El portfoli

La pràctica del portfoli o carpeta d’aprenentatge

Es troba dins les pràctiques de l’avaluació per competències.  L’avaluació per competències ha de permetre:

Verificar si l’alumnat supera un criteri competencial.

Valorar en quin grau el supera.

Adaptar el criteri a la diversitat.  Les activitats d’avaluació i els instruments d’avaluació han de diversificar-se per a cada criteri.

Treballem el portfoli com un bloc o llibreta d’aprenentatges que té la durada d’un trimestre i en què s’encabeixen els continguts trimestrals corresponents, per tant durant cada curs de l’etapa es duran a terme tres i al llarg de l’etapa, un total de dotze.

Objectiu: L’avaluació es basarà en l’observació directa i el registre de les activitats.  Això permetrà a les  professores avaluar, detectar i recolzar els punts forts dels seus alumnes en l’àrea o dominis d’aprenentatge.

Suport: en comptes de fer servir la llibreta convencional, usem fulls solts DIN-A4 de color blanc per a les activitats dels llibres a paper i digital i d’un color determinat per l’alumne, que s’ha de mantenir durant tot el bloc trimestral, per a les ampliacions de la matèria que cadascú vulgui aportar al treball, al final de cada unitat.  També farem servir gomets de color vermell per assenyalar tots aquells exercicis, que tot i les explicacions i correccions, no s’hagin entès.

L’alumnes aniran realitzant les activitats, a partir d’una pauta inicial, amb diferents opcions de dificultat, lliurada a l’inici de cada trimestre, i afegiran correccions, ampliacions, anotacions, conclusions…, allò que creguin pertinent.

Revisió: Es revisa d’un a dos cops per trimestre.

Presentació: Al final del trimestre cal enquadernar, sistema espiral o “canutillo”, tots els fulls amb tapa transparent al davant i tapa dura al darrera i recordar que és necessari deixar dos fulls blancs darrera de la portada i dos més al final, “fulls de cortesia”, per a possibles correccions i anotacions per part de la professora.

Portada: Cal que tingui relació amb algun dels continguts o amb l’assignatura en general.

Lliurament: Individual.  S’entrega el mateix dia de l’examen trimestral, justament abans de començar-lo, ja que es fa servir fins al darrer moment com a eina de repàs dels continguts dels trimestre.  Es retornarà corregit i cal tonar a lliurar-los tots tres a final de curs, justament abans del trimestral del tercer trimestre.

Avaluació: Cada portfoli és diferent i reflecteix la feina realitzada, més o menys exhaustiva, per part de cada alumne.  Té el valor d’una nota de control  del trimestre i és imprescindible la seva presentació per a la superació del mateix.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *