BLOGS EDUCATIUS

UNA EINA D'APRENENTATGE I COMUNICACIÓ A ED INFANTIL I ED PRIMÀRIA
  • rss
  • PRESENTACIÓ
  • PER QUÈ? FEM-NE UN!!!
  • QUÈ SÓN? A L’ESCOLA?
  • AMB ESTIL
  • ORGANITZACIÓ
  • DADES BÀSIQUES
  • EINES 2.0
  • BLOGS PER MIRAR
  • GLOSSARI
  • WEBGRAFIA

10. APARTATS DEL PROJECTE

M.ANGELS | 27 octubre 2011

Quan vaig presentar el projecte ho vaig fer d’una forma general.

Els apartats en què m’agradaria aprofundir són:

LES TIC I EL CURRÍCULUM

Objectius: Valorar la presència de les TIC i de la competència digital en el currículum actual del sistema educatiu.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Definir i concretar què és la competència digital.
  2. Analitzar els documents normatius de l’actual Sistema Educatiu en relació les TIC i la competència digital.
  3. Reflexió sobre la seva presència i quina implicació comporta en la programació anual i d’aula.
  4. Definir quins principis legislatius referits en TIC cal tenir presents en tota programació.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
–          Pauta d’anàlisi amb les paraules clau dels diferents documents educatius.
INDICADORS D’AVALUACIÓ o ELEMENT FINAL
–          Taula identificativa dels principis, continguts, capacitats que basen el sistema educatiu que defensen i aposten per l’ús de les TIC a les aules.

LES TIC I ELS PRINCIPIS DE L’ENSENYAMENT-APRENENTATGE (constructivisme)

FASE n : 2 ELS BLOGS I LES TIC DES D’UN PLANTEJAMENT CONSTRUCTIVISTA DE L’EDUCACIÓ

DATA:  OCTUBRE – NOVEMBRE

HORES: Treball de Recerca (20h)

Objectius:

  • Definir els principis educatius del sistema educatiu: constructivisme, aprenentatge bastida…
  • Reflexionar sobre com aporten un ús adequat de les TIC des dels principis de constructivisme  a l’assoliment de les capacitats d’etapa i al desenvolupament del currículum.
  • Reflexionar sobre la presència de les TIC en les programacions d’aula així com en les metodologies educatives.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. 1. Analitzar i reflexionar sobre els principis que defineixen el constructivisme i altres principis educatius actuals.
  2. 2. Valorar sobre la possibilitat d’utilitzar les TIC per afavorir els aprenenetges tot respectant els principis educatius actuals. 
  3. 3. Lectura de llibres, articles i legislació adequada.  
  4. 4. Anàlisi de programacions d’aula : per observar presència de les TIC, ús, plantejament….
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
– Pautes d’observació
INDICADORS D’AVALUACIÓ o ELEMENT FINAL
–          Definir una llista d’indicadors/pautes/principis que permetin definir elements i activitats TIC que fomentin l’ensenyament-aprenentatge constructivista.  

 

EL PLA TAC D’ESCOLA

FASE n : 3 ELS BLOGS DINS DEL PLA TAC D’ESCOLA

DATA:  OCTUBRE – DESEMBRE

HORES: Treball de Recerca (30h)

Objectius:

–          Conèixer i definir:

  • Què és el pla tal i quins elements conté.
  • Quins principis basen les decidicions que afecten al Pla TAC d’escola
  • Quina legislació actual cal tenir en compte en el PLA TAC
  • Quins criteris cal tenir en compte en l’ús de blogs educatius: seguiment, continuïtat, línia d’escola, control d’adreces de correu, contrasenyes…
  • La relació existent entre el PLA TAC i la programació anual de centre.

 

ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Anàlisi del PLA TAC on es porta a terme el projecte en relació a la seva realitat.
  2. 2. Valoració, si és possible, d’altres PLA TAC.
  3. 3. Definir els elements d’un PLA TAC d’escola i actuacions a prendre.
  4. 4. Concretar els criteris i principis relacionats amb les TAC a l’escola.
  5. 5. Anàlisi de la programació d’aula en funció del pla TAC
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. 1. Entrevistes
  2. 2. Pautes d’observació
INDICADORS D’AVALUACIÓ o ELEMENT FINAL
–          Definir un model de PLA TAC teòric que té en compte els criteris i principis analitzats.   

 

EL BLOG EDUCATIU

FASE n : 4 BLOGS EDUCATIUS

DATA:  SETEMBRE – DESEMBRE

HORES: Treball de Recerca (50h)  – Treball pràctic 20h

Objectiu:

Elaborar un blog educatiu “model” que faci un ús de les TIC per fomentar l’aprenentage i la comunicació.

 

ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Analitzar els diferents blocs educatius que es troben a la xarxa d’aquí i d’altres zones. Fer-ne un registre a partir d’una pauta d’observació.
  2. Descobrir un blog educatiu –blocs.xtec.cat-. Quines característiques té, com funciona, com s’organitza, quins elements té…
  3. Elaborar un blog educatiu segons els principis treballats en les fases anteriors: principis de fomenten el constructivisme, la programació d’aula, el PLA TAC d’escola…
  4. Portar a la pràctica l’ús del blog amb un grup d’alumnes i els seus pares.
  5. Anàlisi i reflexió del seu ús, facilitat, practicitat i utilitat per part dels usuaris.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
–          Entrevistes

–          Pautes d’observació

INDICADORS D’AVALUACIÓ o ELEMENT FINAL
–          Elaborar un model possible de blog educatiu a Educació Infantil.    

 

EL BLOG I LES FAMÍLIES

FASE n : 5 BLOGS I FAMÍLIES

DATA:   DESEMBRE – GENER

HORES: 20h

Objectiu:

–          Reflexionar sobre com interactuen els pares a l’etapa d’educació infantil. Quines necessitats troben, quina comunicació reben de l’escola, quina obertura…

–          Conèixer la situació real d’un grup de pares en relació a les noves tecnologies i els blogs.

–          Proposar un projecte d’intervenció/interacció/comunicació amb un grup de pares d’un grup escolar (P3 d’Educació infantil) a través del blog.

 

ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Anàlisi a partir de diferents entrevistes, lectures sobre la relació que estableixen les famílies amb l’escola a l’etapa d’educació infantil.
  2. Valorar quines mancances i necessitats hi ha.
  3. Definir un model de projecte d’interacció basat amb l’ús del blog: propostes aportacions. Com, Quan, Què, Per què, Qui…
  4. Realització d’activitats concretes del projecte.
  5. Valoració de la resposta de les famílies.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
–          Entrevistes

–          Pautes d’observació

INDICADORS D’AVALUACIÓ o ELEMENT FINAL
–          Activació i participació en el blog per part de les famílies.    

 

UN GLOSSARI DE TERMES

FASE n : 6 GLOSSARI DE TERMES RELACIONATS AMB EL MÓN DELS BLOGS

DATA:   GENER

HORES: 20h

Objectiu:

–          Fer un llistat de tots aquells mots relacionats amb els blogs i que poden ser de difícil comprensió per qui sigui un usuari de pas en l’ús de blogs.

–          Descripció amb un llenguatge clar i senzill d’aquestes paraules, enllaçant-les amb links d’interès.

 

ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Recollir al llarg del projecte aquelles paraules noves, desconegudes i de difícil comprensió.
  2. Fer-ne un llistat amb la seva descripció i links d’interès a través de la informació que trobem a internet.
  3. Elaborar un mapa conceptual que relacioni aquestes paraules, donant-les-hi coherència i significat (si és possible). 
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
–          Graella d’observació.
INDICADORS D’AVALUACIÓ o ELEMENT FINAL
–          Glossari final.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot i que em vaig proposar unes dates per anar fent cada un dels apartats he de reconèixer que és una feina que no estic fent ben feta. El blog educatiu és el que està prenent més força i comença a ser important l’apartat amb les famílies. La raó d’això és que vaig considerar important que ja hi fos des de l’inici del curs escolar, que fos viu i que impliqui a les famílies -cosa que volem concretar en la reunió de pares que farem el proper 10 de novembre-.

De totes formes, vaig treballant en els altres apartats però no d’una manera tan intensa com el quart i el cinquè.

Categories
PROJECTE, REFLEXIONS
Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

« 9. REFLEXIONANT SOBRE ETIQUETES I CATEGORIES 11. REFLEXIÓ 2 »

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

QUI EL FA?

Jo, M. Àngels Aymerich Illamola, mestra d'educació infantil i que creu en les possibilitats de les TIC a l'educació, per millorar els processos d'ensenyança, adaptar-los, fer-los funcionals i vius, així com per obrir les escoles.
Aquest blog és fruit d'un petit treball de recerca i investigació sobre les possibilitats dels blogs educatius a l'etapa d'educació infantil.
Hi trobareu propostes i recomanacions.
6/01/2012

APARTATS

  • PRESENTACIÓ
  • PER QUÈ? FEM-NE UN!!!
  • QUÈ SÓN? A L’ESCOLA?
  • AMB ESTIL
  • ORGANITZACIÓ
  • DADES BÀSIQUES
  • EINES 2.0
  • BLOGS PER MIRAR
  • GLOSSARI
  • WEBGRAFIA

REFLEXIONS PRÈVIES

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox