1. Qui som i què fem?

Abans, però, ens agradaria presentar-nos. La nostra escola actualment està dotada de dos mestres especialistes) en Pedagogia Terapèutica (Educació Especial, que som la Griselda (griselda.abril@escolaaloc.cat), encarregada d’atendre els alumnes de Cicle Infantil, Cicle Inicial i la Mònica (monica.artigas@escolaaloc.cat), de 3r a 6è de primària.

Com és el nostre dia a dia a l’escola……Tal com ho especifica en les instruccions d’inici de curs,  les nostres funcions  en centres públics són:

  • Donar suport als alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) perquè puguin participar en les activitats del Centre, i també aplicar programes de treball preparats pel tutor o tutora o especialistes i participar en l’elaboració i aplicació de tasques específiques relacionades amb l’autonomia personal, l’adquisició d’hàbits d’higiene, les habilitats socials, la mobilitat i els desplaçaments, l’estimulació sensorial, les habilitats de vida, la transició a la vida adulta i preparació per al món laboral, l’escolaritat compartida en centres ordinaris i centres d’educació especial, etc.

La nostra intervenció es centra en el els  àmbits següents:

En relació amb l’alumnat:

  • Realitzem tasques preventives la més àmplia possible.
  • Potenciem el treball d’aquelles capacitats, necessàries pel desenvolupament personal, establertes com a prioritàries a l’adaptació curricular. 
  • Atenem els alumnes amb necessitats educatives especials: alumnes amb dictamen, alumnes  amb trastorns d’aprenentatge: dislèxia, TDAH i alumnes amb altes capacitats.
  • Intervenim dins l’aula ordinària, conjuntament amb el tutor/a, per oferir una atenció més individualitzada als alumnes que ho requereixin.
  • Intervenim en situacions escolars de treball individual o de petit grup fora de l’aula ordinària.

En relació amb l’escola:

  • Elaborarem un Pla d’actuació anual que queda reflectit dins la Pla Anual.
  • Mantenim una coordinació estable amb l’Equip Directiu per tal de planificar, seguir i avaluar la tasca desenvolupada per la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD).
  • Participem,  elaborem i revisem els documents generals de Centre.
  • Mantenim una coordinació estable amb l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP) i facilitem  la relació amb la resta de Claustre.
  • Potenciem, facilitem i coordinem la intervenció en el Centre dels serveis externs. 
  • Participem en l’elaboració d’adaptacions curriculars, conjuntament amb els mestres tutors i amb la col·laboració de l’EAP.
  • Ens coordinem i vetllem per relació entre serveis externs i tutors/es, família. 
  • Recollim les demandes tant a l’EAP com d’altres Serveis i fem el traspàs i devolutiva. 
  • Proporcionem als mestres tutors i els especialistes elements d’informació sobre l’actuació dels alumnes a fi d’adaptar i millorar-ne el procés d’aprenentatge.
  • Participem en les reunions que permetin la coordinació amb els equips docents del centre i, quan escaigui, amb els altres serveis (EAP, CDIAP, CSMIJ, etc.). 
  • Ens formem i participem en les activitats de formació que tenen relació amb les nostres funcions.
  • Quan es considera necessari aquests podem participar en les entrevistes amb les famílies.

SERVEIS EDUCATIUS QUE PARTICIPEN EN EL DIA DIA  A L’ESCOLA:

  •  Equip d’ATENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA EAP: L’Equip d’assessorament i orientació psicopedagògic,  dóna suport al professorat i als centres educatius en la resposta a la diversitat de l’alumnat i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials, així com a les seves famílies

A la nostra escola acudeix un dia a la setmana (dijous) al matí i 1 dimecres a final de mes, també al matí. Al llarg del curs es regeixen per les directrius marcades al Pla Anual de les funcions de l’EAP, consensuat amb l’Equip Directiu de l’escola. Cada setmana segueix un pla de treball marcat per les Mestres d’Educació Especial (MEE), ateses les peticions/prioritat, CAEI que és susceptible de modificar si la situació així ho requereix, estructurat de la següent manera:

