TÍTOL DE LA UNITAT DIDÀCTICA: ESTEM DE CELEBRACIÓ!
NIVELL EDUCATIU: 2n de cicle inicial
En aquest bloc es durà a terme una unitat didàctica anual. Amb ella vull aconseguir que els alumnes coneguin les principals tradicions, festes i costums de Catalunya.
La durada de les activitats pot ser de tot un dia o per unes determinades sessions. Això també dependrà de si es treballa conjuntament amb tota l’escola, amb el cicle o només amb el propi grup.
Es treballarà de forma interdisciplinar. Principalment, aquesta programació està relacionada amb l’àrea de llengua catalana, en la de medi natural, social i cultura, en la de música i en la de plàstica.
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
– Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals.
– Expressar-se oralment, adequant les formes i els continguts als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
– Utilitzar adequadament els mitjans de comunicació audiovisual i les tecnologies de la informació per obtenir, interpretar i valorar informacions i opinions diferents.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
– Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
– Competència artística i cultural.
– Tractament de la informació i competència digital.
– Competència d’aprendre a aprendre.
– Competència d’autonomia i iniciativa personal.
– Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
– Competència social i ciutadania.
CONTINGUTS:
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
– Explicació de vivències personals amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral.
– Producció de textos memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pròpia (explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que l’activitat ho requereix.
– Interès per expressar-se oralment amb bona pronunciació i pronunciació.
Escoltar i comprendre
– Comprensió de relats audiovisuals com a representació de la realitat, per tal de començar a diferenciar el món real i la seva representació audiovisual.
– Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
– Interès i respecte per les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
– Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
– Interès pels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
– Participació en activitats de lectura col·lectiva.
Escriure
– Composició de textos escrits.
– Iniciació en els mecanismes que fan possible el llenguatge audiovisual i en la seva funció expressiva.
– Ús de programari informàtic per escriure textos curts, especialment de tractaments de textos, d’edició gràfica i de presentacions.
– Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
– Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.
Coneixement del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge
– Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no altera l’ordre); fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
– Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).
– Valoració del progrés del dia a dia en escriptura. Opinió ajustada de les seves capacitats, sense infravalorar-se ni sobrevalorar-se.
Dimensió literària
– Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys i dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús de gravacions, i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres.
– Participació en activitats de l’escola i de l’entorn proper.
– Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
– Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades, pràctica d’algunes estratègies lectores, i interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de poesia o cançó.
– Interès per l’elecció de temes i textos i per la comunicació de preferències personals.
Dimensió plurilingüe i intercultural
– Recerca, percepció i anàlisi de la realitat multilingüe i pluricultural de les famílies i l’entorn de l’alumnat (a partir de persones conegudes, anuncis, cançons, pel·lícules, videojocs, objectes, documentals, rètols d’establiments), identificar semblances i diferències.
– Interès per escoltar cançons, contes i altres produccions tradicionals.
CRITERIS I SISTEMA D’AVALUACIÓ:
– Participar de forma adequada en les situacions comunicatives actuals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
– Escriure textos de diferents tipologia i que responguin a diferents situacions (descripció) a partir de la creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques.
– Saber utilitzar algun recurs propi del llenguatge poètic per explicar sentiments, emocions, estat d’ànim: sentit figurat, sinònims, comparacions, entre altres.
– Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes.
– Percebre algunes característiques de les semblances entre les cultures que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper.
AVALUACIÓ:
– Avaluació inicial: A la primera sessió de cada festivitat es farà una pluja d’idees per detectar els coneixements previs de l’alumnat.
– Avaluació formativa: Es farà un seguiment de les diferents activitats.
– Avaluació sumativa: En cada festivitat hi ha una activitat final, per exemple una representació, una redacció o un mural. En aquestes activitats els alumnes han de demostrar què han après.
SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS:
A les diferents pàgines del bloc es poden trobar totes les activitats proposades de la programació.
Les pàgines:
- La Castanyada
- El Nadal
- El dia de la PAU
- El Carnaval
- Setmana Santa
- Sant Jordi
UNA PROPOSTA D’ACTIVITAT:
Aquí us ofereixo un conjunt d’activitats que he realitzat per a treballar les festes de Nadal mitjançant el Notebook i la pissara digital.
Entre aquestes tasques podreu trobar: jocs de fer parelles, relacionar paraules i imatges, mirar quines són les dates més importants dins les festes de Nadal, completar algunes dites de Nadal, classificar diferents aliments segons si es mengen a les festes de Nadal o a altres festivitats, descobrir una imatge amagada, localitzar les figures i els elements del pessebre, jugar al joc del penjat, cantar cançons,…
Espero que pugueu aprofitar aquests recursos i que gaudiu amb ells.
Recurs: Les festes de Nadal
EDUCACIÓ INCLUSIVA:
L’alumne nouvingut té un pla individualitzat de l’àrees de llengua catalana i literatura i del coneixement del medi natural, social i cultural. Aquest pla individualitzat ha estat elaborat per la tutora i el mestre d’educació especial. L’alumne estarà amb el mestre d’educació especial a dues de les quatre sessions setmanals de català. Aquestes sessions les farà fora de l’aula ordinària amb el mestre d’educació especial per tal de desenvolupar el PI. Les altres dues sessions setmanals que siguin més d’interacció amb els companys, les farà a dins l’aula, en algunes d’aquestes hi haurà el suport del mestre d’educació especial. A l’hora de dirigir-se a l’alumne nouvingut, es tindrà en compte parlar més a poc a poc, vocalitzar i, en alguns casos, utilitzar l’ajuda d’imatges.
METODOLOGIA:
En aquesta unitat didàctica es posen en pràctica activitats participatives en les quals l’infant és el centre experimental. La metodologia ha d’estar basada en l’observació, la manipulació i l’experimentació, la transferència de coneixements i la verbalització. La mestra facilitarà i guiarà els alumnes i proporcionarà el material necessari per a realitzar les diferents activitats.
RECURSOS I MATERIALS:
- Pàgines web educatives
- Fitxa de la Vella Quaresma
- El conte de la Castanyera
- Disfresses
- Fruits de la tardor i fitxa
- Llegenda de Sant Jordi
- Ingredients per fer panellets
- Fragments dels textos de la llegenda de Sant Jordi
- Conte, poema i cançó de Nadal
- CD Cançó “La festa de la Pau” de Dàmaris Gelabert
- Diferents ornaments per fer l’arbre de Nadal
- Pissarra digital i projector
- Programa Notebook: Les festes de Nadal
- Programa Open-Sankoré: El Carnaval
- Fitxa de la cançó “La festa de la pau”