2. PROJECTE EDUCATIU
– PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE:
Objectius educatius:
1. Conèixer i acceptar la pròpia identitat, les seves possibilitats afectives i de relació i progressar en l’autonomia i la iniciativa personal.
2. Conèixer el propi cos i les possibilitats motrius i progressar en l’adopció d’hàbits de salut i higiene personal.
3. Mostrar-se participatiu i solidari de forma responsable, i respectar els valors morals, socials i ètics propis d’altri, per exercitar-se en els principis bàsics de la convivència i estima per la pau.
4. Resoldre situacions o necessitats de la vida quotidiana mitjançant processos d’identificació, planificació, realització i verificació d’activitats al seu abast.
5. Conèixer i utilitzar correctament i apropiadament la llengua catalana, tant oralment com per escrit, emprant-la normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge.
6. Conèixer la llengua castellana a nivell oral i escrit de manera que pugui utilitzar-la apropiadament com a font d’informació i vehicle d’expressió.
7. Comprendre i expressar en llengües estrangeres missatges senzills dintre d’un context.
8. Comprendre el medi físic i natural, els principals mecanismes que el regeixen, a partir de l’observació rigorosa de fets i fenòmens senzills, i la importància que la seva conservació i millora té per a la humanitat.
9. Conèixer els trets fonamentals de Catalunya en els seus aspectes naturals, socials, culturals i històrics, en tant que medi definidor de la identitat nacional i progressar en el sentiment de pertinença al país.
10. Mostrar actituds de respecte, conservació i ús correcte dels recursos materials, tècnics i naturals.
11. Emprar els conceptes i les relacions matemàtiques elementals i dominar les operacions bàsiques per tal de representar i interpretar l’espai, les situacions i les experiències, mitjançant llenguatge matemàtic.
12. Comunicar-se a través dels mitjans d’expressió verbal, corporal, visual, plàstica i musical, desenvolupant la sensibilitat estètica, la creativitat i la capacitat per gaudir de les manifestacions artístiques.
13. Conèixer i gaudir del patrimoni cultural, participar en la seva conservació i respectar la diversitat lingüística i cultural dels pobles i les persones.
14. Aplicar els coneixements adquirits per resoldre de forma creativa problemes diversos, amb els recursos apropiats i coneguts.
15. Aplicar, individualment i en equip, metodologies de treball intel·lectual, incloent-hi la utilització dels recursos de la tecnologia de la informació, que estimulen l’aprenentatge i la creativitat i permeten reduir tasques rutinàries.
Criteris metodològics:
La nostra metodologia de treball parteix de la idea de que cada alumne és capaç d’aprendre en un determinat moment, en funció del seu nivell evolutiu, de la seva motivació i dels seus coneixements previs. Per això, es promourà una actitud favorable per part de l’alumnat . L’escola partirà de la realitat més propera i més concreta per a l’alumne i, a partir d’aquí, ampliarà el camp del seu saber a realitats més llunyanes.
S’utilitzaran mètodes i tècniques educatives actives com l’observació directa, activitats i aprenentatges significatius que afavoreixin qualsevol tipus de dinamització i de recerca que despertin en els alumnes l’afany per a la investigació i fomentant els hàbits crítics com a mitjà de progrés.
El mestre serà un mediador entre l’alumne i els esquemes de coneixements. En aquest rol, establirà la relació entre allò que l’alumne ja sap i els nous continguts que ha d’incorporar.
L’objectiu final del centre és el desenvolupament de l’alumne com a persona respectant la seva individualitat però també respectant a la societat entesa com a un col·lectiu de persones entre les que haurà de conviure i on haurà de seguir unes certes normes.
En tot moment fomentem el treball dels valors ètics, cívics, socials evitant qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe, raça, religió o llengua.
Vetllem per donar a cada alumne el tractament que la seva capacitat faci més adient respectant la diversitat.
Recursos humans:
El centre compta amb un equip humà format per:
ÒRGANS UNIPERSONALS |
ÒRGANS COL·LEGIATS |
ÒRGANS NO COL·LEGIATS |
° Director/a ° Cap d’estudis ° Secretari/a |
▪ Consell Escolar ▪ Claustre de professors
|
▫ Equip directiu ▫ Tutors/es ▫ Equips de cicle ▫ Coordinadors de cicle ▫ Coordinadors ▫ AMPA |
PROJECTES
RECICLATGE I SOSTENIBILITAT
Aquest curs l’escola engega un nou projecte de reciclatge amb l’objectiu de col·laborar en la sostenibilitat.
Comemçarem treballant l’hàbit de seleccionar el paper i el plàstic.
Per anar duent a terme aquest projecte comptem amb la vostra col·laboració.
A les reunions d’inici de curs informarem de manera concreta.
REUTILITZACIÓ DE LLIBRES DE TEXT
Per acord del Consell Escolar es portarà a terme una reutilització i reciclatge de llibres de text des de 3r de primària fins a 6è.
Entre tots, pares, mares i mestres conscienciarem l’alumnat de la importància de col·laborar en la sostenibilitat i l’aprofitament de totes les eines que utilitzem conservant i preservant els llibres i tenint bona cura del material evitant-ne el seu deteriorament amb qualsevol escrit o marca …
PROJECTE EXPERIMENTAL DE LLENGÜES ESTRANGERES
- El nostre PELE té com a objectiu la millora de la competència comunicativa oral de l’ alumnat de P5 a 6è de Primària i es va començar a aplicar el curs 2008-2009.
La implementació del pla ha comportat l’ augment de les sessions d’ensenyament-aprenentatge de la llengua anglesa, l’organització de l’alumnat en 1/2 grups, la implicació de tres especialistes d’anglès en el projecte, així com la pràctica d’una metodologia més activa i diversificada.
Iniciem l’aprenentatge de l’anglès a P5 amb dues sessions de treball de 1/2 grup (12/13 alumnes per classe). Treballem a través dels contes i les rutines diàries tot ajudant-nos de la pissarra digital i d’altres mitjans audiovisuals. A Cicle Inicial continuem també amb dues sessions de treball de 1/2 grup. Als Cicles Mitjà i Superior, hem augmentat fins a quatre les sessions de llengua anglesa, una de 1/2 grup i les tres restants de grup sencer.
Per tal d’assolir els objectius programats, fem ús de programes de so digital com ara l’ Audacity per l’enregistrament de la veu, així com enregistraments de vídeo, l’ús de recursos TAC, pissarra digital, presentacions multimèdia…
Alguns exemples d’activitats que portem a terme són: la participació amb “Christmas carols” de P5 a 6è en el Concert de Nadal que organitza el centre, activitat oberta a totes les famílies, així com el recital de poemes i “chants” en anglès, català i castellà que l’alumnat de 4t ofereix amb motiu de la celebració del World Poetry Day, pla de lectura de 3r a 6è: préstec de llibres en anglès, teatre en anglès a l’escola a càrrec d’ una companyia de teatre amb actors nadius, “storytelling” a càrrec d’una contecontes anglesa per a l’alumnat de P5 i 1r, també participem de 1r a 6è en les activitats de lectura programades al voltant del World Book Day, fem teatre …
Però… com ho fem tot això? Amb la pràctica d’una metodologia que afavoreix la participació i la motivació, la consolidació d’aprenentatges, les ganes d’aprendre i el desig de compartir amb els altres el que fem i sabem fer.
-
PROJECTE EN TECNOLOGIES DE L’APRENENTATGE I EL CONEIXEMENT (TAC)
- L’objectiu és aconseguir amb les eines TIC de que disposem que l’alumnat sigui cada vegada més competent utilitzant:
Eines de creació i expressió: editor de text, gràfics, vídeo, etc.
Eines de comunicació: Correu electrònic, xats, entorns de treball col·laboratiu.
Fonts d’informació: web, enciclopèdies on-line i en CD Rom.
Mediateca digital: llibres, música, vídeo, etc.
Eines de suport a l’aprenentatge.
Amb la justificació pedagògica del que suposa una intranet en el procés d’ensenyament-aprenentatge ja que es tracta d’un entorn virtual que promou una pegadogia constructivista social (s’aprén a través d’interaccions telemàtiques entorn d’un projecte o centre d’interès compartit, el qual integra tot tipus de recursos i és més valuós com més s’adapta a la diversitat de l’alumnat).
- PROJECTE DE DANSA I EXPRESSIÓ CORPORAL:
La dansa a l´escola es considera una activitat motriu i d´expressió, inclosa dins l´horari lectiu i com una assignatura formativa més dins el procés de l´educació.
Ja fa aproximadament 10 anys que a l´escola Duran i Bas es fan classes de dansa i expressió. Es contempla la dansa com una materia formativa més que ajuda al desenvolupament integral i harmònic dels nens i nenes . Ens ofereix la possibilitat per treballar amb els alumnes partint de la seva globalitat i contemplant les seves tres àreas de la personalitat: la afectiva-social, la motriu-física i la intel·lectual-cognitiva.
Hi ha especial interés en fomentar el treball corporal amb música – moviment i expressió corporal com a mitjans d´aprenentatge i d´evolució personal.
Des de la implantació de la sisena hora la dansa a l’escola ha passat a ser tractada de manera independent dins l´horari lectiu en els nivells de 2n , 4t i 6è, la resta de nivells educatius continúen treballant aquest contingut des de l`àrea de l´educació física o de la psicomotricitat ( Etapa d´educació infantil )
Els continguts i tècniques que es presenten a la classe són diverses i sempre estan en funció de la motivació, els interessos, les expectatives i demandes dels nens i nenes. Així, s´ofereix ballar tant danses tradicionals i internacionals, com country, aeròbic llatí, passant pel hip-hop o les danses urbanes.
http://phobos.xtec.es/sgfprp/resum.php?codi=1572
- PLA ESTRATÈGIC DE MATEMÀTIQUES:
Les matemàtiques tenen cinc propietats combinades: són una ciència pura, són una ciència aplicada, són un sistema instrumental, són capaces de desenvolupar uns sentiments estètics i són una matèria per a ensenyar. A més, les matemàtiques tenen grans aplicacions generals en moltes matèries i àrees i estan estretament vinculades al funcionamnet i al desenvolupament de la societat en general.
Mogen Niss
El nostre objectiu és aconseguir la integració de l’alumnat en la societat del futur, per això, hem de proporcionar-li eines, promoure hàbits, actituds i valors units a uns coneixements que permetin un equilibri entre la persona i seva preparació. Les matemàtiques són un instrument que permet representar, analitzar, explicar i predir fets i situacions d’una manera rigorosa i concisa.
Les característiques de l’àrea són:
Posseeix un conjunt ampli de models, procediments d’anàlisi, de càlcul, de mesura i d’estimació sobre diferents aspectes de la realitat que no només són espacials i quantitatius.
Es tracta d’un instrument per comprendre i solucionar aspectes quantitatius que la realitat proposa.
Proporciona l’oportunitat de practicar el raonament.
Obliga a utilitzar un llenguatge acurat, consís i abstracte.
Estimulen la creativitat usant i combinant aspectes coneguts per generar-ne de nous.
Contribueix a la consecució d’un dels objectius més rellevants com és el d’afavorir l’estructuració del pensament.
D’altra banda, tenint en compte la interelació de continguts entre les diferents àrees, hem volgut introduir l’àrea de Música en el Pla per les similituds existents en el procés de construcció de conceptes matemàtics. Les activitats musicals s’introdueixen des de la pràctica sensorial i els prodediments que apliquem per estimular el sentit de l’oïda.
Bàsicament doncs, el que fem és fomentar l’hàbit d’escoltar a través del qual arribem als objectius fixats. A l’igual que a la pràctica matemàtica, en els processos d’aprenentatge musical s’automatitzen els hàbits i destreses següents:
*Observació a través de l’escolta.
*Manipulació i experimentació.
*Treballar per inducció:construir nous coneixements des del material musical interioritzat. És a dir , practicar el raonament musical associant nocions abstractes per arribar a creacions reals i concretes.
*Adquisició d’un llenguatge simbòlic. Treballar des de un llenguatge codificat específic i també un llenguatge universal: La Música. Les figures musicals són enteses per tot el món, així com el llenguatge numèric.
*Tot aixó contribueix a la consecució d’un dels objectius més rellevants en matemàtiques com és el d’afavorir l’estructuració del pensament.