El bosc és una comunitat d’èssers vius formada per diferents tipus de plantes principalment arbres, diferents tipus d’animals, fongs i bacteris, els quals determinen l’existència d’un ambient especial, un clima propi o microclima. Un bosc necessita d’un sòl on puguin arrelar i trobar aliment les plantes, aigua, aire i llum del sol. No són boscos les poblacions d’arbres poc denses que no creen cap ambient especial. El bosc condiciona la vida de molts éssers vius, els serveix d’aixopluc, lloc de cria, de refugi, on cerquen i troben aliment,… Hi ha depredadors i preses, que al seu torn, quan moren serveixen d’aliment als recicladors del bosc (animals carronyers, fongs, bacteris,…) que fan possible el retorn de la matèria al complex cicle de la vida. El bosc ajuda a renovar l’aire, evita l’erosió del terreny i redueix els efectes de les inundacions, les secades i la desertització creant un microclima que rebaixa les altes temperatures de l’estiu i suavitza les gèlides de l’hivern.
Els estrats de vegetació: en un bosc les plantes es disposen en estrats. L’estrat més alt correspon als dels arbres, el mitjà és el dels arbustos i per sota queda l’estrat herbaci o de les herbes. Entremig apareix l’estrat de les lianes. El conjunt de plantes que no són arbres formen el que s’anomena sotabosc.
Quan un bosc és format per un sol tipus d’arbre o aquests és dominant, rep el nom d’aquest arbre com per exemple pineda si dominen els pins, roureda si n’hi ha molts roures, fageda si qui domina és el faig o alzinar si l’arbre és l’alzina,…
![]() ![]() ![]() roureda pineda alzinar |
Catalunya és un país de boscos. N’hi ha diferents tipus segons l’altitud i per tant les condicions climàtiques. Hi ha diferències segons el tipus de sòl i també l’orientació (bosc de solei o d’obaga). Veure classificació de boscos
Què podem fer amb els alumnes?
Plantegem una conversa sobre el bosc. Volem saber què és un bosc.
- A la pissarra o en un paper podem anar apuntant tot allò que els alumnes verbalitzin des dels elements que el configuren, com aspectes relacionats amb coneixements o sensacions que han experimentat.
- Després, es pot separar el què sabem del bosc del què no sabem i volem conèixer. D’aquí poden sorgir bones preguntes per començar a investigar sobre el bosc.