Finalment, hem recollit les aportacions referents al text de la Neus Santmartí i ho hem ajuntat a les paraules significatives que vam consensuar a principi de curs.
Tot aquest material ha configurat un esquema (creat amb el programari en línia BUBBLS) que pot servir de base per redactar les línies generals de l’avaluació per competències, que és el que volíem aconseguir aquest curs.
L’avaluació per competències, com qualsevol procés d’ensenyament-aprenentatge, necessita una observació prèvia que ens ajudi a desestimar o apartar les creences preconcebudes que tenim sobre l’alumne, el procés o l’objecte d’aprenentatge i ens ajudi a detectar evidències com mancances o errors amb la finalitat d’esmenar-los, preguntant-nos perquè es donen.
Un altre punt imprescindible a l’hora de dissenyar el procés d’avaluació és contextualitzar al màxim totes les activitats donant sentit a les feines amb la finalitat d’encoratjar l’alumnat en la seva tasca i interelacionant continguts i activitats creant així una xarxa tant a nivell d’aprenentatge com de la feina del professorat.
Finalment, degut a la complexitat del procés, haurem de prioritzar el que ens sembla més important.
Per desenvolupar el procés d’avaluació, seguim una metodologia.
Aquesta metodologia estableix nivells competencials que graduen el procés i situen a l’alumne en el seu estadi de desenvolupament. A més, el coneixement d’aquest nivells i del funcionament de tot el procés per part de l’alumne, fomenta l’auto-regulació de l’aprenentatge.
Aquesta manera de fer es basa en la participació com un procés d’ajust entre professor i alumne.
La participació es dóna en tres àmbits diferents.
Fent bones preguntes inicials establim què és el més important. Mestre i alumne comparteixen així els objectius d’aprenentatge i en tot moment l’alumne sap què aprendrà, sap el què s’espera d’ell.
De la mateixa manera sap què farà perquè el mestre ha posat en situació a l’alumne compartint de manera significativa el que aprendrà i planificant l’acció conjuntament, llegint, pensant i actuant.
Tot aquest anàlisi del cicle d’aprenentatge fa conscienciar l’alumne del seu propi procés donant un enfoc més significatiu basat en la metacognició.