De que va tot això?

Que els ordinadors personals, i els seus successors (tauletes i telèfons) formen part de la vida quotidiana és un fet indiscutible.

La incorporació d’aquestes eines a l’escola ha estat un llarg camí, gens fàcil, superant obstacles com el preu dels dispositius i la necessitat convèncer a algunes (moltes) famílies i educadors. Però el pas del temps posa les coses al seu lloc: el preu dels dispositius s’ha reduït i la societat ha incorporat de manera natural aquests estris a la vida diària i no cal anar-ho justificant cada dos per tres.

Però a la dècada dels 80 (i també dels 90) la situació era força diferent i la iniciativa d’alguns grups de mestres d’arreu de Catalunya va impulsar la introducció dels ordinadors a les aules de primària. Quan tot just es començava a parlar de Moviments de Renovació Pedagògica, algunes persones amb gran entusiasme van dedicar-se a divulgar les possibilitats de la informàtica (dèiem ordinadors o informàtica, perquè fa 35 anys no es parlava ni de TIC ni de TAC).

Aquí volem recollir algunes de les iniciatives, que no són actuacions o experiències aïllades, sinó un procés continuat al llarg d’anys, que inclou molta formació (sobretot autoformació), experimentació, divulgació, treball en equip, publicacions i renovació pedagògica. Com podreu comprovar, si seguiu llegint, s’havia d’estar força boig per ficar-se en aquests embolics.

Als més joves potser us semblarà que algunes d’aquestes experiències són primitives, senzilles, simples o poc elaborades. I potser també vau patir en algun moment de la vostra infància o adolescència els experiments dels docents de l’època. Els recursos eren escassos, però ho compensàvem amb esforç, treball i molta il·lusió.

Algunes d’aquestes experiències van començar abans que el PIE (Programa d’Informàtica Educativa), creat el 1986, comencés a dotar els centres de secundària, deixant per més endavant els altres nivells educatius. L’estudi de recerca Projecte Internet Catalunya (editat per UOC-IN3), conté un capítol dedicat al desplegament i la implantació de les TIC entre 1981 i 2006, que també inclou algunes iniciatives anteriors al PIE, realitzades des d’organismes oficials com les universitats o el Departament d’Ensenyament.

Dediquem un espai a la bibliografia, amb articles i publicacions de l’època. Quan encara no hi havia Internet, ni correu electrònic la manera que teníem de compartir coneixements i experiències era fer reunions, trobades, jornades i escriure articles a revistes en paper (o en disquet).

Mireu amb benevolència i simpatia («carinyo») cada uns dels temes. Us encoratgem a que feu difusió del contingut (ara que és tan fàcil) i aprofiteu la possibilitat de fer crítica i comentaris. Tenim molt interès en ampliar i millorar aquest web i esperem que ens  ajudeu amb els vostres suggeriments i fent-nos arribar les vostres aventures, anteriors a la difusió d’Internet (a partir de 1996 el Departament d’Ensenyament va començar a facilitar l’accés a Internet als centres del sistema educatiu de Catalunya).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *