fa.

Durant la visita vam realitzar diverses activitats relacionades amb la gestió dels residus. Vam conèixer la quantitat de residus que es generen dels diferents tipus i quin tractament reben cadascun d’ells a la planta de compostatge.

Al Consorci també vam conèixer el projecte que tenen amb els falcons per tal d’allunyar les gavines de l’abocador, per cert, molt interessant.

 

 

 

CASTELLANO 2

ALGUNES ACTIVITATS DE CASTELLÀ 2:

ENTREVISTES ENREGISTRADES 

Els alumnes de castellà 2, hem treballat l’estructura de les entrevistes.

Hem buscat informació a internet sobre una sèrie de personatges coneguts en diferents àmbits (socials, esportius, moda…).

Hem preparat una petita introducció on presentem els presonatges i després hem elaborat el conjunt de preguntes.

Evidentment, les respostes són imaginàries!!! Són supòsits

valentino

crsistiano

teresa calcuta

claudia schiffer

michael jackson

artur mas

LA NOTA

Durant el mes de gener, hem treballat com escriure notes.

En aquest cas, es tracta d’una nota a la nevera, pel nostre company de pis… Ens hem quedat sense menjar per passar el cap de setmana!!!

Aquí teniu alguns exemples que hem fet a classe!!!

Hola David,

Mira, nos falta comida, bájate y compra:

  • leche de desnatada,
  • carne de ternera,
  • un pan redondo de kilo,
  • una caja de gambas de un kilo
  • y una docena de huevos L.

Oye, no olvides traer zumos (de piña, naranja, melocotón, etc…) y Coca cola de 2 litros.
Recuerda que te he dejado dinero encima de la mesa del comedor.

Gracias,

Amiran_ Castellà 2

nevera vacía

 

Juan,

Faltan alimentos. Hay que ir a comprar al Condis.

No hay: pan, agua, verdura (espinacas, coliflor, judías, patatas), hortalizas (zanahoria, pimientos, cebollas, tomates, pepino), jamón y leche desnatada.

Si quieres, vamos juntos a comprar, compañero.

¿Cuánto dinero nos queda para comprar?

También puedes ir solo, porque yo trabajo hasta tarde.

Después echamos cuentas.

Gracias por todo, nos vemos en casa.

 

Marin_Castellà 2

nevera llena

 

Hola Florin,

¿Puedes comprar lo que falta para pasar el  fin de semana?

Necesitamos:

1 kilo de carne de ternera,  1 bolsa de 2 kilos de patatas para freír, medio kilo de tomates, un pan redondo de kilo, 1 pack de latas de Coca cola y 1 litro de zumo de naranja.

Recuerda que esta compra te toca a ti pagarla.

Kakha _Castellà 2        

NEVERA

OBRE LA MENT!! Nova revista a l’escola.

Aquest mes de gener ha sortit el primer número de la revista, “Obre la ment”. 

Aquesta revista l’han fet els alumnes de formació instrumental 3A, amb col·laboració d’una voluntària de l’organització “Justícia i Pau”.La intenció és poder anar fent més números i aconseguir una bona difusió de la revista.

Aquí teniu el número del mes de gener. Esperem que us agradi!!!.