EL LLENGUATGE I LA COMUNICACIÓ ORAL
A continuació us presentem ESTRATÈGIES PER AFAVORIR EL LLENGUATGE I LA COMUNICACIÓ ORAL DELS INFANTS I SIGNES D’ALERTA, que ha estat realitzada per l’equip del Programa de Cooperació Territorial d’Educació Inclusiva (PCTEI). Aquesta infografia va dirigida a totes les famílies dels centres educatius. Esperem que aquestes recomanacions us puguin ser útils:
TREBALLEM LES EMOCIONS A CASA
Les emocions són importants, i cal treballar-les tant a l’escola com a casa. L’educació emocional afecta el desenvolupament dels infants, ja que afavoreix l’autoconeixement, predisposa a actituds positives, millora les relacions, incentiva la motivació i afavoreix el seu creixement de manera integral. Com a pares, mares i docents, és important que ajudem els nostres infants a forjar-se una bona intel·ligència emocional perquè siguin infants competents emocionalment capaços d’afrontar-se als reptes de la vida.
A continuació us proposem un seguit de recursos per fer un treball emocional a casa, us ajudaran a conèixer les pròpies emocions i a posar-hi nom. Són activitats, pel·lícules, contes i altres recursos que podeu anar fent ara a l’estiu, quan hi ha més temps lliure i més estones per compartir en família.
ACTIVITATS
- Dibuixem les emocions bàsiques
Per poder entendre i expressar adequadament les emocions, primer cal reconèixer-les. És el primer pas per començar a regular-les. El que us proposem per començar és dibuixar les emocions bàsiques tot explicant-les. Podeu dibuixar cares amb diferents expressions o bé buscar imatges de persones que les expressin en diaris o revistes, o fer titelles (retallar les cares i amb un pal fer un titella), fer un mural… Partiu de les següents: alegria, tristesa, por, ràbia, sorpresa i vergonya.
- El diari de les emocions
Per elaborar un diari de les emocions necessitem una llibreta o en podem fer una. Cada dia escollirem una emoció significativa que hàgim tingut i quina cosa l’ha provocat. La podem escriure, dibuixar, enganxar coses… Descobrireu les vostres emocions i sentiments!
- Les cares de les emocions
Necessitem globus i arròs. Podeu omplir els globus amb arròs i fer un nus al coll. Amb un retolador dibuixeu diferents expressions, que representin les emocions que coneixeu. Podeu guardar-ho en una capsa decorada per vosaltres. Sense mirar agafeu una cara, penseu i expliqueu una situació viscuda amb l’emoció que us ha sortit. Penseu si és una emoció agradable o desagradable i per què. Si és una emoció desagradable, què podem fer per canviar-la en agradable.
- Verbalitzem les qualitats positives
Us heu dit mai quines són les vostres qualitats més positives? En què sou bons? Què us agrada de vosaltres mateixos? Quina és la qualitat que més valoreu dels membres de la vostra família? Per exemple, podeu seure en cercle, utilitzar un mirall i anar-vos-el passant o anar davant d’un mirall i per torns cadascú diu les seves qualitats positives. L’activitat és útil per millorar l’autoestima i desenvolupar sentiments de seguretat!
CONTES
Els contes ens aporten plaer, ens fan gaudir, resulten un moment lúdic i d’oci. Explicar o escoltar contes en família enforteix els vincles afectius entre pares i fills, ajuda l’infant a desenvolupar la imaginació, la fantasia i la creativitat i a identificar i expressar sentiments i emocions. Després d’escoltar un conte, es pot fer una conversa sobre què ha passat, perquè ha passat, quines conseqüències hi ha hagut, veure altres maneres de fer, com se sent el personatge i com creus que et sentiries tu en la mateixa situació. També es pot fer un dibuix o explicar el conte o història que has escoltat. Deixeu volar la imaginació! Alguns contes recomanats són:
- EL PEIX IRISAT. Marcus Pfister. Ed.Beascoa
- QUATRE PETITES CANTONADES DE NO RES. Jerome Ruillier. Ed. Juventud.
- LA GRAN FÀBRICA DE LES PARAULES. Agnes de Lestrde, Valeria Docampo. Ed. Sleepyslaps. Ed. Tramuntana.
- EMOCIONARI. Rafael Romero, nCristina Nuñez. Ed. Palabras Aladas. Recomanat de 7 a 9 anys.
JOCS INTERACTIUS
En aquesta pàgina web podreu trobar un recull de jocs interactius per treballar les emocions.
CANÇONS
La música forma part del nostre dia a dia, tant que fins i tot pot arribar a canviar les nostres emocions. Però, més enllà de tot això, la música és art i és una manera molt important d’expressar-se. I no només d’expressar-se amb el món, sinó també amb nosaltres mateixos.
CINEMA
El cinema és una forma d’entreteniment i diversió i un recurs valuós per identificar les emocions i aprendre a gestionar-les. Són històries que permeten dialogar sobre les emocions amb els fills i filles i poden ajudar als adults en l’educació. No us perdeu l’ocasió de veure-les. A tots ens agrada passar una tarda de cinema en família. A continuació us deixem algunes pel·lícules interessants per treballar les emocions:
- DEL REVÉS. És una pel·lícula en què les e
mocions són les protagonistes de la història.
- CÓMO ENTRENAR A TU DRAGÓN. En aquesta pel·lícula es treballa els valors i les emocions com l’empatia, la tolerància i l’amistat.
- WALL-E. En aquesta pel·lícula es treballa la intel·ligència emocional i l’educació mediambiental. En determinats moments no hi ha diàlegs, pel que fa possible fixar-se en les expressions i els gestos que utilitzen per comunicar-se.
- UP. És una pel·lícula que parla sobre les decepcions, els somnis i les adversitats, però sobretot mostra el que es pot aconseguir amb una ment oberta, la col·laboració, el respecte i l’afe
cte.
- MONSTRUOS S.A. És una pel·lícula que transmet una ensenyança sobre la por en general i a la por al desconegut en particular.
RELAXACIÓ, MEDITACIÓ i RESPIRACIÓ
L’estrès, el nerviosisme, l’ansietat són reaccions emocionals que condueixen a un resultat negatiu per les persones. Hi ha diferents tècniques de relaxació i meditació que podeu fer a casa sols o en família, que us ajudaran a relaxar-vos. Us animem a buscar un moment de relaxació al dia!
MANDALES
Pintar mandales és una tècnica de relaxació per petits i grans. Cal crear un espai tranquil a casa per poder relaxar-se. Es pot posar música de fons o pintar en silenci. Seiem còmodament, deixem a mà tot el necessari per poder-nos concentrar durant l’activitat. Hi ha dues maneres de pintar-la: començar des de fora cap a dins o des de dins cap a fora. Un cop acabada la podeu retallar i enganxar-la sobre un full de color o una cartolina per fer un petit quadre. Per internet trobareu models de mandales, tant per petits com per grans. Deixeu-vos portar per la intuïció i a pintar!
Esperem que us hagin servit i agradat els diferents recursos que us hem mostrat i aprofitem per desitjar-vos un bon estiu! Ens veiem a la tornada amb les piles carregades!
Educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut. Aristòtil.
ARTICLE SOBRE LA RELACIÓ ENTRE LES MATEMÀTIQUES I LES EMOCIONS
https://criatures.ara.cat/escola/matematiques-consciencia-emocions_1_4172215.html
UNA MICA DE REFLEXIÓ…..
UN CURT MOLT INTERESSANT SOBRE LES EMOCIONS I L’AMISTAT:
“Monsterbox. Educación Emocional. Amistad”