Com redactar un text

COSES QUE S’HAN DE TENIR EN COMPTE
A L’HORA D’ESCRIURE UN TEXT

1. ADEQUACIÓ
El registre ha de ser l’adequat a la situació comunicativa
No fem servir les mateixes paraules en un examen que en un SMS
Classes de registres:
a) Culte
Escrits científics, tècnics… (metges)
El mol•lusc lamel•libranqui és conreat artificialment per l’home de molt antic…
b) Estàndard
Mitjans de comunicació, ensenyament…
Des de fa molts anys, els musclos són cultivats per l’home…
c) Col•loquial o familiar
Generalment és la llengua parlada entre gent coneguda
Els musclos es crien en granges des de fa la tira d’anys…
d) Vulgar, argot
Ordinari, malsonant…
Fot la tira de temps que hi ha tios que fan pasta engreixant musclos per jalar

2. PRECISIÓ
S’ha de dominar el lèxic del tema per fer servir les paraules més adequades
Alguns errors que cal evitar:
a) Pleonasme
Ús innecessari de diverses paraules que es refereixen a un mateix element
M’ho acaba de demanar a mi
b) Mot comodí o jòquer
Paraula de significat molt general que serveix per a tot; és millor fer-ne servir una que tingui un significat més afinat
Fer, això…
L’Agustí fa unes parets perfectes. (Construeix, aixeca…)
El Joan Ferrer fa uns quadres molt bonics. (Pinta, elabora…)
Els berguedans fem la Patum. (Celebrem…)
c) Genèric
Genèric – Paraula general que n’inclou d’altres
Específic – Paraula de significat més restringit que es pot incloure dins un genèric
genèric – específics
arbre: pi, roure, pollancre, lledoner…
moble: taula, armari, llit, prestatgeria…
fruita: préssec, cirera, pera…
Han tallat un arbre al parc de Lledó. (faig)

d) Falca o crossa
Expressió amb la comencem una frase i de fet no afegeix res al seu significat: se’n pot prescindir
S’ha de mirar de no abusar-ne:
D’alguna manera, personalment jo, el fet que…
D’alguna manera em sembla que la crisi actual…
Personalment jo crec que els toros….
El fet que avui m’hagis vingut a veure m’ha agradat molt

3. COHERÈNCIA
L’aconseguim:
1. Posant-hi tots els aspectes importants
2. No allargant-nos massa en les coses poc importants
3. Ordenant les idees; una després de l’altre d’una manera lògica
4. Pluja d’idees, esquema (mental o escrit)

Encadenament de conceptes
Una rata escombra l’escala
A l’escala hi troba una moneda

Amb la moneda es compra un llaç
Amb el llaç fa molt goig

Com que fa goig els animals s’hi volen casar
Per casar-se vol sentir la seva veu
La veu que més li agrada és la del gat. Fan el casament
Al final el casament li fa un petó i se la menja

4. COHESIÓ
S’aconsegueix evitant:
1. Errors de puntuació
Va bé recordar que:
a) No va coma entre:
subjecte i verb
verb i complement directe
b) Escrivim punt al final de frase
c) La coma serveix per:
enumeració
Un, dos, tres i quatre
He comprat patates, pèsols, carn i fruita
explicació
El senyor Gonfaus, important industrial tèxtil berguedà, va fundar la fàbrica…
vocatiu (nom)
Gemma, ja has fet els deures?
elisió d’una paraula
L’Eudald té vint anys; la Gemma, dotze.
elements fora de lloc
Aquell matí, van sortir molts boletaires…
CC de Temps –Verb – Subjecte

d) Dos punts volen dir: ara ve l’explicació
e) Guió (llarg): començament de cada un que parla en un diàleg o explicació a dins
Guionet (curt) numeració o paraules partides a final de ratlla
―Vols pujar a Queralt?
―Avui no, que tinc hora al metge.

Plovia i plovia però sota els paraigües ―era una imatge impressionant― els barrets delataven que el poble volia Patum com sempre.

Vint-i-tres papallones volaven sobre la rosa.

Vint-i-tres papa-
llones volaven sobre la rosa.

f) Parèntesi: explicació a dins
2. Verbs en temps / nombre / persona inadequats
3. Errors de tractament
tu, vostè…
4. Frases massa llargues (més de 15 o 20 paraules)

5. CORRECCIÓ
Ortografia: accents, b / v, h, …
Sintaxi (concordança subjecte verb, determinant substantiu, substantiu adjectiu…)

6. PRESENTACIÓ
Marges, separació entre paràgrafs, bona lletra…

Berga, 13 de desembre del 2012

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *