ENS PRESENTEM…

Som la classe dels mitjans, però aquest any estem en dues classes, la dels mitjans-petits i mitjans-grans.

A cada classe som 10 nens i nenes.

Les nostres mestres es diuen Desirée i Eva.

Us prometem que molt aviat penjarem les fotos de tots nosaltres i us explicarem un fum de coses…

La velocitat de rotació de la terra a la nostra latitutd

La pregunta

  velo1

 

Algunes coses que hem investigat per respondre-la.

 

Fem un petit resum amb algunes fotos per documentar-ho

 

Mesurem l’ombra amb el gnòmon i enviem la mesura als nens de Santader 

i Galícia a les 10. La seva es més llarga i esperem que ens diguin a quina hora

es igual que la nostra. Així sabrem el temps.

 

velo7velo6

Per entendre-ho durant uns quants dies mirem com la zona il·luminada de la

terra va canviant.  Entre altres coses veiem que quan aquí es de nit a Galícia encara no.

 velo132velo111velo12  

A mesura que la terra roda sobre ella mateixa hi ha uns llocs que es fa de dia i uns altres que es fa de nit.

 També hem fet maquetes per entendre  com afecta la inclinació de la terra  a la  llargada del dia i la nit i  a les  estacions.

velo10velo14

 Investiguem la relació que hi ha entre distància i temps i com afecten a la velocitat

 Entendre la relació que hi ha entre distància i temps en la velocitat no es fàcil per això hem hagut de fer moltes investigacions .

Mesurar distàncies i  temps amb les seves eines, cinta mètricai cronómetre. Anar a poc a poc, ràpid,

Canviar les distàncies , les velocitats, mesurar-ho  i veure com  influeix una cosa en l’altra i com va canviant el temps.

 velo8velo2.velo3

 També hem experimentat amb les velocitats constants com la de la terra i  variables amb acceleracions positives o negatives com les del cotxe.

Ja sabem la distància, el Xavi l’ha buscada al Google Heart i els nens de Galícia i Santander ens han informat del temps que havia passat.

Van buscar la formula per calcular la velocitat d’un objecte quan es constant, com la Terra i les mestres  van ajudar a calcular-ho.

  velo4velo5

 

Volem agrair molt especialment l’ajuda del Raimon Reginaldo.

Les preferències dels Mitjans

angles2angles percentatges-003

Els nombres i el menjar a l’aula d’anglès.

El projecte va sortir a arrel del viatge a la Lluna, doncs la NASA tenia molta informació sobre el menjar dels astronautes però en anglès, per tant necessitavem saber quin menjar hi havia  a la web i les diferents maneres d’envasar-lo que tenen les agències espacials.

 

Primer vam estar jugant a un joc de la pagina web de la NASA on ens haviem d’imaginar el menjar que hi havia dins un recipients (menjar congelat, envasat al buit, etc.)

Després cada alumne va dissenyar el seu menu durant els quatre dies que durava el vitge fins a la Lluna (breakfast, lunch, dinner) buscant la informació en diferents diccionaris d’imatges o traductors.

Vam posar en comú tota la varietat de fruita, menjars, verdures i postres que teníem entre tots, i ens van sortir unes llistes enormes de vocabulari. Amb aquestes llistes vam redissenyar i acabar els menus de cada dia.

Per introduir els nombres vam pensar que una bona idea era saber els gustos que tenen en comú entre ells, i per tant, vam fer llistes sobre allò que ens agrada i allò que no ens agrada. Ens ho vam anar demanant: Do you like…? i es va crear uns diàlegs reals dins l’aula mentre anotaven amb qui tenien coses en comú. Després vam fer un poster perquè entre ells veiessin també els resultats dels seus companys.

Per últim, a part de diferents jocs: memory, bingo, … per repassar vocabulary, vam fer un poster on hi havia menjar i voliem saber quin tant per cent dels alumnes de la classe li agradava o no aquell aliment. Un cop vam tenir-ho hi van haver diferents teories sobre com es feia el percentatge, fins que algú va veure clar que cada alumne representava el 5 % del total ( 17 nens i 3 adults= 20).

El nostre mapa conceptual


 

Hem fet un mapa conceptual.

 

Volíem posar juntes totes les coses importants que hem treballat aquest curs, i veure quina relació tenen entre elles. Tal com vam fer l’any passat, però aquesta vegada que en sabem més ho voliem fer millor….

Primer van fer petits mapes de cada apartat recordant el que haviem fet i apres i que tenia a veure una cosa amb l’altra

 

 

 mapa1

 

 

Necessitàvem una llista amb tots els conceptes. Vam fer una pluja d’idees i  van sortir un munt de paraules. Ens vam asseure a l’ordinador i vam mirar fotos i treballs per refrescar la nostra memòria. Ens van sortir un munt de paraules

 

 mapa0

 

Com que eren massa paraules vam pensar d’ordenar-les. Vam separar-les en tres categories, de més a menys importants. I encara ens en van sobrar unes quantes, que les vam llençar.

 

Llavors vam decidir que les escriuríem de tres mides diferents, d’aquesta manera amb un cop d’ull podríem distingir quines són més importants, i les podriem posar totes juntes. Vam haver de provar diferents lletres i mides.

 Les vam imprimir i plastificar per no fer-les malbé, i tot seguit, a fer el mapa conceptual.

 

mapa2

 

 

Primer vam col.locar només les més importants, vam pensar d’entre aquestes quines tenien relació, i les vam posar més aprop. La paraula temps va anar al mig perquè vam pensar que tenia relació amb totes les altres.

 

Després vam col.locar les no tant importants i després les menys importants. Cada nen tenia una paraula i ens havia d’explicar amb quina altra del mapa tenia mes relació i el perquè. Si tots hi estàvem d’acord l’enganxavem sobre el paper i l’ uniem a l’altra amb cinta de paper. Sino hi estàvem d’acord, els altres pensàvem amb quina altra paraula tenia més relació fins que ho decidiem entre tots.

 

mapa3

 

 

Moltes paraules tenien relació amb varies de les altres, algunes, per tant, els hi vam afegir més tires de paper per unir-les. Amb d’altres vam pensar que no calia perquè normalment estaven unides indirectament a través d’una altra paraula i vam pensar que ja era suficient.

 

Després de posar totes les paraules, que ens va quedar molt bé, vam pensar que no totes les relacions entre elles eren iguals i vam resaltar les més importants amb colors.

 

 

 mapa4

 

Al final hi hem posat alguna imatge que ajudi a reforçar algunes de les idees més importants.

 

 

 mapa5

 

 

Fent aquest mapa hem repassat  el que hem fet durant el curs. Fer-ho ens ha servit per a veure quines coses considerem més importants dins de tot el que hem estudiat. I sobretot quina relació tenen entre elles. Mirant el mapa veiem que al final tot està relacionat de més o menys aprop.

 

 mapaul

 

Aquest mapa és el “petit” món que hem construit els mitjans durant aquest curs.

Classe dels MITJANS

Col.laboració especial del Roger Cadevall 

Juny del 2009

Entrevista a Galileo Galilei

On vas néixer?

Vaig néixer a PISA l’any 1564

Com era la teva família?

El meu pare es dia Vicenço i era músic però es dedicava a coprar i vendre i la meva mare es deia Giulia.

Vaig ser el mes gran de 7 germans , l’any 1574 tota la família va anar a viure a Florència de jove vaig començar a estudiar medicina però no em va agradar i vaig marxar de la universitat

Desprès vaig estudiar matemàtiques , la filosofia i la literatura.

Després vaig anar a treballar a la universitat de Florència..

Quan es van morir els meus pares vaig haver de cuidar els meus germans i no tenia gaires diners.

Al cap de poc temps em vaig casa i vaig tenir tres fills. cada vegada tenia menys diners.

 

-Com ets? Que t’agrada?

 Soc molt llest, investigador, m’interessa molt saber el que hi ha al cel,com es la lluna, les estrelles….

Vull saber coses del sol i dels planetes.

Quan vaig enfocar el telescopi cap el cel va veire moltes coses que ningú més havia  vist.

Que vas veure?

Vaig veure els cràters de la lluna, l’anell de Júpiter…

 

.Que ens pots explicar del telescopi?

Un dia vaig sentir que hi havia uns senyors a Holanda que feien telescopis i que podien veure  coses molt mes grosses.

Jo vaig preguntar com es feien i com funcionaven i me’n vaig fer un,. Però jo no volia veure només el que passava a la terra i llavors vaig enfocar cap el cel i així vaig començar a veure el que hi havia.

Que va passa amb el prínceps de Venècia?

Jo era pobre i necessitava diners. I per guanyar diners vaig anar a veure el príncep i li vaig dir que tenia una eina que podria veure els vaixells que el volien atacar abans que arribessin. Li vaig ensenyar i me’l va comprar per molts diners. Al cap d’un temps els holandesos els venien més barats.

 

 

-Quines idees diferents vas tenir?

Vaig pensar que no podia ser que la terra estes quieta i el que dona voltes fos el sol. Ho vaig investigar perquè jo era molt investigador i els altres deien que no podia ser perquè ho havia dit un savi feia molts anys.

Però jo investigava i cada vegada estava més segur que la terra es movia.

Que va passar quan ho vas explicar?

Em vam fer anar a un judici i em volien fer dir que era el sol el que girava, com que em volien matar vaig dir el que ells volien però fluixet vaig dir “però es la terra el que es mou.

A partir d’aquell moment em van tancar a casa i ja no vaig poder sortir més

A mi sempre em va agradar investigar-ho tot i no creure només el que deien els altres perquè podien estar equivocats..

 

ENTREVISTADOR: Àlex

GALILEO:  Carla

 

Noticies

Avui a la classe dels mitjans ha vingut el Lluís. Ha recitat els nostres poemes a tots. Ha sigut molt divertit, ho feia molt bè.                                                                       Marc 

lluis1.jpglluis2.jpg 

Els Petits han tirat una ampolla a l’aire  amb aigua i sense aigua, ho han fet al pati. La que ha volat és la que tenia una mica d’aigua. Pensem que l’aire i l’aigua fan electricitat i per això arriba més lluny. 

                                                                       Nadine

ampolla1.jpgampolla3.jpgampolla2.jpg