QUÈ SÓN? A L’ESCOLA?
Què són els blogs educatius?
Primer de tot un blog és aquell espai en línia que es recopilen cronològicament missatges d’un o varis autors amb una temàtica en particular. El caracteritzen la interactivitat que es dóna en temps real i que fa que es generin comentaris a partir dels temes proposats. Es desenvolupa dins d’un context informal.
Els blogs educatius (edublogs) són aquells blogs que tenen com a objectiu principal recolzar els processos d’ensenyament-aprenenetatge en un context educatiu determinat. El seu principal objectiu és educatiu.
Trobem diferents programes on-line que permeten crear blogs educatius, gratuïts i que només demanen registrar-se: www.blogspot.com, www.wordpress.com, com als més destacables.
Des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya es promou l’ús del wordpress a través de la plataforma blocs.xtec.cat, un espai dedicat a l’educació pels professionals de l’ensenyament de Catalunya.
Anàlisi de blogs educatius
L’ús de blogs a nivell educatiu està molt i molt generalitzat. En trobem de molts i molts tipus, i de contingut ben divers.
Segons l’anàlisi feta per J. Prieto Pariente podríem classificar l’ús dels blogs educatius en:
1. La seva utilitat:
a. Com espai on posar continguts a internet:
i. continguts que el professor pot utilitzar a l’aula
ii. continguts que podem facilitar als alumnes i les seves famílies per afavorir els processos d’ensenyament-aprenentatge.
b. Compartir materials elaborats pels alumnes. Ja no són només lectors, també són autors.
c. Per informar i recollir informació de les activitats escolar proposades.
d. Fomentant el treball cooperatiu i col•laboratiu entre els alumnes.
e. Com a diari d’aula, on el professor i alumne revisen el què han après i treballat i en fan partíceps a la família.
f. Com un espai on portar a terme un projecte: amb enllaços, recursos…
2. La seva edició (qui el publica):
a. El publica un sol professor i els alumnes es limiten a visitar el blog.
b. Els membres del centre educatiu, ja que s’entén com un espai on es comuniquen a les famílies les notícies, activitats, projectes… és a dir, tota l’actualitat relativa al centre.
c. Docents de diferents centres educatius.
d. El professor conjuntament amb els alumnes.
e. El mateix alumne, quan aquest blog s’entén com el seu Portfoli.
De totes formes, analitzant la situació de diferents blogs educatius hi ha molta diversitat i varia molt segons l’etapa educativa.
Les característiques que tindrà un blog dependrà molt de:
- a qui vagi destinat
- qui l’escrigui
- quin objectiu es proposi amb el blog
- quina vida té prevista el blog
- el domini de recursos web 2.0 de l’administrador/editor del blog
Els blogs a la comarca del Gironès
Amb data del 10 de desembre del 2011 es van visitar els blogs d’educació infantil de la comarca del Gironès. A grans trets, podem dir que els blogs que es troben tenen com a característiques:
- blogs generats a partir de blocs.xtec.cat
- Els blogs a les escoles s’organitzen, en la gran majoria de casos, per cicles.
- Aquests no específiquen qui els elabora, sinó el grup a qui pertanyen (el grup d’alumnes).
- La majoria d’entrades dels blogs es fan per explicar activitats dutes a terme amb els nens com poden ser fotografies d’excursions, de la festa de la castanyada, de ballar una dansa… Hi ha pocs blogs de les escoles que presentin recursos en xarxa per treballar els continguts de les aules o que estimulin la participació de les famílies.
- Ens trobem un gran nombre de blogs que no s’actualitzen regularment (poden passar un mes, dos mesos de l’última entrada).
Sobre aquesta anàlisi dels blogs us deixo aquest enllaç on es pot trobar informació més detallada dels blogs així com de models de blogs.