SETMANA CULTURAL: CIÈNCIA

                  Què és allò que t’ha agradat més del que has experimentat? Què t’ha sorprès? Què has aprés? Què has vist? Què t’havies imaginat? Què ha passat? Què has comprovat?  Què has contrastat? Què has inventat? Què has descobert?
Explica’ns què ha significat per tu aquesta setmana de la CIÈNCIA.

14 thoughts on “SETMANA CULTURAL: CIÈNCIA

  1. Ariadna 5è

    L’ull de vedella (de vaca) era gran i feia bastanta angúnia. El que m’ha agradat més ha sigut: l’espècie de gelatina que sortia quan hem obert l’ull, també m’ha agradat quan li hem tret el cristal·lí. Quan he vist el cristal·lí i l’he volgut treure, per un segon, m’he pensat que era una lentilla.
    M’agradaria que aquest experiment el fessin els de 2n, i després els hi féssim preguntes, sobre si els hi ha fet fàstic, què han vist,…
    VISCA LA CIÈNCIA!!!
    Adéu classe i que us ho passeu molt bé aquesta setmana???!!!

  2. Marta

    Aquesta setmana m’està agradant molt.
    És molt divertit remanar ulls, potes de pollastre, fetges, cervells…
    No m’ha agradat GENS tastar el cafè (activ. de les papil·les gustatives)
    L’experiment que m’està agradant més és el de la cuixa de pollastre (no vol dir que els altres no m’hagin agradat). Però encara em penso que m’agradarà més el bufet lliure (em penso que cada any m’ha agradat més això).
    Adéu!

  3. Guillem

    Aquesta setmana cultural m’està encantant, és la setmana cultural que més m’ha agradat, perquè fer experiments o investigar coses m’encanta.

    L’experiment que més em va agradar va ser el de la dissecció d’una cuixa de pollastre, perquè com que jo vaig estudiar l’aparell locomotor tot hi estava relacionat, amb el meu grup sense voler vam trencar el peroné, però igualment es veia bé. Em va sorprendre que els pollastres tinguin la tíbia més llarga que el fèmur. Amb el meu grup vam ordenar músculs, tendons, lligaments,… . Quan fèiem el PowerPoint i buscàvem fotos per enganxar-les, quan trobàvem fotos amb totes les coses desordenades dèiem que era un “matadero”.

    L’experiment que els de 4t ens van ensenyar de l’ou que entrava a l’ampolla sense tocar-lo el vaig fer a casa meva, perquè em va sorprendre molt.

  4. Chris

    Aquesta setmana m’ha agradat molt. M’ha agradat quan hem fet els experiments:l a dissecció de la cuixa de pollastre i la dissecció d’un encèfal.També m’hagués agradat poder fer la dissecció de l’ull però aquell dia no vaig poder venir. No m’ha agradat quan el grup s’ha canviat. Aquesta setmana cultural voldria fer-la una altra vegada. Adéu classe!!!!!

  5. Alba 5è

    Aquesta setmana m’està agradant molt.
    És molt divertit remanar ulls, potes de pollastre, fetges, cervells…No m’ha agradat GENS tastar el cafè, m’ha agradat fer les papil·les gustatives (em penso que cada any m’ha agradat més això).
    Adéu classe, un petó molt gros.

  6. Lua (Lulu)

    Hola classe,
    aquesta setmana ha significat molt per mi, perquè he aprés moltes coses.
    Una d’elles m’ha ajudat molt perquè he aprés que portant-se bé, t’ho passes més bé.
    M’ha agradat molt “disseccionar” òrgans, no em feien fàstic (l’única cosa que em fa fàstic és el VOMITAT).
    Fins aviat!!! 😀

  7. Anna, Violeta i Irene

    FEM CRESTES

    Ingredients per fer la pasta de les crestes:

    -1 polsim de sal
    -300 g de farina
    -1cullerada de llevat
    -100 ml d’aigua
    -100 ml d’oli

    Preparació per fer la pasta de les crestes(20-25 crestes si es fa bé la massa):
    Primer vam pesar els 300 g de farina i els vam barrejar amb la cullerada de llevat. Tot seguit hi vam tirar un polsim de sal, l’aigua i l’oli. Ho vam barrejar tot amb una forquilla i quan vam veure que ja estava ben barrejat ho vam abocar a la taula per amassar-ho bé. Quan ja vam veure que la massa estava ben amassada la vam embolicar amb film transparent. Ho vam posar a la nevera perquè reposés tota la nit.

    Ingredients per fer el farcit de les crestes:

    -Tonyina
    -Tomàquet
    -Formatge
    -Pernil dolç

    Preparació per fer el farcit de les crestes:

    Després de fer la pasta de les crestes vam fer el sofregit de tonyina i tomàquet per fer el farcit.

    Avui hem desembolicat el film transparent i hem amassat la massa perquè la poguéssim treballar més bé.
    Li hem posat una mica d’aigua per poder-la manegar més bé.
    Hem agafat el corró i hem allisat la massa per poder fer bé la forma de les crestes. Quan hem tingut ben allisada la massa hem fet la forma de les crestes posant una tassa de cap per vall a sobre la massa.
    Quan ja hem tingut la forma rodona feta, les hem farcit. Per tancar-les les hem doblegat per la meitat i les hem xafat amb la forquilla de la punta per tancar-les (no se n’ha de posar gaire de farcit perquè si no, quan les tanques, surt pels costats).
    Quan les hem tingut totes fetes les hem fregit amb una paella.

  8. Judith

    Aquesta setmana ha sigut genial!!
    M’ha agradat molt quan hem disseccionat l’encèfal de xai (perquè és tou i llefiscós, i aixó és divertit)
    És una llàstima que ja s’hagi acabat… Hauria de ser així cada dia, és molt divertit fer un experiment cada matí i el divendres bufet lliure no estaria malament.
    No em va agradar gaire l’activitat de les papil·les gustatives… el suc de llimona (a mi) no m’agrada gens!
    Adéu classe
    Judith

  9. Ferran

    M’ha agradat molt fer la setmana cultural, sobre la ciència.
    Ha sigut molt divertit fer tots els experiments, però tots feien un mica de fàstic però al final, ja m’agradaven i tot.
    Fer les crestes m’ha deixat les mans fetes pols de tant amassar, però després m’he recuperat, amb el menjar tot era boníssim, a la tarda quan em mirat el vídeo, m’ha semblat que era una mica, molt curt.

    L’experiment que em va agradar més va ser el de la cuixa de pollastre perquè no em va fer gaire fàstic, però el que he entés més bé ha sigut el de l’encèfal perquè he pogut distingir totes les parts, perquè ja les sabia.
    També ha sigut mol divertit quan va sortir l’oxigen del fetge i mirar a través del cristal•lí.

    Adéu

  10. Núria

    Jo he disfrutat de valent!
    Ha estat una setmana d’allò més emocionant i plena de descobertes! Si hagués de decidir-me per una de les disseccions que hem fet, possiblement, optaria per la dissecció de l’ull de vedella doncs, no ho havia fet mai i el vaig trobar d’allò més curiós: les seves textures (la plasticitat de l’escleròtica, la suavitat de la còrnia, la viscosita de l’humor vitri, … ) i el color de la retina? Quina perfecció! I només estic parlant d’un ull de vedella, eh? Haig de reconèìxer que em va encantar!
    Per cert, aquesta setmana hem fet moltes coses però, n’hi ha una que em sap greu no haver pogut fer i voldria aprofitar aquest espai per convidar-vos a que ho proveu de fer aquests dies de vacances. Què, us animeu?

    Necessiteu:
    * un rotlle de cartró del paper de Wc (aquell que queda quan s’ha acabat el paper) = farà de globus ocular.
    * un lupa petita (aquella que solen portar els estoigs)= farà de cristal·lí
    * un tallet de paper vegetal = farà de retina

    Què cal fer?
    Enganxar la lupa en un dels laterals del rotlle i el paper vegetal a l’altre.
    Mirar la pantalleta que us ha quedat en el costat on heu enganxat el paper vegetal.
    Què veieu?

    Bones vacances aprenents de científic!
    Núria

  11. Anna

    Hola,
    El principi no les tenia totes que féssim la setmana de la ciència.
    Però ara, amb els experiments, que fem, és molt divertit!
    Dissecció d’un fetge de pollastre:
    No m’esperava aquesta reacció del fetge, que sortís espuma: però després me’n vaig adonar que el fetge era sang… uns dels òrgans que té més sang.
    Dissecció d’un ull de vedella:
    Quin fàstic! Encara sort que en el meu grup hi havia l’Ari i la Marta que els hi va agradar remanar-lo. Jo vaig voler ser la que apuntava allò que anàvem observant perquè així feia alguna cosa que no fos remanar l’ull, tot i que portàvem guants… Però va ser interessant, per això es fa!
    Dissecció d’un cervell de xai:
    No sabia que el cervell tenia aquets plecs, perquè si no seria més gran…
    Ha sigut interessant, perquè tan l’ull, el fetge o el cervell, no ens el podem treure per mirar-ho.
    Intercanvi amb els de 4t.
    No sabia com fer-m’ho per passar l’ou dins de l’ampolla,i amb el plàtan encara menys.
    Els coets: em pensava que amb l’aigua a dins volaria menys, i ha sigut el revés.
    Papil•les Gustatives:
    M’ha agradat molt!!!
    Que àcida que era la llimona… l’havia tastat amb el peix… però no sola, hi a sobre després m’he menjat la sal.
    IIII… EL BUFET LLIURE:
    Avui l’hi he proposat a la meva mare de provar de fer les crestes, el cuinat, i m’ha dit que sí, ara aniré a fer-ho… però primer us vull explicar que m’ha semblat el bufet lliure!
    Les crestes van quedar… boníssimes!!! El formatge que era desfet, i les de tomàquet i tonyina que no vaig tenir l’ocasió de provar-les, però segur que també van sortir bones!
    Allò que més m’agrada a part de cuinar és que tots els amics i amigues dinem a fora!!! 😀
    Proveu de fer les crestes a casa, que segur que sortiran boníssimes!!!
    P.D.: Iiiii… BONES VACANSES, que ens les mereixem!!!!! Ah i Núria, l’intentaré fer! 😀
    Aquesta setmana… inoblidable!

    Anna

  12. Cristina

    Hola classe.
    La setmana cultural no es que sigui gaire guai perquè cada dia tenia puges i baixes. Però el video de l’esquiada va ser molt divertit.
    Adéu
    PD:Hi havien coses divertides però els experiments no em van agradar.
    Cristina

  13. Mar

    CIÈNCIA, CIÈNCIA I MÉS CIÈNCIA, VISCA LA CIÈNCIA!!!
    Una setmana fent de científics/ques, una setmana fent experiments cada matí, una setmana amb un “BUFET LLIURE” i una setmana… INOBLIDABLE!!!
    M’ha encantat fer de científica perquè he descobert tot el món de la CIÈNCIA! i això per mi es fantàstic! M’ha agradat molt fer els experiments que feiem cada matí, “cosa” que també em feien molt de FÀSTIC!!!:S
    El que em va fer més de fàstic va ser el de l’ull de vedella…:S Però en canvi, la Pilar ho feia com si allò fos una “cosa” normal!!! 😛 El que em va agradar més va ser el d’encèfal de xai perquè amb en Ferran, com que havíem estudiat tot allò de bulb raquidi, el cerebel i el cervell, vam poder veure perfectament com era de veritat el bulb raquidi, el cerebel i el cervell i això ens va ajudar molt (al menys per mi ehhh… perquè jo només ho havia vist amb fotos… i clar… jo ho volia veure de VERITAT!!!)
    El “BUFET LLIURE” em va agradar molt, tot i que vaig menjar: espaguetis i salsitxes, i coca per postres com si fos un menjar que sol haver a cole… (menys les postres clar…) 😛

    Bé el que us he dit ha sigut una “mena” de resum perquè us feu una idea del que m’ha agradat més i del que m’ha fet més fàstic.

    P.D.: Bé Núria, intentaré fer aquest experiment que dius, espero que em surti…P
    Aquesta setmana Santa ens convé i ens convenia però, ara el que fa més “pal” és ser dimarts 14…(Ja us imagineu perquè ho dic oi…?)

    Un petó i una abraçada.

    *MaR*

  14. Irene

    Aquesta setmana cultural d’interessant ho ha sigut però de fastigosa encara més.
    M’hagués agradat recular temps enrere i fer tercer… Almenys no faríem coses tant fastigoses, si no delicioses! Que si creps, que si flams, que si piruletes de xocolata, que si visitar “Can Xapa”… Em feien una enveja…
    Nosaltres cada dia anàvem a pitjor, primer la cuixa de pollastre, després el fetge, els ulls de vedella i l’encèfal de xai…! i encara per acabar-ho d’arrodonir em va tocar anar amb la Júlia i la Judith el dia que vam disseccionar l’encèfal… feien “sopa cerebrum” que deien elles… i em posaven mostres d’encèfal al full mentre jo escrivia… No podia ser pitjor!
    El que vaig trobar més interessant d’experiment, encara que també sigues fastigós va ser el de l’ull de vedella. Em va ajudar a entendre millor com és un ull i com funciona la vista.
    L’intercanvi amb quart va ser molt “guai”, jo aquell experiment de l’ou ja l’havia vist una vegada per la tele però no sabia ni perquè passava, ni com es feia, ni res, o sigui que per mi va ser com nou. L’experiment del coet em pensava que sense aigua volaria menys perquè és clar, hi ha més pes, però vaig veure que va ser al revés…
    Vaig fer l’experiment aquell que no vam tenir temps de fer-lo, fa la mateixa funció que la retina, però si no mires cap a la llum no es veu gaire bé… es veu negre, i com borrós…

    Adéu classe

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà