Haurem de partir de la hipótesis que els adults i els nens/es a vegades ens hem entretingut observant les entremaliadures del joc simpàtic entre gossets i gatets. Boten, salten, mosseguen, miolen, s’agafen la cua, s’enreden en cabdells de llana, en ocasions rosseguen una sabata. Sembla divertit oi?, però per descomptat els adults sabem que el que realment fan és practicar l’instint de supervivència.
Proposta didàctica amb ús de la tecnologia
M’agradaria poder tenir en compte la feina de l’escola freta ( formació CFGS Educació Infantil) i la Ludoteca ( infants i families). Intentaré fer una proposta didàctica pels dos llocs!!!
Proposo a partir del Mòdul 4: El joc infantil i la seva metodologia. En el NF 1.- El joc: concepte i teories.
Com a introducció a la proposta faré referència al dret al joc: a la Declaració dels Drets de l’infant, adoptada per l’Assemblea General de l’ONU el 30 de novembre de 1959, el dret al joc està reconegut a l’article 7 i es considera tan fonamental com el dret a la salut, la seguretat o l’educació:
Article 7 ” L’infant ha de gaudir plenament del joc i l’esbarjo, que han d’estar orientats cap als objectius definits per l’educació; la societat i les autoritats públiques s’esforçaran per promoure aquest dret”.
No podem obviar però les noves tecnologies tant en l’ambit formal com no formal.
Plantejament: El joc dels infants, és realment diferent al dels animals? Primerament fem recerca i veiem el vídeo: por qué juegan los animales?
Desenvolupament: per les alumnes CFGS faràn lectura, anàlisi intentant identificar les similituds i les diferències entre el joc dels animals i el joc humà, mitjançant un power-point exposaran les seves reflexions intentant la participació i el debat amb les altres companyes de classe. Posteriorment i de manera transversal podrien realitzar al mòdul 6 al NF5.- La psicomotricitat. Una sessió pràctica amb nens i nenes de 3 anys a la Ludoteca d’en Blai on hauran d’utilitzar les noves tecnologies ( música, imatges visuals d’accions de diferents animals, llums…) alhora que dinamitzen la sessió amb els infants.
La finalitat d’aquesta proposta podria ser compartir amb les famílies i els infants a partir d’un berenar a la Ludoteca i visualitzant la sessió de psicomotricitat ( prèviament havent formalitzat els pares i mares el consentiment de drets d’imatge dels seus fills/es) i per tant, podríem arribar a l’objectiu d’aquesta proposta i com a avaluació o conclusió : que jugar és realment important no tan sols per sobreviure, sinó perquè també proporciona l’oportunitat de practicar rutines i seqüències del comportament que després formen un conjunt de destreses i l’habilitat per resoldre els problemes de la vida.
Personalment penso que les noves tecnologies per aquesta proposta que plantegem és un benefici i un recurs necessari per poder-la portar a terme tant nosaltres com a professionals , com pels infants i les seves families.