  • Sessions d’avaluació a l’aula.
  • Revisió de les demandes d’intervenció per part dels diferents tutors. 
  • Detecció de nous casos.
  • Aplicació de proves diagnòstiques.
  • Seguiment dels casos ja diagnosticats.
  • Reunions amb les famílies que ho sol·licitin.
  • Coordinació amb els tutors.
  • Fer la devolutiva de resultats i observacions a tutors/es o MEE.
  • Reunió de coordinació amb les MEE de forma setmanal, i mensual amb la CAEI (Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva).
  • Redacció d’informes. 
  • Petició i coordinació amb serveis extern, si s’escau.
  • Derivació de casos a altres instàncies. 
  • Col·laboració en l’elaboració de les diferents adaptacions.

La persona assignada a la nostra escola és la Meritxell Lleal i la seva adreça electrònica de contacte: a8900254@xtec.cat

Servei Educatiu Alt Maresme:

C/ Extremadura, 27
08397 Pineda de Mar
937625004
  • AUXILIAR D’EDUCACIÓ ESPECIAL: Un altre recurs necessari per què l’escola inclusiva sigui possible és la figura de l‘Auxiliar d’Educació Especial, que també es coneix amb el nom de vetllador/a. La funció principal que té el vetllador/a és donar suport a l’alumne amb necessitats educatives especials amb manca d’autonomia personal i social molt greu i en casos greus de trastorn de la conducta. La nostra escola disposa d’unes hores d’atenció a alumnes amb algunes de les necessitats descrites. 

 Les tasques a desenvolupar principalment són:

–  Ajudar l’alumne en els seus desplaçaments a l’aula i pels espais del centre en general amb el seu mitjà de mobilitat (cadira de rodes, caminadors, bastons, etc.), si fos el cas, per garantir la participació de l’alumne en totes les activitats

–    Donar suport a la higiene personal dels alumnes objecte de la seva atenció (canviar bolquers, dutxa, acompanyar WC…).

–   Tenir cura de les pròtesis que porta l’alumnat: vetllar pel seu bon ús i procurar que es mantinguin en bones condicions. 

–   Donar suport en els desplaçaments a l’exterior, en les sortides escolars i les activitats complementàries del centre (piscina, colònies, teatre, sortides en general…).

– Realitzar contenció física en aquells alumnes que no poden auto controlar-se i a més, presenten fugues, agressions o autolesions.

La petició d’aquesta figura sempre la durà a terme el membre l’EAP, sempre i quan el cas reuneixi els requisits i siguin considerats casos greus.

  • CREDA (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius):  són serveis de suport als centres educatius en l’adequació a la resposta educativa davant les necessitats que interfereixen en el desenvolupament personal, social i curricular de l’alumnat amb dèficit auditiu, trastorn específic del llenguatge i/o la comunicació.

(XARXA) RECURSOS PERSONALS EXTERNS AL CENTRE:

L’Escola manté contactes amb diferents organismes, entitats i professionals, tant públics com privats, que actuen o poden actuar sobre l’alumnat amb NEE i necessitats de compensació educativa del Centre, per aconseguir una coordinació i seguiment efectius en la consecució dels objectius proposats.

CDIAP: Centre de Desenvolupament i Atenció Precoç (El nostre Centre depèn del CDIAP de Blanes).

CSMIJ: Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (Ubicat a Calella).

EPLM: Equip Psicològic i Logopèdic Municipal (Servei que ofereix l’Ajuntament de Pineda de Mar).

SERVEIS SOCIALS: Col·labora amb el Centre dins les Comissions Socials i seguiment de famílies amb risc d’exclusió social.

CENTRES PRIVATS: Consultes i gabinets privats de professionals relacionats amb l’educació, els quals es té de referència per possibles derivacions dels alumnes.

ALTRES ESPECIALISTES (ORL, PEDIATRES, ETC): derivacions a especialistes, tant de l’àmbit públic com privat. 

 

          “La educación es lo que sobrevive cuando lo aprendido ha sido olvidado”.
-B. F. Skinner