1 | Pedagogia:
La nova pedagogia considera que tu, l’alumne/a, ets el protagonista del teu propi aprenentatge. |
2 | Salut:
Per a que la teva ment funcioni, el cos ha d’estar en les millors condicions possibles. Fes exercici (sense passar-te), dorm les hores suficients (7-9 hores) i pren una dieta sana i variada. |
3 | Motivació:
En el món actual, en permanent transformació, mai deixaràs d’estudiar, doncs els coneixements han d’anar adaptant-se contínuament. |
4 | Aprenentatge significatiu:
Allò que ens agrada és més fàcil de retenir i d’estudiar. Per tant, totes les associacions que puguis fer amb coses que et resultin interessants et facilitaran l’estudi. |
5 | Concentració:
A l’hora d’estudiar utilitza els cinc sentits t’ajudarà a una millor comprensió dels continguts i a un estalvi de temps que podràs utilitzar en altres coses que també t’agradin. |
6 | Mètode:
Conèixer i aplicar determinades tècniques d’estudi i treball faran molt més eficaç el teu temps d’estudi. |
7 | Creativitat:
És important desenvolupar la capacitat per a generar idees i trobar formes originals d’estudiar. |
8 | Internet:
La xarxa t’ofereix mil possibilitats d’ampliar informació d’allò que estudies. |
9 | Jocs educatius:
Utilitza els jocs educatius per a desafiar a la teva intel·ligència i desenvolupar noves capacitats: visió espacial, velocitat de reflexos, concentració, memòria visual i auditiva, etc… |
10 | Curiositat:
Pregunta’t el perquè de les coses. La curiositat per saber és molt important. |
DEU PISTES PER ESTUDIAR A CASA
1 | Sempre que puguis, fes la feina de l’escola i estudia al mateix lloc. Hauria de ser un lloc tranquil i allunyat de distraccions. |
2 | Prepara les coses que has de necessitar abans de seure. |
3 | Procura que l’ambient on estudies sigui l’adequat: bona il·luminació, ben ventilat, cadira i taula confortables… |
4 | Organitza’t bé. Transforma l’estudi en un hàbit, en una rutina. Et costarà menys. |
5 | Confecciona el teu horari d’estudi personal. Has de tenir en compte quan estàs més descansat. |
6 | No facis rucades amb el teu estudi: descansa de tant en tant (un deu minuts per cada hora d’estudi). Aixeca’t ves a beure aigua, a parlar una mica amb els pares, … |
7 | Marca’t objectius per a períodes curts i fes tot el possible per a acomplir-los. |
8 | Concentra’t al màxim i després diverteix-te amb els teus amics! |
9 | Vigila amb la tele, el mòbil el CD, desconnecta’ls quan estudies!!! Et podries distreure. |
10 | Desconnecta’t també dels e-mails, messenger… Si vols dedica un temps fix a connectar-te amb els teus amics o amigues, però no ho facis mentrestant estàs treballant i estudiant. No has de perdre temps! |
DEU PISTES PER APROFITAR LES CLASSES
1 | El temps és or! No l’has de perdre!!! |
2 | Guanya temps per divertir-te: escolta amb atenció a la mestra. |
3 | La classe és el moment per atendre, entendre i preguntar els dubtes. |
4 | El primer pas per aprendre és entendre. |
5 | Com gairebé en tot a la vida, aconseguir un nivell adequat d’atenció és qüestió de pràctica |
6 | Connecta el “xip” i abans de començar la classe comprova quina assignatura toca. |
7 | Per a seguir millor a la teva mestra o mestre t’ajudarà repassar tot allò que es va fer a classe el dia anterior. |
8 | Pren apunts a classe i així no et distrauràs. |
9 | No tinguis por, no et faci vergonya, no dubtis en fer preguntes a la teva mestra sobre allò que no entens o tens curiositat. Això sí, fes-ho en el moment adequat. |
10 | La classe és el moment per a resoldre tots els teus dubtes. |
DEU PISTES PER APROBAR ELS EXÀMENS
1 | Fora la por als exàmens!! Tot i que és normal que estiguis nerviós/a, no has d’exagerar. |
2 | Fixa’t en la teva mestra o mestre, en allò que més valora (memòria, raonament, creativitat…) i així obtindràs pistes sobre quin serà el tipus de preguntes que farà. |
3 | Regla d’or davant un examen: llegeix, pensa i escriu. |
4 | Allò que has de fer primer és llegir atentament les preguntes i consultar a la mestra o el mestre si tens qualsevol dubte. |
5 | Distribueix-te el temps entre totes les preguntes. |
6 | Començar per al pregunta que saps fer millor, dóna més tranquil·litat. |
7 | Pren temps per a pensar i respirar profundament durant l’examen. |
8 | No oblidis: vigila amb la lletra, la presentació, deixar marges i l’ortografia. |
9 | Si ets molt nerviós o nerviosa hauràs d’aprendre a respirar profundament, relaxar els músculs… |
10 | No cal que exageris. Pensa que en qüestió d’una hora tot haurà acabat i podràs continuar portant el ritme normal. |
DEU CONSELLS PER A SINTETITZAR LA INFORMACIÓ
1 | Diferencia entre allò més important i la resta. |
2 | Abans de resumir, s’ha de subratllar. |
3 | Subratlla només les paraules ambla idea bàsica i algunes que estiguin molt relacionades amb aquest idea. |
4 | Procura que allò que has subratllat tingui sentit, encara que s’assembli a un telegrama. |
5 | Després de subratllar, fes el resum. És com una síntesi del tema amb les teves pròpies paraules. |
6 | Per a fer un bon resum, fixa’t en allò que has subratllat i escriu-ho de nou, de manera que tingui sentit. |
7 | Construeix un esquema amb les idees més importants del tema. |
8 | Per a fer un bon esquema, enumera les idees importants tenint en compte una estructura lògica. |
9 | Construeix un mapa conceptual: és un esquema que permet unir els diferents conceptes mitjançant associacions. |
10 | Per a fer un bon mapa conceptual, col·loca per ordre d’importància els conceptes i uneix-los amb fletxes en les que s’indiquen les relacions que hi ha entre ells. |
TRES PASSOS A SEGUIR PER SUBRATLLAR
1 | Diferencia entre allò que és més important i la resta, amb l’ús de diferents colors o tipus de subratllat. |
2 | Subratlla només les paraules amb la idea bàsica i algunes que recolzin aquesta idea. |
3 | Procura que allò que has subratllat tingui sentit i significat al moment de llegir-ho. |
TRES PASSOS A SEGUIR PER FER ESQUEMES
1 | L’esquema és una espècie de dibuix amb les idees més importants del tema. |
2 | Enumera les idees més importants seguint una estructura lògica. |
3 | Crea el teu propi estil, el teu propi llenguatge de signes. |
TRES PASSOS A SEGUIR PER FER MAPES CONCEPTUALS
1 | Un mapa conceptual és com un mapa de carreteres: l’utilitzem per anar d’un lloc a un altre sense perdre’s i mantenint sempre una jerarquia (del més important al menys important…) |
2 | Els mapes conceptuals són esquemes que permeten unir els diferents conceptes mitjançant associacions. |
3 | Als nuclis has de posar els conceptes, i a les fletxes, les associacions o relacions que uneixen uns conceptes amb els altres. |
TRES PASSOS A SEGUIR PER A MILLORAR LA LECTURA
1 | Acostuma’t a llegir passejant la vista per la part superior de les frases. Segur que aniràs més ràpid. |
2 | Fixa’t en grups de paraules cada cop més amplis per a guanyar rapidesa. |
3 | Si no entens un paràgraf, torna a llegir-ho a poc a poc fins arribar a comprendre-ho bé. |
TRES PASSOS A SEGUIR PER MILLORAR L’ORTOGRAFIA
1 | La millor vacuna per no fer errades és l’hàbit de la lectura.
LLEGEIX MOLT!!! |
2 | Analitza quin és el teu punt dèbil en les errades, reforça-les i repassa les normes que existeixen |
3 | En cas de dubte amb una paraula, busca-la al diccionari!! |