2. Com treballem?

DELS 3 ALS 6 ANYS 

AVALUACIÓ INICIAL 

A l’inici de cada curs escolar, es passa una prova individual i es fa una observació i valoració que permet visualitzar les necessitats de cada alumne i, posteriorment poder valorar les dificultats més importants i personalitzar les atencions i actuacions.

.

ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE ORAL

Fixar-nos en el llenguatge oral és de vital importància, perquè aquest és un instrument indispensable per a la cognició i l’aprenentatge. Quan un infant presenta dificultats de llenguatge oral, és molt més probable que tingui més dificultats a l’hora d’assimilar i entendre els continguts escolars, perquè el llenguatge ja no funciona com a instrument d’aprenentatge.

  • Grups reduïts d’expressió oral:

En grups reduïts, treballem l’expressió oral i l’ampliació i el reforç del vocabulari per tal d’estimular el llenguatge i la comunicació dels alumnes a partir d’activitats manipulatives, significatives i vivencials. D’aquesta manera, podem detectar de manera preventiva dificultats del llenguatge i evitar possibles dificultats d’aprenentatge en un futur.

  • Grups de llenguatge internivells: 

La Pandèmia que estem vivint i la importància de mantenir el grup bombolla estable, impossibilita treballar amb grups internivells. Malgrat això, els grups de conversa amb alumnes de diferents edats són una eina molt potent per tal de potenciar l’expressió oral dels infants, sobretot en edats primerenques, on els més grans ajuden i fan de model als més petits.

 

LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA COM A BASE

LA DISCRIMINACIÓ AUDITIVA I FONÈTICA

  • La discriminació auditiva

A partir de jocs i activitats vivencials, treballem la diferència entre soroll, so fort i fluix i silenci, la importància d’estar en silenci per mantenir l’atenció, les diferències i semblances dels sons habituals, la identificació de sons de la natura, animals, fets i fenòmens de la vida diària tant a casa com a l’escola.

 

La pissarra digital  (PDI) ens permet treballar la discriminació auditiva  amb els sons no tan habituals per nosaltres, com són els de la natura o animals. 

  • La discriminació fonètica:

Disposem també de material manipulatiu i atractiu pels alumnes amb el que treballem la discriminació fonètica, per exemple entre vocals i consonants, els sons inicials i finals i la seva classificació, sopes de lletres, la llargada de les paraules, etc. 

Aquest tipus de material ens permet també, treballar per racons o espais d’autoaprenentatge fent protagonista a l’alumne del seu propi aprenentatge, potenciant l’autonomia i la iniciativa personal. 

 

La pissarra digital també ens ofereix l’oportunitat de treballar amb una àmplia varietat de recursos i activitats, que en cas de confinament, els infants ja estan familiaritzats amb aquest recurs i saben com seguir treballant des de casa.

LA IMPORTÀNCIA DE L’ARTICULACIÓ 

A partir de l’explicació de contes pensats i creats per treballar la fonologia, treballem diverses pràxies (linguals, labials, paladars i mandibulars) per potenciar el desenvolupament de la mobilitat i agilitat dels òrgans bucofacials que intervenen en l’articulació dels fonemes.

També ens agrada molt treballar a partir de jocs d’imitació de sons, on els infants han d’imitar onomatopeies (Pluja: clic, clic, clic; Despertador: riiiiing, riiiiing; Vent: sssssshhh, ssssshhh, etc) que serveixen, tant per preparar com per reforçar l’articulació de determinats fonemes.

 

Dels 6 als 12 anys

Quan l’alumne fa el salt d’Etapa, a la Primària, que comprèn  les edats de 6 a 12 anys. Aquesta etapa és la primera de l’ensenyament obligatori i s’estructura en 3 cicles (Inicial, Mitjà i Superior) i té unes característiques específiques i essencials des del punt de vista del procés d’aprenentatge i educatiu. Les finalitats bàsiques d’aquesta etapa educativa són proporcionar a l’alumnat un marc d’aprenentatges instrumentals per desenvolupar les capacitats de sociabilitat, de relació i descoberta d’un àmbit físic i afectiu adequat a les seves característiques i a les seves experiències prèvies.

L’escola no és l’única que proporciona aquest marc, ha de tenir en compte que el comparteix amb la família i l’entorn, però sí que hi té unes responsabilitats específiques.

La intervenció que es fa com a  l’etapa Infantil és global, la que pretén donar resposta a les situacions reals d’un centre escolar, a les necessitats sorgides de les reunions d’avaluació, a les demandes formulades pels pares als tutors o especialistes i a les peticions de la comunitat.

Tot el treball que es fa dins o fora l’Aula d’Educació Especial (AEE) i Aula Ordinària (AO)  sempre es fa en coordinació entre tutors/es-especialistes i MEE, a l’hora de planificar estratègies i recursos per treballar amb els alumnes concrets. En algun moment, algun dels nostres alumnes necessitaran algun recurs tipus adaptació (curricular, metodològica, etc.) per assolir aprenentatges i a partir d’aquí es concreta el Pla de Treball per a cada un d’ells de manera global o personalitzada intentant pal·liar les seves dificultats.

Com ho fem? Doncs es valora el cas i les seves dificultats i es valora si cal fer un treball específic a dins AEE o en gran grup a l’AO.  Normalment es treballen les dues àrees instrumentals per excel·lència, la llengua (introducció i consolidació del procés de lectoescriptura, tipologies textuals, ortografia, etc.) i les matemàtiques (raonament, lògica, càlcul, etc.), sense deixar de banda altres aspectes que engloben tot procés d’aprenentatge com:

  • La Percepció.
  • L’Organització Espaial.
  • La Memòria.
  • La Lateralitat.
  • La velocitat de processament.
  • La seqüenciació temporal.
  • El Raonament.
  • L’Atenció.

A l’Àrea de llengua, fem ús de material com…

LECTOESCRIPTURA

LECTURA PROGRESSIVA: Es fa ús de llibres/contes de lectura progressiva, els quals  contenen textos de dificultat creixent i d’extensió controlada per facilitar-ne la lectura i la comprensió partint dels nivells d’aprenentatge dels alumnes.
Les lectures són força variades i permeten a l’alumnat adquirir diversos coneixements de tipus cultural i social, més enllà dels estrictament lingüístics.  Parteixen de l’ús de la lletra de PAL a la Lligada.

 

ESCRIPTURA ( PARAULA-FRASE-TEXT):

 

Quan apareixen les dificultats en aquest procés? 

La lectura i l’escriptura constitueix o haurien de constituir un dels aprenentatges més importants que realitza la persona.

Saber llegir, escriure i entendre el que llegim és el vehicle que ens permet comunicar-nos, expressar-nos i adquirir i construir el coneixement.

Per això és important iniciar correctament el procés d’aprenentatge de la lecto-escriptura, encara que no sempre és possible, i hi ha molts infants que presenten dificultat per a l’adquisició d’aquest aprenentatge. Sempre la detenció precoç i en conseqüència el seu tractament és una garantia d’evitar “mals majors”: baixa autoestima, sensibilitat emocional i possible fracàs escolar, en aquells nens que ja inicien una lectura i una escriptura deficitària.

Alguns dels símptomes, que depenent de l’edat del nen, ens poden posar en alerta que alguna cosa no està funcionant adequadament són:

  • Retard en aprendre a parlar amb claredat
  • Retard lector
  • Baixa velocitat en lectura oral
  • Errors freqüents (omissions, substitucions, inversions): de lletres, paraules o frases

Així les confusions poden ser: d x b; b x g; p x q; o x n; g x p; d x pàg.

Omissions de lletres: tingues x tren; carte x cartell; pèl x pèls;…

Inversions de síl·labes: barzo x braç; pader x pare; Drala x borda.

  • Pobre nivell de comprensió lectora que dificulta l’aprenentatge en altres àrees per exemple: resolució de problemes de mates, comprensió en la història …
  • Freqüentment s’inventen paraules en llegir
  • Dificultat de seguir la lectura: salts de línia, suport de la lectura amb el dit
  • Falta de ritme i entonació en la lectura que dificulta la comprensió
  • Tendència a la tartamudesa o bloquejos quan el nen llegeix en veu alta
  • Simptomatologia en l’adquisició i desenvolupament de l’escriptura
  • Escriptura en mirall (d x b; p x q; I X 3, 7 X F;…)……

És important realitzar un correcte diagnòstic per garantir l’èxit de la reeducació terapèutica. Un cop determinat l’origen o la causa que està provocant aquestes dificultats en l’aprenentatge de la lecto-escriptura, és important, valorar en quin nivell de lectura i escriptura es troba el nen per poder determinar i iniciar l’enfocament reeducatiu amb l’objectiu que el nen adquireixi el nivell òptim de lectura i escriptura i amb això garantir el seu èxit acadèmic i personal.

Importància del treball conjunt entre ESCOLA-FAMÍLIA

La família adquireix un rol i una responsabilitat molt important durant tot el procés de la lectoescriptura de l’infant. És per aquesta raó que seran ells/es qui seran els majors models dels més petits i per tant cal que tinguin un bon referent a les seves llars. Amb activitats quotidianes com agafar un conte i llegir conjuntament, fer una lectura individual, llegir pel gust de llegir, etc. faran que els nens i nenes vagin interioritzant aquest aspecte i a poc a poc i mostrin més interès. Per altra banda, també és important que família i escola actuïn amb les mateixes pautes, i per tant que la família sàpiga quins són els passos d’aprenentatge i la forma com es treballarà a l’escola, ja que si no es podria estar ensenyant de dues maneres diferents i crear un desordre en l’infant. Cal que la família sigui partícip i coneixedor de tot el procés de lectoescriptura dels seus infants.

LES MATEMÀTIQUES

S’intenta que els infants s’apropin a les matemàtiques d’una manera lúdica a través de diferents propostes amb material manipulatiu, competencial, àbacs, reglets,  i d’altres a través dels quals guanyen agilitat de càlcul mental, així com fan el pas previ cap als algoritmes.

Des del treball de descomposició numèrica de l’1 al 10 i la seva consolidació els ajudarà a fer-se més àgils en càlculs majors quan descobreixin que en el pas a les desenes, centenes i milers només és qüestió d’afegir zeros.

A través dels materials els infants van trobant les seves pròpies estratègies de càlcul; cada un i cada una a la seva manera les que els siguin més fàcils. Jugant i fent servir els materials en grup s’ajuden i comparteixen aquestes estratègies.

També introduïm les matemàtiques a través dels diferents jocs de taula i reptes. L’infant té la necessitat de jugar i a través del joc viu diferents emocions que l’ajuden a anar consolidant conceptes que ja han estat treballats prèviament a l’AO (Aula Ordinària) o que s’introdueixen a través d’un joc determinat.

En el joc intervenen diferents factors; escoltar, llegir i comprendre les regles dels jocs, fer comptatge del material i tenir-ne cura, interactuar amb els companys i companyes de joc i aprendre a acceptar que en el joc a vegades es perd i a vegades es guanya. Tot i que el missatge de fons volem que sigui que durant aquesta hora, sempre guanyem tots, ja que  guanyem en aprenentatges.

Us compartim la llista de jocs i materials que hem fet servir amb els infants; així com altres pàgines web de referència que us poden ajudar a acompanyar els vostres fills i filles en l’aprenentatge de les matemàtiques. Poder dedicar estones en família per jugar és una molt bona manera de guanyar en comunicació i temps de qualitat.

Es parteix d’un treball global i competencial.

TANGRAM:https://aprendiendomatematicas.com/tangram-juego-geometrico/

TAULES DE MULTIPLICAR
ÀBAC: https://www.superprof.es/blog/materiales-para-que-los-ninos-aprendan-mates-divirtiendose/
REGLETES Cuisenairehttps://aprendiendomatematicas.com/regletas-de-cuisenaire-que-son-y-actividades-matematicas/

Matemàtiques Competencials:  S’aposta pel material que edita l’editorial Santillana, la qual presenta una col·lecció de quaderns de matemàtiques com una eina que es proposa contribuir, amb un nou model didàctic, al desenvolupament de les competències matemàtiques.

El mètode DECA consta de cinc quaderns de 2n a 6è de Primària, i està basat en un nou sistema per reforçar i refermar un dels objectius fonamentals d’aquesta etapa: aprendre a resoldre problemes de matemàtiques.

TREBALL COORDINAT VIRTUAL

El curs 20-21 el Claustre proposa anar introduint una nova eina de treball basada en noves tecnologies i que tan bé ens ha anat en moments de confinament a casa. Ens referim al Chromebook.

Un ordinador personal que treballa amb el sistema operatiu Google Chrome OS i que utilitza el navegador web Chrome. Arrenca en 8 segons i tots els continguts (documents, aplicacions, etc) s’actualitzen de forma automàtica. Estan pensats per treballar sempre en el núvol. És necessari tenir un compte gmail associat. Tot el contingut personal de gmail, s’hi pot accedir des del Chromebook de l’alumne o des de qualsevol ordinador accedint al compte gmail. Una altra avantatge és que es poden utilitzar totes aquestes eines des de qualsevol dispositiu. No cal que sigui des del Chromebook de l’alumne. Tant l’alumne com el mestre, té tota la seva feina al núvol i des de qualsevol dispositiu hi entra amb el seu usuari de gmail. L’inacabable món de les aplicacions de Google són un avantatge indiscutible per a tot el món educatiu. Crear documents, compartir-los amb els companys, amb qualsevol mestre de l’escola, la facilitat de la comunicació, la senzillesa de les eines, etc.

Canviem la manera com aprendre matemàtiques????

https://www.youtube.com/watch?v=BwQzdAKAAPw