COM FER-SE BONES PREGUNTES? En tot treball d’investigació és molt important fer-se Bones preguntes ja que seran les que guiaran el nostre aprenentatge. Aquesta no és una feina gens fàcil. Cal en primer lloc, abans de començar a buscar informació, formular preguntes relacionades amb allò que volem conèixer. Després s’han de destriar i agrupar aquelles que es considerin interessants per començar a treballar.
- S’han de separar les que són interessants ja que van més enllà (són les que s’han d’organitzar i treballar) de les que només indiquen curiositat (que es poden respondre directament) i eliminar les que “no toquen”
- Es pot començar ajudant-los a modificar les preguntes de resposta directa – Sï/NO, i a canviar els Què i els Per què pels Com. Per exemple, la pregunta “Només hi ha arbres al bosc?” la resposta de la qual es “No” es pot transformar en “Quins tipus de plantes hi ha al bosc?”, o la pregunta “Per què ha crescut l’arbre” (pregunta infantil amb poca informació i poc interessant per aprendre) en “Com creix l’arbre o Per a què li serveix créixer” (que obre un gran ventall de possibilitats i d’interrelacions). Cal afavorir les preguntes que portin a comparar (quines diferències hi ha…), en condicional (què passaria si…) i, fins i tot en negatiu (com és que no passa…).
- És interessant treballar des de la perspectiva dels MODELS ja que ens permeten sortir de l’estructura lineal que ofereix un llibre de text per passar a una altra de més complexa on s’estableixen molts tipus de relacions (veure MODEL BOSC). Això ens ajuda a agrupar i organitzar les preguntes en àmbits de treball concrets. S’ha d’utilitzar però amb un vocabulari que sigui adient pels alumnes (estructura del bosc, canvis en el temps, entrades i sortides,…). Podeu consultar els següents enllaços: