CARACTERÍSTIQUES DE L’ETAPA

QUÈ EM PASSA? COM EM PODEU AJUDAR?

Als nostres infants els passen coses que sovint no saben expressar. Som nosaltres, els adults, els qui hem d’observar-los, procurar entendre’ls i ajudar-los en el seu procés evolutiu.

EGOCENTRISME

QUÈ EM PASSA?

• Em penso que sóc el centre del món i me n’aprofito.
• Ho vull tot per a mi.
• Vull a tothom pendent de mi.
• Vull manar.
• Sóc impacient i no em sé esperar.

COM EM PODEU AJUDAR?

• No m’ho doneu tot, no em compreu cada dia una cosa…
• Feu-me entendre que hi ha més gent al meu voltant.
• No respongueu a les meves demandes d’immediat, ajudeu-me a saber esperar el meu torn, a compartir…

NEGACIÓ
QUÈ EM PASSA?

Tinc ganes de ser jo mateix/jo mateixa i vull que sàpigueu que sóc diferent a vosaltres. Per això m’agrada dir que NO.

COM EM PODEU AJUDAR?

• Manteniu una actitud coherent amb mi, no canvieu d’opinió contínuament.
• Encara que digui que NO, m’heu d’ajudar a que faci el que toca. Només així arribaré a descobrir el que puc o no puc f
PER QUÈ?

QUÈ EM PASSA?

M’agrada descobrir coses noves i saber per què es fan i com i quan i on… Per això pregunto constantment i espero una resposta.

COM EM PODEU AJUDAR?

Doneu-me respostes curtes, concretes i clares i que s’adaptin a la meva edat.

REBEQUERIES
QUÈ EM PASSA?

• Vull aconseguir les coses i quan no puc faig rebequeries (ploro, crido, m’estiro al terra, trenco coses…) perquè vull sortir-me’n amb la meva.
• Ho provo molt sovint i si me’n surto ja tinc el sistema per aconseguir sempre les coses.

COM EM PODEU AJUDAR?

• No perdeu la calma.
• No em consoleu.
• No em repetiu les explicacions.
• No em castigueu en aquell moment.
• SENZILLAMENT, NO CEDIU.
SEXUALITAT
QUÈ EM PASSA?

• M’agrada explorar el meu cos.
• Estic interessat/interessada en conèixer el cos dels altres.

COM EM PODEU AJUDAR?

• Ajudeu-me dient cada part del cos pel seu nom correcte.
• Respecteu la meva curiositat. És un pas de la meva evolució.
• Visqueu la meva curiositat amb naturalitat.

LA POR
QUÈ EM PASSA?

• Sovint tinc por de la foscor, de quedar-me sol/sola, dels meus somnis…
• No vull dormir sol/sola al meu llit.

COM EM PODEU AJUDAR?

• Escolteu-me, acompanyeu-me.
• Expliqueu-me les coses raonadament.
• No em feu agafar por de qualsevol cosa.
• Tingueu paciència amb mi.
• Estigueu amb mi una estona fent-me companyia al meu llit.
• Arribeu a acords amb mi: un ninot, el llum obert…
• Encara que jo vulgui venir al vostre llit, manteniu-vos ferms i no m’ho permeteu.

ELS HÀBITS

L’infant que creix en un ambient familiar i escolar favorable té ganes de fer-se gran i ell mateix marca sovint la pauta del que és capaç de fer.

ALIMENTACIÓ

QUÈ SÓC CAPAÇ DE FER!

Menjar sol/menjar sola (adonar-me del que menjo)
Iniciar-me a tallar amb forquilla i ganivet.
No moure’m durant els àpats.
No parlar amb la boca plena.
Eixugar-me la boca abans de beure.
Utilitzar el tovalló.
Començar a ajudar en la preparació d’alguns plats.
Menjar aliments variats.
Començar a conèixer els menjars més beneficiosos.
Iniciar-me en ajudar a parar i desparar la taula.
Posar-me el sucre i la beguda
Etc.

COM EM PODEU AJUDAR?

No em doneu la llet amb biberó.
No em doneu menjar triturat.
Ajudeu-me a deixar el xumet.
Doneu-me confiança a l’inici d’aquestes activitats.
Doneu-me exemple amb la vostra actitud.
Acostumeu-me a menjar variat.
Ensenyeu-me quins són els menjars més beneficiosos.
Ajudeu-me fent-me respectar els horaris dels àpats.


