Què diu la normativa?
ORDRE
EDU/296/2008, de 13 de juny, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d’avaluació en l’educació primària.
Article 5
Atenció a la diversitat
5.1 Per respondre a les necessitats de tot l’alumnat, inclòs el que manifesta més dificultats per aprendre i també el que està especialment dotat intel·lectualment, cal establir en la programació prevista a l’aula les adaptacions necessàries d’acord amb els aspectes següents:
a) Verificar l’adequació dels objectius de la programació a les característiques de l’alumnat.
b) Preveure diverses activitats amb diferent grau de complexitat per assolir un determinat objectiu, i identificar quines són les més adequades per a cada alumne/a.
c) Preparar noves activitats que permetin aquest alumnat aprendre i participar plenament a l’aula, i incloure de manera progressiva aquestes noves opcions de treball en la programació d’aula com a propostes que també poden ser útils per a la resta de l’alumnat.
d) Avaluar prenent com a referent les opcions recollides específicament en les programacions.
5.2 Les adaptacions incorporades en la programació ordinària de l’aula i les mesures de reforç previstes poden ser insuficients per atendre adequadament l’alumnat més vulnerable, que té unes necessitats educatives i personals diferents de les de la resta de companys i companyes. En aquests casos, cal elaborar un pla individualitzat que reculli el conjunt d’ajudes, suports i adaptacions que pugui necessitar en els diferents moments i contextos escolars.
Aquest pla pot comportar que algunes àrees o part de les àrees no s’imparteixin. La comissió d’atenció a la diversitat ha de promoure aquest pla, el qual ha de recollir les grans línies de l’atenció que es proporcionarà a l’alumne/a durant un període de temps determinat, i s’ha d’anar adaptant d’acord amb el seu progrés.
El responsable d’elaborar aquest pla serà el tutor o la tutora de l’alumne/a, amb la col·laboració dels professionals que després hi treballaran, com ara els altres docents i professionals del centre i dels serveis educatius. També s’ha de comptar amb la participació dels pares, les mares o els representants legals de l’alumne/a, i l’alumne/a mateix si la seva edat i circumstàncies personals ho aconsellen, i se’ls ha d’escoltar durant el procés de presa de decisions i s’ha de tenir en compte el seu acord en les decisions finals i, si es considera convenient, també hi han d’intervenir professionals d’altres àmbits, com ara el social o el de la salut. El pla l’ha d’aprovar el director o la directora del centre, amb el vistiplau de la comissió d’atenció a la diversitat.
Un dels professionals que intervenen en el pla individualitzat, preferentment el tutor o la tutora, serà el designat per fer-ne el seguiment i la coordinació, i actuar com a principal interlocutor amb la família, a la qual s’ha de lliurar una còpia del pla.
El pla ha d’indicar els suports que ha de rebre l’alumne/a per fer efectiva la seva participació en les activitats del centre.
Sempre que sigui possible, s’han d’utilitzar els suports de què disposa el centre, tant materials com de personal, com són els seus companys i les seves companyes, el professorat i altres persones del centre amb la finalitat de normalitzar tant com sigui possible les activitats escolars d’aquest alumnat, de facilitar la seva inclusió en la comunitat i de promoure, entre tot l’alumnat, la dignitat, la solidaritat entre iguals i el respecte vers la diferència. També, en la mesura de les possibilitats, ha d’implicar la família, la qual s’ha de mantenir informada del procés i dels aspectes en què pot col·laborar.
El pla individualitzat ha d’incloure:
a) La identificació de les habilitats de l’alumne/a en els diferents àmbits i àrees curriculars.
b) Els objectius i les competències prioritàries d’aprenentatge de les diferents àrees o àmbits curriculars.
c) Altres objectius d’aprenentatge que poden ser, entre altres, les habilitats personals i socials i l’autonomia executiva, ja sigui en l’àmbit escolar i en altres àmbits com el familiar, de la salut, del lleure, etc.
d) Les ajudes tècniques i suports que es proporcionaran a l’alumne/a en les activitats que s’han de dur a terme en els diferents entorns escolars: aula, pati, menjador, sortides i altres activitats generals del centre.
e) Una valoració periòdica i un registre sistemàtic del progrés de l’alumne/a, que servirà per fixar nous objectius i modificar, si cal, el pla.
f) L’avaluació s’ha de fer d’acord amb els objectius fixats en el pla individualitzat.
5.3 Els centres d’educació especial i les unitats de suport a l’educació especial o altres agrupaments singulars en centres ordinaris, pel que fa a la programació i l’avaluació, han de seguir els criteris generals que estableix aquesta Ordre.
Article 6
Avaluació final de cicle o d’etapa
[….]
6.3 Es passa de cicle o d’etapa quan s’ha assolit el desenvolupament corresponent de les competències bàsiques i un grau de maduresa adequat. S’accedeix al cicle següent sempre que els aprenentatges no assolits no impedeixin seguir amb aprofitament el nou cicle o etapa, en la qual l’alumne/a rebrà els ajuts i el suport corresponents. Quan no es compleixin les condicions esmentades no es podrà accedir al cicle o etapa següent, llevat del que preveuen els punts següents. L’alumnat amb pla individualitzat ha de ser escolaritzat en el nivell que es determini en el pla
6.5 L’alumnat amb pla individualitzat pot ampliar un curs més del que preveu l’apartat 4 d’aquest article la permanència en l’etapa d’educació primària, sempre que això afavoreixi la seva evolució personal i social i el progrés en els seus aprenentatges. Cal comunicar la decisió al director o la directora dels serveis territorials corresponents.
Article 10
Expedient acadèmic
10.1 L’expedient acadèmic és un document que té la funció de recollir de manera acumulativa els resultats de l’avaluació obtinguts per l’alumne/a en cadascun dels cicles al llarg de l’educació primària, així com qualsevol altra informació rellevant de l’alumne/a.
10.2 L’expedient acadèmic conté: les dades d’identificació del centre, les dades personals de l’alumne/a, els resultats de l’avaluació de cada cicle, les decisions de pas de cicle, les mesures d’atenció a la diversitat adoptades, el pla individualitzat, si escau, i totes les observacions que la comissió d’avaluació consideri oportú de fer-hi constar.
Queda clar, llegint el decret que l’alumnat amb PI s’ha d’avaluar seguint els objectius del mateix.
S’entén que els graus d’assoliment dels objectius generals no corresponen a les mateixes qualificacions que la resta de companys
Així doncs, per a un alumne amb PI hem de concretar nous nivells d’assoliment o nivells competencials seguint el PROCÉS D’AVALUACIÓ COMPETENCIAL que vam dissenyar el curs passat.
Quant a la promoció, a les actes oficial hi ha una columna per especificar que aquell alumne segueix un PI (encara que no e pot concretar si és només d’alguna àrea) Per tant, és suposa que al nou cicle o a la nova etapa ja entendran que les qualificacions d’aquest alumne no corresponen als nivells d’aprenentatge de la resta del grup.
A més, en cas de canvi de cicle o d’etapa els nous mestres han de rebre el PI de l’alumne,