Aquesta setmana estem treballant els gèneres periodístics, concretament la notícia. L’activitat que durem a terme la podeu fer amb grups de tres.
Sabem què és una notícia i de quines parts està formada. També, sabem distingir una notícia objectiva d’una subjectiva, quin tipus de llenguatge i sintaxi s’utilitza. Ara és hora que comprovem la teoria amb exemples pràctics. Per això, l’activitat que us proposo és la següent:
- Navegar pels diferents enllaços per tal d’escollir una notícia.
http://www.lavanguardia.com/encatala/
http://www.elperiodico.cat/ca/
- Penjar una notícia al Padlet i deixar clara l’estructura interna assenyalant el què, qui, com, on, quan i per què. Haureu de dir els vostres noms i cognoms, matèria, classe i curs.
- Entrar al thinglink, escollir una imatge, i a partir de la imatge, crear o inventar una noticia seguint l’estructura interna adequada.
- Anar a blocs.xtec.cat/catala1 escriure el comentari on hi hagi tota la informació que he explicat. També, haureu de dir títol de la notícia, els vostres noms i cognoms, matèria, classe, curs i la font de la imatge.
Avaluació
Per avaluar els dos exercicis seguirem aquestes rúbriques.
Exercici 1- Padlet | 0 punts | 0,5 punts | 1 punt |
Aspecte | No hi ha cap o només una part del mural. No estan ben distribuïdes. | Hi ha dues parts del mural. No estan del tot ben distribuïdes. | Hi ha les tres parts del mural. Estan situades en ordre lògic i coherent. |
Estructura interna | Les parts no són les correctes. | Parcialment correctes. | Totes les parts són correctes. |
Faltes | Més de quatre faltes. | Dues o tres. | Cap o una. |
Exercici 2- Thinglink | 0 punts | 0,5 punts | 1 punt |
Aspecte | La fotografia no té res a veure amb el text creat. No hi ha títol ni autoria de la imatge. | La fotografia no acaba d’encaixar amb el text creat. Inclou un títol o l’autoria de la imatge. | La fotografia encaixa amb el text creat. Inclou un títol i l’autoria de la imatge. |
Estructura interna i originalitat | Les parts no són les correctes. La notícia no és original. | Parcialment correctes. La notícia no és del tot original. | Totes les parts són correctes. La notícia és original. |
Coherència | No té un sentit lògic. | En alguns casos no té sentit lògic. | Té sentit lògic. |
Faltes | Més de quatre faltes. | Dues o tres. | Cap o una. |
Quan portem a terme aquestes activitats estem treballant les competències digitals en les següents dimensions:
Dimensió instruments i aplicacions
Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents.
Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
Competència 5. construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració
Competència 7. Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació.
Competència 8. Realitzar en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treballs col·laboratius.
Dimensió ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Competència 9. Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual.
Competència 11. Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat, i d’identitat digital.