EDUCACIÓ EMOCIONAL

L’educació emocional és una àrea tan vital i important en el desenvolupament dels més petits que creiem s’hauria de treballar tant a casa com al centre educatiu. És per això que, des de ja fa uns cursos, a l’escola treballem activament l’educació emocional perquè pensem que les emocions i els sentiments i, sobretot, la seva gestió formen part de l’aprenentatge.

Com a primer pas, cal parlar i verbalitzar els sentiments (tant els seus com els nostres propis), però també podem utilitzar activitats a l’aula pensades directament per treballar aquests aspectes. Partim del treball per cicles, ja que segons l’edat es treballarà amb una metodologia o amb una altra.

Algunes de les més interessants, organitzades per àrea a treballar:

 Autoestima i autoconeixement

Les diferents cares del jo: El primer pas és conèixer-se a un mateix per després acceptar-se tal com som. Per això aquesta activitat es centra en ajudar els més petits a reflexionar sobre com són en diferents àmbits: en la família, l’escola, la relació amb els altres, etc.

 El cabdell: Tot una empenta d’autoestima, ja que consisteix en que els altres ens diguin les coses bones que veuen en nosaltres. Molt adequada quan els nostres estudiants no saben valorar o tenen una baixa autoestima.

 Els tres salts: Una tècnica per reflexionar sobre el poc que ens valorem habitualment a nosaltres mateixos i com freqüentment podem aconseguir molt més del que ens pensàvem en un primer moment.

Control de les emocions negatives

Tècnica de la tortuga: Una interessant opció perquè els més petits aprenguin a manejar la seva ira, que els ajuda a controlar l’enuig en el moment en que creguin que estan a punt de tenir un comportament negatiu impulsiu.

 Tècnica del semàfor: Una altra genial manera d’aprendre a gestionar les emocions negatives és aquesta tècnica, que es basa en associar els colors del semàfor amb les emocions i la conducta.

 Empatia

L’explorador de les emocions: Una activitat per ajudar els petits a desenvolupar l’empatia i reconèixer les emocions alienes, plantejat com un joc de pistes.

El valor de la tolerància: Aquest joc pretén que els alumnes prenguin consciència dels seus propis judicis i aprenguin a respectar els dels altres, basat en debatre al voltant de diferents situacions discriminatòries o conflictives.

Assertivitat

 Disc ratllat: Amb aquesta tècnica aprendràs a comunicar els teus desitjos i sentiments d’una forma tranquil·la, però sense deixar que les teves necessitats se sotmetin a les d’altres persones, sempre des de l’autoconfiança i el respecte a l’altre.

Tortuga, drac i persona: Per ensenyar als més petits a comunicar-se de forma assertiva, sense fer mal als altres, treballant així la capacitat de perdre la por a expressar-se sense ser agressius.

Frustració

 “No ho sé”: Tècnica que pretén evitar el sentiment de frustració o la por al ridícul que podem sentir al no saber la resposta a una pregunta, fomentant la curiositat per l’aprenentatge de coses noves.