COMPRENSIÓ LECTORA. Documents administrtius.

Podem agafar els diferents tipus de documents per treballar la comprensió lectora amb preguntes de comprensió literal, de deducció i  de raonament:

https://questionsadmin.blogspot.com/p/la-jornada-laboral.html

Podem treballar documents de:

https://formaciooberta.eapc.gencat.cat/contingutsdelscursos/dacrm/060/inici.html

https://www.uab.cat/web/personal-uab/personal-uab/personal-pas/models-de-documents-administratius-1345692435033.html

https://eapc.bibliotecadigital.gencat.cat/handle/20.500.14227/2110#page=1

https://openaccess.uoc.edu/server/api/core/bitstreams/f4ca9376-c056-40bd-87d0-086e64230f4e/content

Treballem l’estructura del text, el seu vocabulari…

Es pot respondre les cartes comercials… i fer textos a mà, passar-los a l’ordinador per  millorar-los.

 

Aquesta feina és per a mi. Un home de negocis.

Activitat inicial. Roda de sinònims. Cadascú ha de dir un sinònim d’una paraula.

Després de veure cat4 un altre dia, tornem amb les preguntes de comprensió oral literals impreses. Després els faig preguntes de deducció, com són els personatges, de lèxic professional…

https://4cats.llull.cat/4cats/detall.cfm/CAPITOL/11/ID/27124/CAT/aquesta-feina-%C3%A9s-a-mi.html

Després visualitzem dues vegades:

https://4cats.llull.cat/4cats/detall.cfm/CAPITOL/20/ID/27381/CAT/un-home-negocis.html

Ells escriuen cinc preguntes de comprensió literal i cinc de deduir. 1 punt per oració sense faltes (nota d’activitat d’aula)

 

DEURES 2. Exposició oral. Qui és ……..?

QUI ÉS ……………? 

A partir d’una llista de noms de carrers del poble han d’escriure els oficis dels qui donen noms als carrers:

Ernest Lluch, Federico García Lorca, Lluís Companys, Anselm Clavé, Amadeu Vives, Antoni Gaudí,  Bartomeu Soler, Josep Trueta, Enric Borràs, Espronceda, 

JM Folch i Torres, Joan Fuster, Joan Maragall, Josep Tarradellas, Maria Aurèlia Capmany, Juan Ramón Jiménez, Miquel Martí i Pol, Paco Candel, Gregorio López Raimundo, Lluís Maria Xirinacs i Damians

Després  una altra llista d’empresaris i han d’escriure el nom de l’empresa:

LLISTA. ELS CONEIXES?

Mikaila Ulmer, Yumiko Takeshima, Isidre Grau, Pere Barrios , Isaac Carasso, Joan Viader Roger, José María Ventura,  Sebastià Mas, Isak Andic Ermay,  Cristobal Colón,Josep Elías Navarro, AMANCIO ORTEGA, ADOLFO DOMINGUEZ, ENRIQUE TOMÁS,  Ladislao Goizueta, GERARD MILLORS,famílies Fournier  i Defforey,  Josep Grifols Roig,  Josep i Joan Font i Fabregó,  Luciano Benetton ,  José Barroso,  Jaume Alsina Calvet, Joan Roig,  Isidre Sanmartí, Josep Sagalés i Elisabet Ombert

Cadascú farà una exposició oral parlant d’un empresari. I dues diapositives:

1, Fotografia de l’empresari, nom, breu biografia,

2. Empresa, dades sobre l’empresa, logo.

 

 

 

JOC DELS ANUNCIS.

https://4cats.llull.cat/4cats/detall.cfm/CAPITOL/20/ID/27381/CAT/un-home-negocis.html   Vol fer negocis?

RECURSOS

PER PRACTICAR EXERCICIS DE LLENGUA CATALANA

https://exerciciscatala.cat/

https://enxaneta.info/

https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl.htm

https://www.edu365.cat/

https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/intermedi/index.htm

https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/recursos-per-al-professorat/dictats-en-linia/
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/index_bb.html

https://www.empresia.es/  consulta de totes les empreses.

https://www.bromera.com/pub/dedaltabaix/prova-de-nivell-B2.pdf

https://eapc.bibliotecadigital.gencat.cat/handle/20.500.14227/2110#page=1

material llenguatge administratiu

 

LECTURA EN PARELLA

 Jo he triat:
Com a model per treballar amb els alumnes:
60. Una cooperativa catalana
https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/informacio_i_difusio/publicacions_en_linia/llegir_per_parlar/#60–una-cooperativa-catalana
Després ells sols  i activitat d’ avaluació final:
53. Emprenedors
D’altres:
55. Marxar a l’estranger, una opció real.
56. Pensions
58. Ser autònom

ENTREVISTA. Majúscules i minúscules. Signes de puntuació.

Projectem l’entrevista

https://www.fageda.com/noticies/lentrevista-de-cristobal-colon-president-i-cofundador-de-la-fageda-a-la-contra-de-la-vanguardia/

I comentem l’ús de les majúscules, de les minúscules i els signes de puntuació.

La pràctica es pot fer amb una entrevista enganxada en un full o la fotocòpia d’una entrevista a un empresari local o comarcal o una entrevista d’una revista local.

O amb una fitxa d’una carta de presentació d’una empresa on s’ha de canviar les minúscules per majúscules i corregir els signes de puntuació.

Comprovem si hem parlat de tots els casos.

https://catala-2-eso.blogspot.com/2015/04/signes-de-puntuacio.html

https://www.apuntsdellengua.es/superior/c1/c1-16/video-sembrem-signes-puntuacio_140_1656476.html

Abreviatures més utilitzades:

https://esadir.cat/convencions/tipografia/abreviacions/llistaabreviacions

Podem comentar errors en rètols de carrer:

https://lortografiaalcarrer.cat/

https://lortografiaalcarrer.cat/presentacions/ortografia-general.html#temes-page-1

 

Entrevista de feina

  1. . Pluja d’idees dels oficis.
    Cadascú diu sis estris que necessita per al seu ofici.
  2.  Com s’escriuen els noms dels oficis?
    https://www.cpnl.cat/gramatica/82/21-oficis-i-professions
  3. Lectura del text: Tècniques de cercar feina i subratllar idees principals i contestar les preguntes.
  4. Quins errors comet el candidat a professor? Vídeo.
  5.  Vídeo. Assignatures pendents https://www.3cat.cat/3cat/assignatures-pendents/video/3847310/
    A partir del minut 3. Parlen de com han d’anar i comportar-se a les entrevistes.
    minut 6… les noies van a les entrevistes.
    11.36…entrevista al Club de Tennis de Mollet.
  6. Visualitzarem. Com fer una entrevista  https://youtu.be/PEDtc5CV3SY?feature=shared
    Escoltarem
    Es farà la lectura dramatitzada.
    Comentarem aspectes de gramàtica i lèxic. Cercarem demandes actuals de feina del sector d’Administració.
  7. Cercarem demandes actuals de feina del sector d’Administració.
  8. https://jobtoday.com/es/trabajos-auxiliar-administrativo/barcelona?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22394497383&utm_content=&utm_term=&keyword_id=&matchType=&ad_id=&device=c&adposition=&gad_source=1&gad_campaignid=22394508132&gbraid=0AAAAADflxQr9-mTEpBkFLD63ErZOjkSaZ&gclid=EAIaIQobChMI6ajaqJmcjgMVla5oCR1zwDZdEAAYAiAAEgJ27PD_BwE
  9. Simularem les entrevistes. Amb una llista de típiques preguntes.

CO.2.Vídeos diversos

Escoltarem cada 15 dies:

https://www.3cat.cat/3cat/directes/324/    Parlem, resumim oralment, recordem…

Seleccionaré vídeos d’internet com:

Karakia 4′
Altres catalans 6′
Immigració creixent 7′
Dones a peu d’obra
No hi ha renovació
En directe 3/24. Notícies.
Catalana a Irlanda
2′ Parlars valencians

Tècniques:  Explicar que has entès. Resumir. Contestar preguntes oralment o per escrit…

KARAKIA  4’  https://youtu.be/MaU1pRBwKbI?feature=shared

lITERATURA. SABEL DE vILLENA  https://youtu.be/sa4Hwungp4A?feature=shared

Nous catalans    https://www.3cat.cat/3cat/nous-catalans/video/5515407/  6’

Sanitat pública   https://www.3cat.cat/3cat/tot-un-mon-28112004/video/6134460/  3’ 

6’ Catalana a Irlanda  https://www.3cat.cat/3cat/marta-giralt-irlanda/video/5764376/