Viatge a la Lluna

 La meva/nostra història amb el viatge a la Lluna.

A començament del curs passat els vaig preguntar als nens que què els agradaria aprendre i que volien fer. Aviat es van engrescar quan algú va proposar: podríem fer un coet i anar a la Lluna.

Ells es van emocionar, jo no gaire, perquè sabia per experiència el que m’esperava. Construir un coet no es fàcil i que vagi a la Lluna encara menys.

Ens hi vam posar ben aviat, però per diferents motius ho vam anar ajornant. Els vaig dir, al febrer, quan anem a l’escola nova i tinguem més espai per fer el coet, el fem.

Febrer va passar sense canviar d’escola i també març i abril i maig…. a final de juny va arribar el moment tan esperat, per tres dies però canvi d’escola i coet.

I vam fer les dues coses, canviar-nos i fer quatre preciosos coets, es veritat que no anaven a la Lluna, però els coets ja estaven fets. Dissenys, cartrons, merder, pintura….però l’assumpte ja estava tancat. Quin descans!

Però les coses no son sovint com ens les imaginem i quan al setembre vam tornar a l’escola i vam començar a parlar del curs anterior, que havíem fet, que havíem après i que ens proposàvem per aquest ràpidament va tornar a sortir aquella idea que jo ja creia tancada: Perquè no fem un coet i anem a la Lluna però de veritat, no com l’any passat.

Podreu imaginar-vos la cara que jo feia, i totes les argumentacions que vaig utilitzar per dir-los-hi que podríem fer altres coses, que ja ho havien fet el curs anterior, que podríem…… res, ells volien anar a la Lluna. I ja ens tens una altra vegada enfrascats amb el projecte d’anar a lluna i per això havien de construir el nostre coet.

Vam fer moltes coses.

  • Calcular els dies que trigaríem en anar i tornar.
  • Pensar que  mengen els astronautes i quan menjar ens havíem de portar.
  • Vam escriure a la NASA i a  l’ESA. Les dues ens van contestar.
  • Escriure i llegir en anglès.
  • Fer gràfiques 
  • Fer un logotip i un anagrama per la nostra agència espacial.
  • Dissenyar coets.
  • Construir-ne un i també la nostra agencia espacial .La ICEM
  • I finalment vam anar al Lluna. Bé hem fet una pel·lícula de “com si anéssim a la Lluna”.

Ha estat emocionant, els nens han après moltes coses però jo espero que sigui la última vegada que em toqui anar a la Lluna. Em marejo al viatge.

Carme

 coet4.jpg  coet2.jpg  coet6.jpg
 coet5.jpg  coet1.jpg  coet3.jpg

Les colònies de Vallgorgina

L’1 el 2 iel 3 de Juny   hem anat de colonies a Can  Clarens  que està a Vallgorgina. Hi hem anat tots els nens de l’escola.Vam aprendre a fer un circ.El menjar era molt bo.El paissatge era molt bonic.La casa era una masia que estava ben cuidada però era molt velleta.Va fer bons dies, el temps era guapo i feia calor.Tot ens va agradar molt. 

Gorka i Claudia

Què vam aprendre al museu de la ciència?

 

Resum d’una conversa entre tots

·        Que hi ha ciència a les coses.

·        Que hi ha ciència a tot el món i en els avantpassats comuns.

·        Que les coses poden ser possibles.

·        Com passa el temps. Que hi ha diferents maneres de representar-ho: la nostra i la del museu.

·         Que existeixen moltes menes de peixos, grans, petits, estranys….. I què menja cada un.

·        Vam veure que sabem moltes coses i que al museu trobàvem coses com les que estudiem nosaltres: les cèl·lules, la selecció natural, la teoria de l’evolució, de molècules…..

·        De les roques perquè nosaltres hem fet de geòlegs. Expliquen les diferents roques que hi ha al mon-

·        Que el pèndol ens explica el moviment de la Terra

·        Que la Lucy es molt divertida i que seguia les passes de la seva família.

·        La diferència entre simbiosi i simbiogènesi. Simbiosi es que hi ha dos animals que decideixen viure junts i s’ajuden. Simbiogènesi de dos coses se’n fa una de diferent.

El Cosmocaixa amb ulls de nens

 

Nosaltres volem explicar el museu de la ciència de Barcelona a nens de Galícia i Santader que no hi han estat mai.     

 Vam imaginar-nos  quines són les coses que ens vol explicar el museu de la ciència i que pensaven el Jorge Wagensberg i tot l’equip quan el van fer. 

Creiem que el Museu l’han fet perquè agradi a tothom que hi va, i perquè aprenguem moltes coses-

Pensem que ens vol explicar:

  • La tira del temps

  • L’arbre de la vida

  • El bosc inundat que ens explica com és la selva, fins i tot hi plou una estona cada dia.

  • És un museu que té coses de ciència com la selecció natural, la gravetat. Les cèl·lules, la teoria de l’evolució´

  • Serveix perquè es mirin però també perquè s’investiguin.

  • Et deixen tocar, mirar, apretar botons, tocar amb els dits, actuar, experimentar. També hi ha ordinadors que es poden fer servir.

  • Explica com és el centre de la terra: És una bola de foc,si el raig de foc puja cap a dalt es fa un gran volcà.

  • L’univers

  • Com vivien els nostres avantpassats

  • La relació dels nombres (exposició); nombres especials: pi, googol, els números mes grans els números màgics, els anys llum, els números positius i els negatius…..

  • Que el gel tot i ésser fred, quan l’has tocat de tant fred que és se’t queden les mans calentes.

  • Quan tens les mans al gel molta estona, s’enfonsen perquè es desfà amb l’escalfor de les mans.

  • Hi havia ossos molt antics que ens expliquen la prehistòria

  • H ha cervells de diferents animals ordenats dels mes petits a més grans com una rata o un hàmster , de gats, de gossos i de humà. Potser ens vol explicar que quan més gros es el cervell mes sap pensar, Però no ho sabem segur perquè faltava el cervell de la balena o de l’elefant.

  • Et fa investigar sobre la música posant unes peces a llocs diferents.

  • Hi ha una cosa que explica que si t’hi poses a sobre l¡aigua et deixa espai.

lucy1.jpg

A la  classe hem triat aquesta foto com a la més important del museu perquè representa una avantpassada nostra que està contenta perquè està jugant a seguir unes petjades.

Es de fa molt temps a la història de les persones. Creiem que es important perquè fa molts anys érem així.

Nosaltres pensem que jugar i aprendre és divertit i es nota que ja llavors estava contenta. Pensem que mai estava trista.

Maria i Lídia

La sequera s’ha acabat

Fa 1 any hi havia sequera. Com ho sabem? Perquè vam anar a les fonts , vam llegir un paper que posava que no podíem rentar cotxes ni regar ni tampoc deixar l’aigua de l’aixeta oberta. Per saber com anava la sequera miraven cada dia la web de l’agència catalana de l’aigua. Aquest any també hi hem anat i baixaven com boges.
La Carme ens va dir que si feia molts dies que no plovia com és que encara ragen. Vam pensar com podia ser i tots ho vam dibuixar
i explicar a la classe el que havien pensat i dibuixat.

Pel camí vam trobar una cova que era molt petita però molt llarga i també un troc d’arbre tallat de quan va fer tan vent.

Albert

fons0.gif   font1.gif
 fons2.gif  fons81.gif
 fons7.gif  fons3.gif
 fons9.gif  fins6.gif
   

Paisatges i sentiments

La Carme ens va portar un llibre de fotos de roques i de poemes.

  aidapai.jpg

  L’Aida ens en va llegir uns quants i després van fer-ne un nosaltres.

pai4.jpgpai2.jpgpai7.jpg

Per fer les fotos primer vam anar al bosc a fer fotos amb un paper, desprès en van fer unes quantes de veritat i en van triar una.

 pai6.jpgpai3.jpgpai1.jpg

Per fer els poemes primer van parlar de de poesia, despres vam pensar paraules , vam pensar com ho podiem dir i al final vam fer els poemes.

Maria Muñoz i Lídia Rodríguez

l’Àngels

tira4.jpgtira3.jpgtira51.jpgtira1.jpgtira2.jpg

Fa molts dies que ens va venir a visitar l’Àngels que era una mestra de Rellinars fa molts anys.

Ella te 88 anys.

Vam representar els anys que han passat des que va néixer.

Julian

La visita del Magí. Expert en Darwin

magi2.jpgmagi3.jpgmagi4.jpgmagi1.jpg

Molts nens i nenes prenien nota mentre el Magí ens explicava coses sobre el Darwin. També l’anotaven, si els venia alguna pregunta al cap

Apunts i preguntes de la Carla sobre el Darwin.

Quan era jove es deixava la barba llarga. A la Universitat no va aprendre les plantes, ell estudiava metge i al cap de 2 anys va deixar d’estudiar de metge.

Va fer un viatge durant 5 anys, la volta al món. Havien de portar molt menjar i aigua. No cobrava res del treball i el van contractar per estudiar les plantes i els animals.

Va estar viatjant 3 anys per Amèrica, va aprendre moltes coses també va anar a la resta dels continents, fer la volta al món..

Hi ha més mar que terra ferma.

Perquè hi ha més mar que terra ferma?________________________________

A les illes Galapagos va veure que hi havia animals que tenien el bec ample i gruixut, eren uns animals diferents als altres. (Segons les illes)

Perquè evolucionen els animals?___________________________________

Els coloms del bosc es diuen rosellons.

Hi havien coloms missatgers, que son molt diferents però que tots venen del de bosc.

Els animals i les plantes evolucionaven.

Però si tu forces el coll no et creix.

Els altres no el creien i el van dibuixar de mono o de mona.

Creien una altra cosa. Ell també escoltava els ocells cantant i hi ha alguns que donen senyals quan canten.

I el pintaven al Darwin i feien diferents dibuixos.

També va estudiar coses de la terra, es va dedicar a explicar la terra. Si deixes una pedra al terra els cucs la fan enfonsar i poden morir. Darwin va nèixer el 1809 i va morir el 1882.

Per què l’evolució?_______________________________________________

Darwin: si cada ametlla tregues ametlles i encara més tot el món estaria ple d’ametllers o envoltat.

Ell no va poder veure l’evolució perquè en 60 anys no hi ha cap evolució.

Bates va descobrir que les papallones eren diferents.

Per què hi havia papallones diferents?________________________________

Els ocells les caçaven.

El Darwin es va casar amb la seva cosina, es molt estrany.

Com es possible que els humans cuiden dels animals?_____________________

Darwin va aprendre molt i va tenir molts fills, 4 o 8 o6.

El Darwin no estudiava les girafes i coneixia moltes coses.