HIGIENE

QUÈ SÓC CAPAÇ DE FER!

Rentar-me tot sol/tota sola les mans.
Rentar-me les dents després de cada àpat.
Començar a aprendre a pentinar-me.
Rentar-me la cara després dels àpats.
Fer pipí i caca tot sol/tota sola.
Tirar de la cadena després d’anar al lavabo.
Eixugar-me el cul sense ajut.

COM EM PODEU AJUDAR?

Banyeu-me sovint.
Talleu-me les ungles un cop per setmana.
Ajudeu-me a fer aquestes coses, encara que ho faci tot sol/tota sola, m’heu d’ajudar.
M’heu de facilitar que arribi al lavabo… podeu comprar-me un tamboret.

A L’HORA DE DORMIR

QUE SÓC CAPAÇ DE FER!
Dormir sol/sola a la meva habitació.
Anar a dormir aviat i a la mateixa hora cada dia.
COM EM PODEU AJUDAR?
Acompanyeu-me a dormir i creeu un bon clima.
Procureu- que dormi de 10 a 12 hores diàries.

EL VESTIR

QUÈ SÓC CAPAÇ DE FER!
Començar a vestir-me i a despullar-me tot sol/tota sola.
Penjar la roba al penjador.
Endreçar les sabates al lloc corresponent.
Cordar botons i cremalleres.
Començar a millorar el meu aspecte personal.

COM EM PODEU AJUDAR?
Cosiu-me tires per penjar la roba.
Orienteu-me amb la roba adequada al temps i a cada ocasió.
Compreu-me roba que sigui fàcil de posar i de treure.
Ensenyeu-me a fer llaços a les sabates.
Poseu-me els penjadors a la meva alçada.

RESPONSABILITAT I ORDRE

QUÈ SÓC CAPAÇ DE FER!
Mantenir l’ordre de la meva habitació.
Recollir les joguines.
Deixar les coses al lloc corresponent.
Tenir cura dels objectes.
Acabar les tasques començades.
Tenir cura dels meus objectes personals.

COM EM PODEU AJUDAR?
Expliqueu-me la necessitat de mantenir un ordre.
Exigiu-me el respecte cap a totes les coses.
Faciliteu-me els estris per ordenar de manera fàcil (caixes, prestatges…)
Recolliu amb mi i ensenyeu-me amb l’exemple.

AUTONOMIA

QUÈ SÓC CAPAÇ DE FER!

Contestar el telèfon.
Començar a conèixer on visc (adreça, localitat…)
Començar a fer petites compres tot sol/tota sola.
Caminar tot sol/tota sola.

COM EM PODEU AJUDAR?

Ajudeu-me a saber esperar.
Inculqueu-me la necessitat d’espavilar-me tot sol/tota sola.
Mentalitzeu-me del trànsit als carrers.
No em porteu amb cotxet.

RELACIÓ SOCIAL I CONVIVÈNCIA

QUÈ SÓC CAPAÇ DE FER!

Dirigir-me i contestar amb educació.
Saludar, acomiadar-me i donar les gràcies.
Mantenir una conversa respectant el torn de paraula dels grans.
Saber comportar-me en llocs públics.
Anar a casa d’un amic o amiga.
Compartir les coses.
Respectar els materials, els jocs…
Tornar el que m’han deixat.
No llençar papers ni altres coses que embrutin el terra.
Respectar la natura.
Etc.

COM EM PODEU AJUDAR?

Ensenyeu-me a parlar bé i educadament.
Doneu-me l’exemple adequat en tot això.
Ajudeu-me a complir les normes i no a passar-les per alt.
Escolteu-me amb atenció i dediqueu-me una estona cada dia perquè jo pugui explicar-vos les meves coses.
Etc.

Intenteu no dir-me tant sovint:
… que sóc dolent/dolenta.
… que el meu germà o la meva germana ho fa millor que jo.
… que ja no m’estimeu.

Em podeu dir:
No m’agrada això que has fet!
Això està molt bé!
Ben segur que la propera vegada sortirà millor!

Ajudeu-me a fer-me gran.
Sempre l’exemple val més
que mil paraules.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *